Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Forum for fulleffekt tung-MC
xavi0n
Innlegg: 503
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av xavi0n »

cannon skrev: 28 jun 2021, 19:50
oivindg skrev: 28 jun 2021, 18:20
cannon skrev:
oivindg skrev: 28 jun 2021, 14:33 Litt av samme problemstilling med gir. Høyere gir betyr lavere utveksling.
Det stemmer ikke. Høyt gir er høy utveksling.
Høy utveksling betegner "lavt" turtall inn og "høyt" turtall ut av girkassa. Samme retorikk gjelder for fiskesneller, sykler etc.
Har du høyest utveksling på første eller sjette gir?
På 6.
Dette stemmer ikke, du vil ha høyest utveksling på 1 gir.
La oss si at det er 6 gir (ja dette blir en rar gearkasse, men bare for eksemplets skyld)
1 gir 7:1
2 gir 5:1
3 gir 2,5:1
4 gir 2:1
5 gir 1:1
6 gir 0,75:1
Du har her høy utveksling i første girene for å få momentet du trenger for å gå kjøretøyet i gang.
5 gir er direkte mens 6 gir er per def "overdrive"

Så du har høy utveksling på lave gir å lav utveksling på høye gir.

Så kommer evt differensial/ kjededrift(evt navreduksjon) i mellom hjulene og motoren. Så man vil aldri ende opp med 1:1 utveksling mellom motor og hjul
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4913
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av FredrikE24 »

mekkern skrev: 28 jun 2021, 19:41 Gearbokser:
Høy/stor nedgearing-stort forhold mellom rask innaksel og treg utgående aksling.oppgis normalt eksempelvis 25:1 eller 3.75:1 for nedgearing og motsatt for oppgearing: 0,5:1 eller 1:2.5 1:1250

kjøretøy:
Høy utveksling=lavt gear
Høyt gear=lav utveksling eller overdrive.

men i tillegg har du sluttutveksling_kjede/drev eller sluttveksel(kardangaksel)

Dette gir en totalutveksling for hvert gear.

og så er det rulleomkretsen på hjulet som bestemmer hvor langt en runde på motor flytter kjøretøyet.

så kommer dreimoment i motor inn...
en forbrenningsmotor på max 150nm ved 12000rpm kontra en med max 200nm ved 2000rpm..
ved hjelp av gearkassene så kan vi utnytte arbeidet maks ved begge motorene, men hvilken gir da mest skyv? :P
Det du sier her er riktig.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av AJ »

Interessant diskusjon.
Men... den nye MCsiden brukeren ble kanskje i overkant "skremt" av denne meningsutvekslingen om høy- og lavgir... :-k .
Såpass skremt at hun skygga banen for godt, muligens... :scratch.

Så veldig fint hvis man kan holde seg mest mulig til det trådstarter spør om eller lurer på.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av cannon »

Feilpost

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1140
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av Domino »

Ja, definisjonen på utveksling er vel inngående turtall delt på utgående turtall.

Jeg har vært utvekslingsstudent, så dette vet jeg! :lol

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av Snikendeugle »

Kate90 skrev: 27 jun 2021, 21:24 Hei!
Hvor «fort» skal man egentlig kjøre angående kjeglekjøringen?
Har hørt fra 3-5 km til 3-7 km?
Sakte/raskt og jevnt nok til at du fremvise beherskelse på øvelsen uten "uforventede" handlinger som å måtte tråkke nedi eller redde seg med raskere hastighet, synes jeg er en god oppsummering.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av cannon »

xavi0n skrev: 28 jun 2021, 20:03
cannon skrev: 28 jun 2021, 19:50
oivindg skrev: 28 jun 2021, 18:20
cannon skrev:
oivindg skrev: 28 jun 2021, 14:33 Litt av samme problemstilling med gir. Høyere gir betyr lavere utveksling.
Det stemmer ikke. Høyt gir er høy utveksling.
Høy utveksling betegner "lavt" turtall inn og "høyt" turtall ut av girkassa. Samme retorikk gjelder for fiskesneller, sykler etc.
Har du høyest utveksling på første eller sjette gir?
På 6.
Dette stemmer ikke, du vil ha høyest utveksling på 1 gir.
La oss si at det er 6 gir (ja dette blir en rar gearkasse, men bare for eksemplets skyld)
1 gir 7:1
2 gir 5:1
3 gir 2,5:1
4 gir 2:1
5 gir 1:1
6 gir 0,75:1
Du har her høy utveksling i første girene for å få momentet du trenger for å gå kjøretøyet i gang.
5 gir er direkte mens 6 gir er per def "overdrive"

Så du har høy utveksling på lave gir å lav utveksling på høye gir.

Så kommer evt differensial/ kjededrift(evt navreduksjon) i mellom hjulene og motoren. Så man vil aldri ende opp med 1:1 utveksling mellom motor og hjul
Jeg bøyer meg i støvet, du har helt rett:) Godt det er ferie om få dager.....

2smoke
Innlegg: 3
Registrert: 28 mai 2022, 10:19
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2021

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av 2smoke »

Jeg har et annet spørsmål angående krypkjøring; hvor mye gass skal man ha?

Skolesykkelen går fort nok på tomgang, og er sterk nok til å bare slure på clutchen for å krypkjøre.
Kjørelærer mener jeg bør ruse litt, for dette liker sensorene...:-k
Jeg får til krypkjøringa ganske bra etter å ha øvd endel privat, men om jeg skal gasse/ruse i tillegg så går ikke øvelsen like bra syns jeg.
Hva skal jeg øve på, med eller uten rusing av motor? :)

Jajo82
Innlegg: 343
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Bosted: Sarpsborg

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av Jajo82 »

Jeg personlig hadde nok brukt gassen, i tillegg til clutch. Sykkelen holder seg rettere med litt gass, og så bruker du clutch til å regulere hastighet

BjørnSover
Innlegg: 422
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Bosted: Stavanger

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av BjørnSover »

Tror det viktigste er at du behersker mc rundt kjeglene. Fir min del likte jeg å ha litt høyere turtall enn tomgang.

Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av Yrn »

Da jeg kjørte opp i Nederland for mange år siden, lærte de meg å holde turtallet på rundt 2000 , og ha clutchen så vidt ut slik at den tar litt og bruke bakbrems samtidig. Du holder turtallet og clutchen stabil og bruker bakbrems for å kontrollere farten. Teknikken brukte vi for alt kjøring som gikk i gåfart eller så sakte at man vil sette ned en fot.
Kjørelæreren min sa at spenningen som bakbremsen skaper i drivverket gjør sykkelen mer stabil. Jeg vet ikke helt hvorfor men det føles riktig ;)
Jeg har senere også forstått at et høyere turtall bidrar til mer gyroskopisk effekt som hjelper med stabiliteten.

Jeg bruker det alltid når jeg kjører sakte og føler at hele pakka bidrar til mer stabilitet og jevn fart. Det er lett å justere farten om du må også på ujevnt underlag.



Sent from my SM-G970F using Tapatalk



Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av Bjerknez »

Dette er egentlig ikke så vanskelig. Sensor skal se at du takler samspillet med sykkelen vedrørende bruk av clutch, brems, gass etc. hvis du bare triller igjennom kjeglegaten på tomgang så tror sensor at du er ukomfortabel og dermed ikke egnet til slik type kjøring og kan dermed stryke deg.

Sensor vil se at du "jobber" deg frem til målet. Du skal overbevise sensor om at du er god på og balansere sykkelen. Det er så enkelt.

Du må øve på nettopp denne øvelsen. Enten i form av å oppsøke en slik bane, eller i form av å kjlre mye i kø, tett trafikk eller bare på en åpen parkeringsplass hvor du setter ut noen kjgler eller andre ting selv.

2smoke
Innlegg: 3
Registrert: 28 mai 2022, 10:19
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2021

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av 2smoke »

Takk for alle svar!
Skjønner at jeg må øve på å bruke mer gass, selv om jeg føler det er unødvendig.
Jeg slurer og bremser nå også, men ville høre hva folk mente om gassen.
Kjørelærer syns jeg har god balanse, men at det kan gå for sakte, var visst ikke bra det heller.
Blir ikke så mye tid til å øve før oppkjøring, så vurderer derfor om jeg skal kjøre som jeg pleier og komme gjennom greit, eller prøve med gass og kanskje virke mer ukontrollert for sensor :-k

Elipsen
Innlegg: 19
Registrert: 24 mai 2020, 18:39
Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 701 2018

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av Elipsen »

Jeg kjørte opp i fjor, og tok kjegleøvelsen på samme måte som jeg ville gjort i trafikken. Ingen rusing eller høyt turtall. Brukte bakbremsen ørlite grann, men kjørte ellers bare rolig gjennom i ca 7 km/t. Tommel opp fra sensor og ingen dramatikk eller hokus pokus i forbindelse med dette 🙂

2smoke
Innlegg: 3
Registrert: 28 mai 2022, 10:19
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2021

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av 2smoke »

Elipsen skrev: 07 jun 2022, 12:24 Jeg kjørte opp i fjor, og tok kjegleøvelsen på samme måte som jeg ville gjort i trafikken. Ingen rusing eller høyt turtall. Brukte bakbremsen ørlite grann, men kjørte ellers bare rolig gjennom i ca 7 km/t. Tommel opp fra sensor og ingen dramatikk eller hokus pokus i forbindelse med dette 🙂
Godt å høre. Er vel sånn jeg også kjører.
Har snakket med to som har mc-lappen, heller ikke de kan huske at de skulle ruse under øvelsen.
Kan jo være forskjell på kjøreskolene også :-k

Svar