Råd vedrørende langtidslagring
-
- Innlegg: 58
- Registrert: 29 jan 2017, 07:44
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 2014, Husqvarna 701 2020
- Sted: Drammen
Råd vedrørende langtidslagring
Hei alle sammen!
Som noen av dere fikk med dere mistet jeg førerkortet natt til 14 juni i år pga fart. Nå har saken endelig vært oppe i retten og dommen er klar. 21 dagers fengsel og 22 måneder uten førerkort ble enden på visa. I den forbindelsen trodde jeg at mitt MC eventyr var over for godt. Etter 42 dager i tenkeboksen viser det seg at det ikke er tilfelle. Jeg har allerede reservert plass hos kjøreskole til sesongstart 2020
Jeg vurderte først å selge sykkelen min, men det har jeg ikke lyst til nå lenger. Jeg har lagt over 30.000 kroner i modifikasjoner for å få sykkelen tilpasset meg og mitt bruk. Vil helst slippe den utgiften en gang til når dagen skulle komme. Jeg vurderer langtidslangring. Jeg har fått ordnet meg en plass som holder mellom 6-10 grader når vinteren er på sitt kaldeste. Tenker da å gi sykkelen en grundig vask før lagring, depotstøtter på både fram og bakhjul, batteriet tar jeg med hjem også legger jeg en pressening eller lignende over sykkelen. Den parkeres med full tank.
Vil dette være realistisk med tanke på at sykkelen vil mest sannsynlig stå helt fram til sesongstart 2020? Eller risikerer jeg bare at sykkelen står seg i hjel? Lagring vil nok ikke finne sted før sesongslutt i år, jeg har også mulighet til å ta den ut når det passer meg slik at den kan brukes ved behov, bare ikke av meg.
Gjør jeg meg selv en tjeneste her ved å selge sykkelen eller vil den være i brukbar stand etter så lang tid? Er ute etter tips og veiledning for best mulig lagringsforhold.
Som noen av dere fikk med dere mistet jeg førerkortet natt til 14 juni i år pga fart. Nå har saken endelig vært oppe i retten og dommen er klar. 21 dagers fengsel og 22 måneder uten førerkort ble enden på visa. I den forbindelsen trodde jeg at mitt MC eventyr var over for godt. Etter 42 dager i tenkeboksen viser det seg at det ikke er tilfelle. Jeg har allerede reservert plass hos kjøreskole til sesongstart 2020
Jeg vurderte først å selge sykkelen min, men det har jeg ikke lyst til nå lenger. Jeg har lagt over 30.000 kroner i modifikasjoner for å få sykkelen tilpasset meg og mitt bruk. Vil helst slippe den utgiften en gang til når dagen skulle komme. Jeg vurderer langtidslangring. Jeg har fått ordnet meg en plass som holder mellom 6-10 grader når vinteren er på sitt kaldeste. Tenker da å gi sykkelen en grundig vask før lagring, depotstøtter på både fram og bakhjul, batteriet tar jeg med hjem også legger jeg en pressening eller lignende over sykkelen. Den parkeres med full tank.
Vil dette være realistisk med tanke på at sykkelen vil mest sannsynlig stå helt fram til sesongstart 2020? Eller risikerer jeg bare at sykkelen står seg i hjel? Lagring vil nok ikke finne sted før sesongslutt i år, jeg har også mulighet til å ta den ut når det passer meg slik at den kan brukes ved behov, bare ikke av meg.
Gjør jeg meg selv en tjeneste her ved å selge sykkelen eller vil den være i brukbar stand etter så lang tid? Er ute etter tips og veiledning for best mulig lagringsforhold.
"When life throws you a curve, lean into it."
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Sted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Råd vedrørende langtidslagring
Kjedelig å være uten sertifikat så lenge, men det er slikt som skjer..
Dersom du skal ha den stående med bensin på tanken bør denne være smekk full, og med drivstoff med så lite etanol innhold som mulig..
Dersom du skal ha den stående med bensin på tanken bør denne være smekk full, og med drivstoff med så lite etanol innhold som mulig..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 58
- Registrert: 29 jan 2017, 07:44
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 2014, Husqvarna 701 2020
- Sted: Drammen
Re: Råd vedrørende langtidslagring
Først når jeg mistet det jeg innså hvor avhenging av førerkort jeg egentlig er. 2,5 mil til jobb en vei gir litt ekstra utfordringer i hverdagen også. 137 km/t i en 70 sone er et valg du tar, ikke et uhell så straffen er vel fortjent. Jeg vet også at farten var mye høyere den dagen. Jeg har aldri fylt noe annet enn 98 V-power fra Shell så lenge sykkelen har vært i mitt eie. Er vel også dette som kommer til å være på tanken når den parkeres.
"When life throws you a curve, lean into it."
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Sted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Råd vedrørende langtidslagring
For 15-20 år siden var det en millionær fra Sunnfjord som slapp fengsel etter å ha blitt tatt i 141 km/t i 80-sone. Et argument som ble brukt var at bilen var bygget for å tåle høye hastigheter.John92 skrev: ↑26 jul 2018, 12:51Først når jeg mistet det jeg innså hvor avhenging av førerkort jeg egentlig er. 2,5 mil til jobb en vei gir litt ekstra utfordringer i hverdagen også. 137 km/t i en 70 sone er et valg du tar, ikke et uhell så straffen er vel fortjent. Jeg vet også at farten var mye høyere den dagen. Jeg har aldri fylt noe annet enn 98 V-power fra Shell så lenge sykkelen har vært i mitt eie. Er vel også dette som kommer til å være på tanken når den parkeres.
Det er vel R-sykkelen din og, uten at det hjelper så mye, antakelig.
Kjører MC t/R jobb selv, og ser ikke fram til vinterhalvåret da jeg må bruke dobbelt så lang tid daglig, på pendling med tog.
Hadde det vært praktisk mulig å sykle kunne du muligens komme i ditt livs form fram til mc-lappen er i havn igjen..
Kanskje mulig å trimme el-sykkel på en såpass lur måte at sjansene for å bli tatt er minimale..? Leser om elsykkel som kan oppnå over 100 km/t, innimellom..
Lykke til, uansett.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23347
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Råd vedrørende langtidslagring
100 km/t på en tråsykkel? Grøss og gru...
Re: Råd vedrørende langtidslagring
Skift olja. Oppbevar tanken helt full eller helt tom en tørr plass. Kjør konservering gjennom inj. Dra innom og gynge litt på den og klem på bremser clutch.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7011
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Råd vedrørende langtidslagring
Vask sykkelen skikkelig og sørg for at den er helt tørr. Bruk en kurant bilvoks og poler lakken.
Smør bremsepedal, gass og clutchwire med tynn olje, f eks 5.56 eller annet. Skruer som er utsatt for rust kan godt få noen dråper av samme.
Kjeden gjøres ren og smøres med kjedefett.
Spray alle synlige gummideler med silikonspray, det holder gummien myk.
Bruk 5.56 eller annen rustløser inne i eksosanlegget, Hvis du har to potter sprayer du inn i den ene til det kommer "røyk2 ut av den andre og omvendt.
Om sykkelen da står noenlunde tørt og luftig skal den være like fin om to år.
Smør bremsepedal, gass og clutchwire med tynn olje, f eks 5.56 eller annet. Skruer som er utsatt for rust kan godt få noen dråper av samme.
Kjeden gjøres ren og smøres med kjedefett.
Spray alle synlige gummideler med silikonspray, det holder gummien myk.
Bruk 5.56 eller annen rustløser inne i eksosanlegget, Hvis du har to potter sprayer du inn i den ene til det kommer "røyk2 ut av den andre og omvendt.
Om sykkelen da står noenlunde tørt og luftig skal den være like fin om to år.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- FredrikE24
- Innlegg: 4749
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Råd vedrørende langtidslagring
Ny olje som er varmkjørt, nytt filter selvfølgelig. Vask den, ha på noe smøring her og der, full tank og la stå.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Råd vedrørende langtidslagring
Er enig med Jompa her og vil legge til at det lønner seg å få kjørt den varm både sent og tidlig på året og fylle opp igjen med bensin.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Råd vedrørende langtidslagring
Gå fra en fengselsstraff til en annen... kjempesmart.
Politiet er super obs på trimmede el-sykler om dagen så dette fremstår som lite smart etter min mening.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Råd vedrørende langtidslagring
Det er nok begrenset kunnskap med politiet Ang. Elsykler.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Råd vedrørende langtidslagring
Det er nok begrenset kunnskap med politiet Ang. Elsykler.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Råd vedrørende langtidslagring
Ja, det har du helt sikkert rett i, men om de ser deg i beste brellett-positur på vei opp sykkelstien i 100km/t TROR jeg de tar deg uansett hva de vet om el-sykkel...Kawagutten skrev: ↑27 jul 2018, 06:42Det er nok begrenset kunnskap med politiet Ang. Elsykler.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Sted: Stange
- Kontakt:
Re: Råd vedrørende langtidslagring
Fengselsstraff for trimming av El sykkel? Er verden blitt så stusselig? Ikke så mange år siden motorsagmotor på bagasjebrettet var det kuleste
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp