Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill
Pingvin Blogg: KTM, MC og annet dill
Ikke hatt blogg før her men tenkt lurt så ikke "forsøpler" andre tråder med mine greier unødig. Og ref innlegg på "Hva kjøpt i dag" tråden så gikk jeg altså på en aldri så liten smell med ny KTM 890 Duke R så kanskje bra timing å starte bloggen.
Min KTM 990 SMR begynte jo å trekke litt på årene, var 11 år gammel og gått 62.000km. Enda mye sykkel igjen men tenkte greit tidspunkt å selge nettopp derfor, fremdeles nokså hel og fin og ikke tullete mye km tross alt så fremdeles verdt litt. Men lå en hovedservice og litt annet i pipen så fort 10.000NOK måtte lagt i den i løpet av året (pluss dekk og bensin men gjelder uansett). Så slo til på fair innbyttepris så den står igjen i Mysen.
Har jo siklet litt både på 1290 Superduke R og 790 Duke. Men 1290en er 266.000,- og 180hk er jo litt mer enn strengt tatt trenger...selv om moro 790en virket bitte litt budget og kunne tenke meg litt mer power. Så da 890 Duke R kom falt brikkene litt på plass, 121 hk er egentlig nok, veier 166kg tørr og veldig bra dempere og bremser. Og 100.000,- billigere enn 1290en.
Så planen var å prøvekjøre til våren før tok beslutning. Men selges mye MCer om dagen samtidig som leveransene kanskje rammes litt av Corona så tok en tlf til Jon på Spinnin Wheel. Og de hadde en 2020 overligger som fikk en del rabatt på...så da ble det slik Hadde med MC klær i dag men var litt isete på veiene rundt Mysen så helt uaktuelt med prøvetur. Tror likevel vet hva får, er 12. KTM hatt så vidt kan telle meg frem til, så ikke så redd blir skuffet :)
Er jo mye tråder her på forumet om hva som er bra MC og ikke. 890 Duke R har rykte på seg for kun å være skikkelig bra på én ting, å kjøre svinger. Som passer meg bra for det er egentlig det eneste jeg bryr meg om på MC, kjøre svinger Jeg har aldri noen bakpå så uinteressant hvordan passasjer har det. Jeg reiser alltid lett med gatesykkel, telt++ forbeholdt offroad for min del. Jeg pendler ikke (ser jobben fra stuevinduet) og skyr hovedveier som pesten. Og har både 450 og 690 enduro så trenger ikke noe offroad egenskaper. Ergonomien var overraskende bra men absolutt null vindbeskyttelse så blir nok en skjerm til langturer. Så for MEG tror jeg dette er nær den ideelle sykkel...håper sier det samme etter første tur
Ellers ikke tenkt å bruke så mye på ekstrautstyr, er jo mye knallbra utstyr på den originalt. Sto på fullt akra-anlegget men går for originalanlegget, delvis fordi akra-anlegget koster 33.000NOK men også fordi særlig nedover i Europa, så har de blitt veldig striks på dette med potter og lyd. Har man originalanlegg er man home free. Gjelder også om får til noen track days. Men bakskjermen er tragisk så den må av. Går for original KTM power part litt nettere skjerm istedenfor en slik mini tail tidy, ser mye bedre ut enn originalen og holder det meste av spruten unna ryggen forhåpentligvis. Det andre koster på meg er quick shifter, dette er bare en programmeringsjobb men lest flere tester som sier at denne bør man spandere på. Og da ikke så farlig at wire clutch, ikke hydraulisk, der har de spart litt...
Ja, ja, nok 890 for nå, her er bilde fra nett, egentlig mer riktig enn det tok selv da akra anlegget blir byttet ut for originalanlegget:
Er jo mest gatesykkel men blir artig å prøve på bane også. KTMs testfører Jeremy McWilliams tror jeg fikk nokså frie hender ifht utvikling og han kjørte fortere på bane med 890 Duke R enn 1290 Superduke R. Såpass fokusert at originalt står på Micheline Power Cup 2 banedekk som bare akkurat er gatelovlige. Så de erstattes av Road 5 til skal på bane
Min KTM 990 SMR begynte jo å trekke litt på årene, var 11 år gammel og gått 62.000km. Enda mye sykkel igjen men tenkte greit tidspunkt å selge nettopp derfor, fremdeles nokså hel og fin og ikke tullete mye km tross alt så fremdeles verdt litt. Men lå en hovedservice og litt annet i pipen så fort 10.000NOK måtte lagt i den i løpet av året (pluss dekk og bensin men gjelder uansett). Så slo til på fair innbyttepris så den står igjen i Mysen.
Har jo siklet litt både på 1290 Superduke R og 790 Duke. Men 1290en er 266.000,- og 180hk er jo litt mer enn strengt tatt trenger...selv om moro 790en virket bitte litt budget og kunne tenke meg litt mer power. Så da 890 Duke R kom falt brikkene litt på plass, 121 hk er egentlig nok, veier 166kg tørr og veldig bra dempere og bremser. Og 100.000,- billigere enn 1290en.
Så planen var å prøvekjøre til våren før tok beslutning. Men selges mye MCer om dagen samtidig som leveransene kanskje rammes litt av Corona så tok en tlf til Jon på Spinnin Wheel. Og de hadde en 2020 overligger som fikk en del rabatt på...så da ble det slik Hadde med MC klær i dag men var litt isete på veiene rundt Mysen så helt uaktuelt med prøvetur. Tror likevel vet hva får, er 12. KTM hatt så vidt kan telle meg frem til, så ikke så redd blir skuffet :)
Er jo mye tråder her på forumet om hva som er bra MC og ikke. 890 Duke R har rykte på seg for kun å være skikkelig bra på én ting, å kjøre svinger. Som passer meg bra for det er egentlig det eneste jeg bryr meg om på MC, kjøre svinger Jeg har aldri noen bakpå så uinteressant hvordan passasjer har det. Jeg reiser alltid lett med gatesykkel, telt++ forbeholdt offroad for min del. Jeg pendler ikke (ser jobben fra stuevinduet) og skyr hovedveier som pesten. Og har både 450 og 690 enduro så trenger ikke noe offroad egenskaper. Ergonomien var overraskende bra men absolutt null vindbeskyttelse så blir nok en skjerm til langturer. Så for MEG tror jeg dette er nær den ideelle sykkel...håper sier det samme etter første tur
Ellers ikke tenkt å bruke så mye på ekstrautstyr, er jo mye knallbra utstyr på den originalt. Sto på fullt akra-anlegget men går for originalanlegget, delvis fordi akra-anlegget koster 33.000NOK men også fordi særlig nedover i Europa, så har de blitt veldig striks på dette med potter og lyd. Har man originalanlegg er man home free. Gjelder også om får til noen track days. Men bakskjermen er tragisk så den må av. Går for original KTM power part litt nettere skjerm istedenfor en slik mini tail tidy, ser mye bedre ut enn originalen og holder det meste av spruten unna ryggen forhåpentligvis. Det andre koster på meg er quick shifter, dette er bare en programmeringsjobb men lest flere tester som sier at denne bør man spandere på. Og da ikke så farlig at wire clutch, ikke hydraulisk, der har de spart litt...
Ja, ja, nok 890 for nå, her er bilde fra nett, egentlig mer riktig enn det tok selv da akra anlegget blir byttet ut for originalanlegget:
Er jo mest gatesykkel men blir artig å prøve på bane også. KTMs testfører Jeremy McWilliams tror jeg fikk nokså frie hender ifht utvikling og han kjørte fortere på bane med 890 Duke R enn 1290 Superduke R. Såpass fokusert at originalt står på Micheline Power Cup 2 banedekk som bare akkurat er gatelovlige. Så de erstattes av Road 5 til skal på bane
Sist redigert av pingvin den 21 feb 2021, 16:01, redigert 6 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 7621
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Pingvin Blogg: KTM 890 Duke R
790 til guttungen er skarp nok den også så denne vil du nok få mye morro med.
Gratulerer.
Gratulerer.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 710
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Sted: Skien
Re: Pingvin Blogg: KTM 890 Duke R
Gratulerer med herlig sykkel.
Re: Pingvin Blogg: KTM 890 Duke R
Grattis!
- Erik_B70
- Innlegg: 189
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Sted: Radøy , Vestland
Re: Pingvin Blogg: KTM 890 Duke R
Gratulerer med ny sykkel !
Liker utseendet på denne, og kjøreegenskapene må jo være fantastiske.
Håper jeg en gang i livet får oppleve å ta ut en helt ny sykkel, må være magisk
Liker utseendet på denne, og kjøreegenskapene må jo være fantastiske.
Håper jeg en gang i livet får oppleve å ta ut en helt ny sykkel, må være magisk
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38010
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Pingvin Blogg: KTM 890 Duke R
Ja, det er en skikkelig go'følelse å sette seg på en helt ny sykkel :) . Unner alle den følelsen, helt klart!
Har selv kostet på meg dette noen ganger. Men så har jeg målrettet og bevisst nedprioritert andre ting som nyere biler, hytte, bobil, båt, dyre musikkanlegg, dyre utenlandsreiser og lært meg å være fornøyd med boligen jeg har slik den er.
Siden jeg aldri har vært rik og levd på helt normal lønn så har slike prioriteringer vært nødvendig om man vil unngå at "alt" man eier og har er belånt... .
Den beste nysykkelfølelsen jeg har hatt var da jeg hentet ut Moto Guzzi Stelvio'en i 2010 på Jessheim.
Måtte stoppe flere ganger på hjemveien for å kjenne lukten av ny sykkel fra motor og eksos i tillegg til å la blikket hvile over denne spesielle sykkelen .
Da kjente jeg en enorm lykkefølelse, må jeg bare innrømme
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Pingvin Blogg: KTM 890 Duke R
Herlig, Pingvin! Blir gøy å følge!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Pingvin Blogg: KTM 890 Duke R
Det er uten tvil en svært tøff sykkel det der! Gratulerer :)
Re: Pingvin Blogg: KTM 890 Duke R
Takk til alle
Faktisk min første helt nye gatesykkel. Men vært litt på lav km sykler, gjerne godt under 10.000km så da nesten ny men en del å spare (og gjerne litt utstyr inkludert). Flere grunner til ble helt ny nå:
- KTM 890 Duke R er nesten helt ny modell så ikke gitt finner noe brukt
- Sparte en del kroner på at overligger
- Avgiftsreduksjoner gjort at er MCer blitt vesentlig rimeligere, fikk denne for 155.000,-. 990 SDR hadde kostet 230.000,- ny i sin tid (betalte 180.000 for brukt) og 890en er jo en bedre sykkel.
- 990en var overmoden for hovedservice og litt annet så måtte kostet på fort 10.000,-, nå tok spinnin wheel den i innbytte så slipper de utgiftene og også hassel med å selge privat evt misfornøyd kjøper etc
- Nytt er Nytt
Faktisk min første helt nye gatesykkel. Men vært litt på lav km sykler, gjerne godt under 10.000km så da nesten ny men en del å spare (og gjerne litt utstyr inkludert). Flere grunner til ble helt ny nå:
- KTM 890 Duke R er nesten helt ny modell så ikke gitt finner noe brukt
- Sparte en del kroner på at overligger
- Avgiftsreduksjoner gjort at er MCer blitt vesentlig rimeligere, fikk denne for 155.000,-. 990 SDR hadde kostet 230.000,- ny i sin tid (betalte 180.000 for brukt) og 890en er jo en bedre sykkel.
- 990en var overmoden for hovedservice og litt annet så måtte kostet på fort 10.000,-, nå tok spinnin wheel den i innbytte så slipper de utgiftene og også hassel med å selge privat evt misfornøyd kjøper etc
- Nytt er Nytt
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Pingvin Blogg: KTM 890 Duke R
Gratulere med ny og knalltøff mc Noe mer egnet mc til å jakte svinger finnes vel knapt, blir nok mye morro med denne
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Fsva
- Innlegg: 779
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Sted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Pingvin Blogg: KTM 890 Duke R
Gratulerer med artig sykkel
Jeg hadde gleden av å teste lillebroren (790) i fjor og likte den godt.
KTM 890R gir nok enda noen flere smil per kilometer kjøring
Jeg hadde gleden av å teste lillebroren (790) i fjor og likte den godt.
KTM 890R gir nok enda noen flere smil per kilometer kjøring
Re: Pingvin Blogg: KTM 890 Duke R
Jo, takk igjen
Beslutningen ble altså litt kjapp selv om ikke så redd for gjort dårlig valg. Men planen var jo egentlig å prøvekjøre både denne og andre sykler.
Av alternativene var kanskje den mest aktuelle, basert på tester og bilder, Triumph Speed Twin, 1200 parallell twin med 96hk og 196kg tørr. Litt annen greie enn 890en, mindre toppeffekt men mer dreiemoment. Og ikke minst liker jeg Retro looken, akkurat passe mye, klassisk men ikke for krampaktig. Slik en sykkel skal se ut og for å være ærlig, en penere sykkel enn 890en. Speed Twin er slik sykkel en tar med en øl ut i garasjen bare for å se på og kanskje gnukke litt. 890en er mer en redskap men en skarp sådan (visstnok). Når det sagt så har Speed Twin fått veldig bra omtale i test, er ikke bare en bra retro sykkel men en veldig bra sykkel punktum.
Så ble litt hjerne foran hjerte men mistenker hjertet smelter når kjører opp Jondalen første tur til våren
Egentlig litt tilfeldig "oppdaget" Speed Twin. Synes Triumph Scrambler 1200 (bilde under) var skikkelig tøff og skulle etter sigende håndtere både asfalt og grus bra. Speed Twin hadde gått litt under radaren min til var på MC messa og tilfeldigvis så den og begynte å les meg opp.
Beslutningen ble altså litt kjapp selv om ikke så redd for gjort dårlig valg. Men planen var jo egentlig å prøvekjøre både denne og andre sykler.
Av alternativene var kanskje den mest aktuelle, basert på tester og bilder, Triumph Speed Twin, 1200 parallell twin med 96hk og 196kg tørr. Litt annen greie enn 890en, mindre toppeffekt men mer dreiemoment. Og ikke minst liker jeg Retro looken, akkurat passe mye, klassisk men ikke for krampaktig. Slik en sykkel skal se ut og for å være ærlig, en penere sykkel enn 890en. Speed Twin er slik sykkel en tar med en øl ut i garasjen bare for å se på og kanskje gnukke litt. 890en er mer en redskap men en skarp sådan (visstnok). Når det sagt så har Speed Twin fått veldig bra omtale i test, er ikke bare en bra retro sykkel men en veldig bra sykkel punktum.
Så ble litt hjerne foran hjerte men mistenker hjertet smelter når kjører opp Jondalen første tur til våren
Egentlig litt tilfeldig "oppdaget" Speed Twin. Synes Triumph Scrambler 1200 (bilde under) var skikkelig tøff og skulle etter sigende håndtere både asfalt og grus bra. Speed Twin hadde gått litt under radaren min til var på MC messa og tilfeldigvis så den og begynte å les meg opp.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Pingvin Blogg: Rally Numedal
Med litt mer fornuftige temperaturer så tok vi en tur opp Lurdalen til Svene og videre til Bingen i dag. Planen var videre til Lyngdal og surre litt rundt på grusveier på vei tilbake, men underkjølt regn ble mer og mer utfordrende på visiret så søkte ly på Lampeland og tok en kaffe mens hjelmen tinte/tørket.
Men moro og med enduropigg så sitter det noe sinnsykt. Og ålreit bare å komme seg litt ut og treffe folk litt
Men moro og med enduropigg så sitter det noe sinnsykt. Og ålreit bare å komme seg litt ut og treffe folk litt
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38010
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Pingvin Blogg: Rally Numedal
Aah...!
Veldig bra
Når jeg ser bilder som dette skulle jeg svært gjerne hatt Husaberg 570 tilgjengelig, som jeg fikk låne av Morstad Motor AS rett borti nabolaget her, som var Husaberg importør for noen år siden.
Vinterkjøring med en godt skodd endurosykkel er skikkelig moro, ingen særlig tvil om det !
Veldig bra
Når jeg ser bilder som dette skulle jeg svært gjerne hatt Husaberg 570 tilgjengelig, som jeg fikk låne av Morstad Motor AS rett borti nabolaget her, som var Husaberg importør for noen år siden.
Vinterkjøring med en godt skodd endurosykkel er skikkelig moro, ingen særlig tvil om det !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Pingvin Blogg: Rally Numedal
Husaberg 570 var vel mens Husaberg enda var Husaberg før KTM kom inn, kompis hadde Husaberg 650, så vidt vet samme sykkel men borret opp litt mer...råskinn det
Kjente du Arne Petter Morstad bra da kanskje? Vi hang en del sammen med han da drev med veteran enduro, han var en viktig motor i miljøet. Og hjalp til med å få importerte sykler registrerte inklusive min 1981 Husqvarna 430AE (som solgte i fjor). Veldig trist at han gikk bort
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days