Lyd fra kjedet

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lyd fra kjedet

Legg inn av AJ »

Grendel skrev: 28 jun 2017, 21:44
Det må vel være slik at off-roadere har større slakk på kjedet enn gate/race sykler?
På off-roadere må vel bakhjulet kunne ha større arbeidsområde?
Kanskje et dumt nybegynnerspørsmål?

8-)
En god tommelfingerregel er jo lengre fjæringsvei, jo mer kjedeslakk.
Hvilket betyr at typiske off-roadsykler har lstørre kjedeslakk enn utpregede racingorienterte gatesykler.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Lyd fra kjedet

Legg inn av Skogstrollet »

AJ skrev: 28 jun 2017, 21:50
Grendel skrev: 28 jun 2017, 21:44
Det må vel være slik at off-roadere har større slakk på kjedet enn gate/race sykler?
På off-roadere må vel bakhjulet kunne ha større arbeidsområde?
Kanskje et dumt nybegynnerspørsmål?

8-)
En god tommelfingerregel er jo lengre fjæringsvei, jo mer kjedeslakk.
Hvilket betyr at typiske off-roadsykler har lstørre kjedeslakk enn utpregede racingorienterte gatesykler.
Er akkurat det jeg hadde i tankene. Skal ta meg en kjedepleiedag imorgen tror jeg, og få vasket og smøret kjedene på begge syklene mine. Skal måle litt mere nøyaktig da, men tror ikke det blir å stramme noen kjeder da :)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Lyd fra kjedet

Legg inn av Barbarozza »

Jompa, jeg også strammer bolter på feelingen men enkelte er jeg pinlig nøyaktig med. Enkelte mennesker har ikke denne følinga, og skjønner heller ikke forskjellen på aluminium, stål, grov eller fingjenger osv. Momentnøkler, mikrometer og skyvelære er ganske viktige ting i garasjen min og også i din. Og mange mekanikere burde bruke det i større grad. Siste gangen jeg valgte å ha sykkelen på verksted trakk de over pinneboltene i kalipperen på hondaen min, bytta ikke luftfilteret og tok 4 gangeren på pluggene som ikke var bytta. Etter det har jeg skydd verksteder som pesten. Det er slettes ikke alt jeg kan, men jeg kan alt jeg trenger for å skru på den greia jeg har. Mekanikere er som alle andre, de tar snarveier, gjør som oftest en god jobb og kan sakene sine. Men når de bommer gjør de som alle andre. Innrømmer det sjeldent ;-)

Allebrukernavnertatt : Memento mori sies å komme fra romerriket. Det er en latinsk frase på linje som en del bibelske vers som du kan se splinten i din brors øye osv.

Når romerske generaler kom hjem fra vellykkede tokt og slag fikk de den høyeste utmerkelse man kunne få, et triumftog. Man kjørte rundt forum romanum i en tohjuls hestevogn, der generalen mottok hyllesten av alle som sto rundt forum og i gatene. Bak generalen sto det en slave som hadde to oppgaver. Å holde kransen av laubær , det andre å viske generalen i ørene MEMENTO MORI. Du skal også dø. Mest for å minne generalene om det ikke gikk slik hver gang og at hybris skal du vokte deg for. Med 190 hk på kranken kan det være greit at jeg tenker slik noen ganger også
Memento mori

DirtDiver
Innlegg: 55
Registrert: 03 mar 2017, 09:28
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2017

Re: Lyd fra kjedet

Legg inn av DirtDiver »

dette er noe jeg stusset på også når jeg fikk min sykkel(17"mt09)
slakken på kjedet var da 4! cm noe jeg synst var i overkant mye, håndboken sier 5-15 mm noe jeg synst er ALT for stramt, konfererte med mekaniker på Yamaha å han mener at 2-2,5 ca. er der det burde være....ulyder har jeg ikke merket noe til

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lyd fra kjedet

Legg inn av FredrikE24 »

Etter tur med div. kjedesykler på drøyt 220 mil, må jeg jo si at det slurves med kjedesmøring og korrekt stramming.

Det smøres ikke før det virkelig knirker i kjedet, og det strammes ikke før det hopper av :P Jeg tror noen syntes jeg maste fært om smøring, men regnvær og mye sand sleit fært på kjedene. Gav ikke spesielt mersmak dette kjedegreiene. Var deilig å bare kjøre på helt hjem, spyle av drivlinja med hageslangen, rent og pent :crazy:

Jeg fikk mast meg til å smøre kjedene til enkelte før det gikk veldig galt, og lyden av et velsmurt kjede er temmelig tilfredsstillende i motsetning til et tørt et. Ikke rart folk sliter drev og kjede.. :scratch

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lyd fra kjedet

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 03 jul 2017, 12:15 Jeg fikk mast meg til å smøre kjedene til enkelte før det gikk veldig galt, og lyden av et velsmurt kjede er temmelig tilfredsstillende i motsetning til et tørt et. Ikke rart folk sliter drev og kjede.. :scratch
Min understrekning i sitatet.
Dette er jeg veldig enig i! Det er faktisk en riktig go'lyd når kjedet er velsmurt - hele tiden. Ikke bare de første kilometerne og milene etter at kjedesmurningen er påført, slik tilfelle er for de som bruker kjedespray.
For oss andre smøres kjedet/drivlinja hele tiden mens vi kjører. Akkurat som på en kardangsykkel... :P .

Så... jada! Jeg slår et slag for Tutoro chainoiler nok en gang.
Fikk satt på nye drev og nytt kjede ved 28265 km og har dermed snart kjørt 20K med D.I.D kjedet og JT drevene siden juni i fjor.
Ingen synlig slitasje på drivlinja enda så det er all grunn til å tro at dette holder mange tusen kilometere til.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar