Var på tur i går kveld. Måtte av en eller annen grunn switche over til RES da den begynte å "hoste"/fuske. Hadde fylt full tank for en mil siden. Gikk fint på RES resten av turen. Skulle på jobb i morges, men da starter den ikke. Er strøm og starter går rundt, men sykkelen vil ikke. Har stått på RES gjennom natten, men det har vel ikke noe å si?
Jeg er så og si helt fersk, etter en MC pause på 10 år. Sykkel er en eldre Suzuki GSF 600N Bandit `97 mod.
Tips?
Kjørte i går, startet ikke i dag
-
- Innlegg: 92
- Registrert: 19 des 2010, 22:05
- Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
- Bosted: Østfold
Re: Kjørte i går, startet ikke i dag
Har du forsøkt å sette kranen på "PRI"?
Da skal kranen stå i åpen posisjon uavhengig om motoren går eller ikke.
Sjekk den lille vakuumslangen som går fra et av innsugene til bensinkranen.
Kranen er avhengig av vakuum som motoren lager når den går for å åpne når den står i normal eller res.
Kan også være membranen i bensinkranen som har sprukket, men da vil det antageligvis renne bensin bakveien gjennom vakuumslangen og ned i innsuget den er koblet til.
Lykke til med feilsøkningen.
Da skal kranen stå i åpen posisjon uavhengig om motoren går eller ikke.
Sjekk den lille vakuumslangen som går fra et av innsugene til bensinkranen.
Kranen er avhengig av vakuum som motoren lager når den går for å åpne når den står i normal eller res.
Kan også være membranen i bensinkranen som har sprukket, men da vil det antageligvis renne bensin bakveien gjennom vakuumslangen og ned i innsuget den er koblet til.
Lykke til med feilsøkningen.
Re: Kjørte i går, startet ikke i dag
Takk for tips. Jeg rakk ikke prøve det i morges. Hvis det er det som skal til, hva må jeg evt gjøre etter det? Må krana byttes? / Tett kanskje?
-
- Innlegg: 92
- Registrert: 19 des 2010, 22:05
- Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
- Bosted: Østfold
Re: Kjørte i går, startet ikke i dag
Det kan selvfølgelig være skitt eller rust i tanken som tetter silen på kranen. Da må tanken skylles.
Ligger feilen i bensinkranen så finnes det rep.sett til disse. Koster normalt ikke så mye. Inneholder membran og noen pakninger. Gjør et søk på e-bay. der lærer man ofte en god del ved å se på hva de forskjellige rep.settene inneholder.
Det enkleste er å sjekke vakuumslangen først. Den kan ha hoppet av eller blitt morken og fått en sprekk et sted.
OBS! stor brannfare med å holde på med bensin (som du selvsagt er klar over selv). Gjør det helst utomhus med tilgjengelige slokkemidler.
Ligger feilen i bensinkranen så finnes det rep.sett til disse. Koster normalt ikke så mye. Inneholder membran og noen pakninger. Gjør et søk på e-bay. der lærer man ofte en god del ved å se på hva de forskjellige rep.settene inneholder.
Det enkleste er å sjekke vakuumslangen først. Den kan ha hoppet av eller blitt morken og fått en sprekk et sted.
OBS! stor brannfare med å holde på med bensin (som du selvsagt er klar over selv). Gjør det helst utomhus med tilgjengelige slokkemidler.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Kjørte i går, startet ikke i dag
Når du måtte på RES med full tank så kan det tyde på at filter i tank/kran er tett, og/eller feil med vakuum-styringen av kranen.
I første omgang kan du løsne bensinslangen fra tank til gassere og se om det kommer bensin når du drar på starter.
- Hvis ikke så har du tett/feil i bensinkran, og du bør ta av tank, tømme den, rense kran/filer og sjekke vakuum-funksjonen. (Kranen skal åpne for bensin når det oppstår vakuum fra innsuget som følge av at du drar motor på starter.)
Sjekk også lufting til tank. Åpne bensinlokk, hvis det er undertrykk i tanken så er luftingen tett.
I første omgang kan du løsne bensinslangen fra tank til gassere og se om det kommer bensin når du drar på starter.
- Hvis ikke så har du tett/feil i bensinkran, og du bør ta av tank, tømme den, rense kran/filer og sjekke vakuum-funksjonen. (Kranen skal åpne for bensin når det oppstår vakuum fra innsuget som følge av at du drar motor på starter.)
Sjekk også lufting til tank. Åpne bensinlokk, hvis det er undertrykk i tanken så er luftingen tett.
Re: Kjørte i går, startet ikke i dag
Tusen hjertelig tak for svar begge to. Da har jeg mye å gå etter. Takker og bukker :)