Det hender jeg forlater asfalten med hensikt - og da for å komme meg opp i luften. Mange moderne småfly / mikrofly har glassfibertanker i vingene og skroget, og her har det allerede vært havarier som skyldes at bensinen har løst opp tankene fra innsiden. Det har også vært problemer med slanger og koblinger.solan skrev: ↑11 apr 2017, 17:11....[klipp]...Etanol som løsemiddel: Mange glassfibertanker til motorsykler har også "gått opp i limingen". De løser seg opp på grunn av etanolen og gir en utrygghetsfølele i tillegg til brannrisikoen.
Sakset fra Bikeport.no: Det er godt dokumentert at etanol angriper glassfibertanker og enkelte tetningsmidler brukt i slike bensintanker. Allerede ved 5 prosent etanol er disse skadene oppdaget. 10 prosent vil derfor være dobbelt så aggressivt. Hva som vil skje med en glassfibertank når etanolinnholdet økes til 20 prosent i 2020, tør vi egentlig ikke helt tenke på…[klipp]...
Moderne fly har lenge vært laget for vanlig "bilbensin", og ikke 100LL som har vært den vanligste "flybensinen". Tilgangen på 100LL har i flere år vært vanskelig eller varierende, f.eks. har flygere fra Værnes måtte fly til Ørland for å fylle bensin før de kunne fortsette til sitt endelige mål.
Det har derfor vært en fordel å kunne bruke vanlig bilbensin, men da uten etanol. Derfor kontakter klubbene bensinselskapene jevnlig for å forsikre seg om hvilke kvaliteter (levert på den lokale bensinstasjonen) som er trygge å bruke.
At en motorsykkel kan stoppe plutselig på et uegnet sted er ille nok, tenk da på å henge lydløst over hav og fjell og rope "mayday" på radioen
"The propeller is there to keep the pilot cool - just watch him sweat when it stops"