På årets Agder og Telemark og Vestfold tur nylig oppdaget jeg akkurat tidsnok før sykkelen uunngåelig hadde veltet, at sidestøtta på KTM'en hadde sunket gjennom forholdsvis nylagt asfalt Odden Camping i Evje, som ga etter i mer enn 30 graders varme.
Takket være en bordbit fra nærmeste campingnabo, en innvandret nederlender med campingvogn, fikk jeg en bordbit som sørget for sikker parkering resten av tiden på Evje:
Og nettopp denne bordbiten fikk meg på gli med løsningen jeg når ha kommet opp med.
Nemlig en ny støtteplate, som har flere fordeler.
En av dem er at støtteplata bygger akkurat passe med tanke på KTM'en. For det er nemlig slik med denne sykkelen at fjæringsveien heves såpass at sidestøttevinkelen økes merkbart når man bruker de forhåndsinnstilte demperoppsettene. Dvs. at sykkelen lener mer mot sidestøtta når dempersinnstillingene er satt på
fører og bagasje og ikke minst
fører, passasjer og bagasje.
Dette gir naturlig nok større trykk på sidestøtta og vinkelen kan bli litt vel mye på f.eks. grasplen og som i mitt tilfelle når det blir veldig varmt på forholdsvis nylagt asfalt, slik at sidestøtta går gjennom underlaget og ender med velt, i verste fall.
Så da lagde jeg denne i dag:
DSCN9497.JPG
En bordbit med en påskrudd metallplate på toppen fra en bunnplate på en tennbrikettboks.
Og ikke nok med det, som det helter
.
Jeg hadde en ødelagt magnetteleskopstang liggende i tillegg til to små magneter jeg hadde fra før. Disse limte jeg på teleskopstangmagneten for å forsterke magneteffekten slik at denne fint greier å løfte støtteplata:
DSCN9498.JPG
Nå mangler bare en snor å feste til magneten, så har jeg den optimale støtteplaten for turer under alle forhold :) .
Synes selv dette er en genial enkel løsning på steder hvor det er åpenbart at man har behov for ekstra støttesikring.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene
her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering