Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Gir veldig mening FredrikE24.
Det å bruke sykkelens egenskaper til å komme seg ut av situasjoner/klarere trafikk/blindsoner :) Vi akselererer veldig fort og dette brukes til fordel.
Det å bruke sykkelens egenskaper til å komme seg ut av situasjoner/klarere trafikk/blindsoner :) Vi akselererer veldig fort og dette brukes til fordel.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Dette med sporvalg går igjen, og for mange ...hele livet.
Det er hva de sier når de ikke har noe annet. Og det er umulig å argumentere da det er snakk om centimeter og halve sekunder.
Det er hva de sier når de ikke har noe annet. Og det er umulig å argumentere da det er snakk om centimeter og halve sekunder.
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Tja, i følge min kjørelærer var det gjort om litt på læreplanen og hvordan det skulle gjøres under vurdering nå før sommeren angående sporvalget. Jeg fikk påpakk for sporvalget selv, men han mente at det var mer enn godt nok til at jeg kunne øve meg på egenhånd.
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Er det noen som vet HVA som er forskjellen på sporvalget før og nå?
Går det an å forklare?
Eller hva er prisippene i den nye sporvalg teorien?
Går det an å forklare?
Eller hva er prisippene i den nye sporvalg teorien?
"Do the right thing"
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Nå er det riktignok blitt 10 år siden jeg kjørte opp, så det kan jo hende dette ikke er helt reelt lenger.
Jeg hadde en litt "engstelig" sensor på nærmere 2 m som satt bakpå med lille meg på den gang 60 kg og 1,65 høy. Stressende nok i seg selv og det ble ikke bedre av at jeg skulle snu med han bakpå, på en gruset innkjøring, som ble i snaueste laget.
Avsporing, for det var ikke det du spurte om: Min sensor var som sagt en smule "engstelig" og hans bedømmelse var egentlig høyre hjulspor uansett hvilken vei svingen gikk.
I venstresving var argumentet at dette som normalt skal velges for å ha best mulig syn gjennom svingen osv. Alt helt normalt.
Der det ble litt pussig var høyresvinger hvor jeg også skulle holde høyre hjulspor, men da var begrunnelsen at det kunne komme noen imot som kanskje/kanskje ikke kuttet svingen, busser, lastebiler osv.
Jeg bestod på 2. forsøk, men samme sensor, så da visste jeg jo bedre hva han ville.
Jeg hadde en litt "engstelig" sensor på nærmere 2 m som satt bakpå med lille meg på den gang 60 kg og 1,65 høy. Stressende nok i seg selv og det ble ikke bedre av at jeg skulle snu med han bakpå, på en gruset innkjøring, som ble i snaueste laget.
Avsporing, for det var ikke det du spurte om: Min sensor var som sagt en smule "engstelig" og hans bedømmelse var egentlig høyre hjulspor uansett hvilken vei svingen gikk.
I venstresving var argumentet at dette som normalt skal velges for å ha best mulig syn gjennom svingen osv. Alt helt normalt.
Der det ble litt pussig var høyresvinger hvor jeg også skulle holde høyre hjulspor, men da var begrunnelsen at det kunne komme noen imot som kanskje/kanskje ikke kuttet svingen, busser, lastebiler osv.
Jeg bestod på 2. forsøk, men samme sensor, så da visste jeg jo bedre hva han ville.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
"Regelen" nå tildags, som de fleste virker å være konsekvent på under sensur av førerprøver er at man skal ligge normalt i midten av feltet. Dersom det er liten fare for at du skal få en bil som kutter svingen i mot, så skal du legge deg ut mot midten for bedre sikte i høyre sving. Ditto i venstre. Så skal du ta kurven slik at du tangerer veimerkinga nesten midt i sving. Er veien smal og/eller uoversiktlig, ja da skal du vurdere om du skal være like aktiv, helst ligge mot høyre i veien. Det er en vurdering, mitt råd er å først trene på fartstilpasning mot svingen og gå på gassen rundt tangeringspunktet en plass.
Min feil var at jeg hadde for høy fart inn i sving, sensor mente jeg motorbremset/bremset inn i svingen stadigvekk noe som kan ha vært tilfelle i noen uoversiktlige svinger i nedoverbakke, et par andre svinger traff jeg på grus(grusen visste nok sensor meget godt om).
Jeg følte selv at kurvekjøringen gikk dårlig, nettopp fordi fartstilpasningen var for dårlig.
Når det gjelder å ha sensor bakpå. 70% av føreprøvene idag kjøres med sensor på egen sykkel bak. Noe skal de kunne bruke til å vurdere kandidaten, og da blir det gjerne slike ting man enkelt kan se bakfra. Har man sensor sittende på, så tenker jeg at det går ekstra på dette med hvordan man håndterer sykkelen og om det er en behagelig og trygg ferd for passasjer.
Min feil var at jeg hadde for høy fart inn i sving, sensor mente jeg motorbremset/bremset inn i svingen stadigvekk noe som kan ha vært tilfelle i noen uoversiktlige svinger i nedoverbakke, et par andre svinger traff jeg på grus(grusen visste nok sensor meget godt om).
Jeg følte selv at kurvekjøringen gikk dårlig, nettopp fordi fartstilpasningen var for dårlig.
Når det gjelder å ha sensor bakpå. 70% av føreprøvene idag kjøres med sensor på egen sykkel bak. Noe skal de kunne bruke til å vurdere kandidaten, og da blir det gjerne slike ting man enkelt kan se bakfra. Har man sensor sittende på, så tenker jeg at det går ekstra på dette med hvordan man håndterer sykkelen og om det er en behagelig og trygg ferd for passasjer.
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Nå er snart karantene tiden over, fortsatt ikke fått svar på klage. Det regnet jeg egentlig med. Hadde kjøretime på torsdag og da sa læreren at han sensoren har vist vært litt strengere en normalt i år. Jeg har ihvertfall fått ny lærer til neste prøve. Så vi får krysse fingre for at det skal gå bra. Koster jo 4000kr så er ikke så kult å bruke mer.
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Håper du lykkes på neste forsøk! Lykke til :)
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Jeg kjørte opp 18.august i år.
Et par ting var visst nytt i år, og en av dem var dette voldsomme fokuset på sporvalg. Ikke til forveksling med plassering veibanen før og i kryss og rundkjøringer. Hvordan dette var tidligere vet jeg jo ikke, fersk som jeg er. Fulgte "malen" til kjørelærer og besto. Skal nevnes at den spesielle måten å kjøre i svinger, den har jeg allerede sett nytten i. Det er skummelt å se motgående trafikk som kutter en skarp sving.
Den andre forandringen var krypkjøringsøvelsen i kjøregården, som vi alle fryktet som pesten.
Lykke til, denne gangen går det sikkert bra!
Et par ting var visst nytt i år, og en av dem var dette voldsomme fokuset på sporvalg. Ikke til forveksling med plassering veibanen før og i kryss og rundkjøringer. Hvordan dette var tidligere vet jeg jo ikke, fersk som jeg er. Fulgte "malen" til kjørelærer og besto. Skal nevnes at den spesielle måten å kjøre i svinger, den har jeg allerede sett nytten i. Det er skummelt å se motgående trafikk som kutter en skarp sving.
Den andre forandringen var krypkjøringsøvelsen i kjøregården, som vi alle fryktet som pesten.
Lykke til, denne gangen går det sikkert bra!
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Å strebe etter et tangeringspunkt ser jeg på som slitsomt..
Man får kanskje en mindre nedleggsvinkel men på kost av en jevn nedleggsvinkel/flyt gjennom svingen IMO. Det hender jeg får tangering når fokus er på kneskrap og ikke flytkjøring
Rød strek er min valgte linje gjennom svinger.
Blått tangeringskjøring?
Man får kanskje en mindre nedleggsvinkel men på kost av en jevn nedleggsvinkel/flyt gjennom svingen IMO. Det hender jeg får tangering når fokus er på kneskrap og ikke flytkjøring
Rød strek er min valgte linje gjennom svinger.
Blått tangeringskjøring?
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Tegningen var morsom, tenkte litt på å lage en selv...
Men av de linjene du har satt opp, ligner den blå linjen mest på hva vi lærte og besto på i august i år.
Her kommer en vegg av tekst. Ikke skyt pianisten, jeg gjentar kun det jeg har lært her :
De begrunnet opplæringen slik :
- i Venstresvinger er utforkjøring en fare for motorsyklister
- i Høyresvinger er motgående trafikk en fare for motorsyklister. ( les bilister "kutter svingen")
Om man i en venstresving ligger lenger ut til høyre _før_ svingen og "jobber seg inn" mot den gule stipla midt-linja, vil man forhåpentligvis ha en oversikt gjennom svingen før den begynner, gjøre svingen slakere, og eliminere mye av faren for utforkjøring. ( mrk. fartstilpasning før sving). Faren med dette sporvalget er evt større kjøretøy motgående, som kan ta mye plass. Jmfr. Sporvalget ligger man nærmest den gule midtlinja i den krappeste delen av svingen. Ikke ligg så nært at overkroppen lener over i motgående felt.
Om man i en høyresving ligger lenger ut til venstre _før svingen_ og "jobber seg inn" mot den hvite kantstripa, vil man forhåpentligvis ha en god oversikt gjennom svingen før den begynner, gjøre svingen slakere, og eliminere faren for påkjøring av motgående trafikk som kutter sin sving. ( mrk. fartstilpasning før sving) Faren med dette sporvalget er evt grus inne ved den hvite kantlinja. Jmfr. sporvalget ligger man nærmest de hvite kantlinja i den krappeste delen av svingen.
Om alt dette er "riktigst" eller "aller verst" vet jeg som sagt ikke, men da jeg fulgte denne oppskriften sto jeg oppkjøringen.
Jeg var ikke _ekstrem_ i sporvalgene, men sørget for at tendensen var der hver gang.
Har allerede opplevd at sporvalget redda meg utav en situasjon i en høyresving, hvor en kassebil brukte nesten halvparten av mitt kjørefelt.
Men av de linjene du har satt opp, ligner den blå linjen mest på hva vi lærte og besto på i august i år.
Her kommer en vegg av tekst. Ikke skyt pianisten, jeg gjentar kun det jeg har lært her :
De begrunnet opplæringen slik :
- i Venstresvinger er utforkjøring en fare for motorsyklister
- i Høyresvinger er motgående trafikk en fare for motorsyklister. ( les bilister "kutter svingen")
Om man i en venstresving ligger lenger ut til høyre _før_ svingen og "jobber seg inn" mot den gule stipla midt-linja, vil man forhåpentligvis ha en oversikt gjennom svingen før den begynner, gjøre svingen slakere, og eliminere mye av faren for utforkjøring. ( mrk. fartstilpasning før sving). Faren med dette sporvalget er evt større kjøretøy motgående, som kan ta mye plass. Jmfr. Sporvalget ligger man nærmest den gule midtlinja i den krappeste delen av svingen. Ikke ligg så nært at overkroppen lener over i motgående felt.
Om man i en høyresving ligger lenger ut til venstre _før svingen_ og "jobber seg inn" mot den hvite kantstripa, vil man forhåpentligvis ha en god oversikt gjennom svingen før den begynner, gjøre svingen slakere, og eliminere faren for påkjøring av motgående trafikk som kutter sin sving. ( mrk. fartstilpasning før sving) Faren med dette sporvalget er evt grus inne ved den hvite kantlinja. Jmfr. sporvalget ligger man nærmest de hvite kantlinja i den krappeste delen av svingen.
Om alt dette er "riktigst" eller "aller verst" vet jeg som sagt ikke, men da jeg fulgte denne oppskriften sto jeg oppkjøringen.
Jeg var ikke _ekstrem_ i sporvalgene, men sørget for at tendensen var der hver gang.
Har allerede opplevd at sporvalget redda meg utav en situasjon i en høyresving, hvor en kassebil brukte nesten halvparten av mitt kjørefelt.
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Høres rart ut for meg, ut mot midten i venstresving? Jeg ligger alltid ut mot kanten i venstre sving, og tangerer kanskje en halvmeteter/meter innenfor midten til vanlig, mtp motgående trafikk.FredrikE24 skrev:"Regelen" nå tildags, som de fleste virker å være konsekvent på under sensur av førerprøver er at man skal ligge normalt i midten av feltet. Dersom det er liten fare for at du skal få en bil som kutter svingen i mot, så skal du legge deg ut mot midten for bedre sikte i høyre sving. Ditto i venstre. Så skal du ta kurven slik at du tangerer veimerkinga nesten midt i sving. Er veien smal og/eller uoversiktlig, ja da skal du vurdere om du skal være like aktiv, helst ligge mot høyre i veien. Det er en vurdering, mitt råd er å først trene på fartstilpasning mot svingen og gå på gassen rundt tangeringspunktet en plass.
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Så jeg var litt rask i formuleringen, men jeg mener at man legger seg til høyre kant i feltet i venstre sving. Og avstanden med tangering er jo litt forskjellig. Jeg er som regel en halvmeter fra oppmerkinga, alt ettersom hvor oversiktlig det er.
Hele saken er hvertfall at min kjørelærer fortalte at å brekke ned sykkelen mest mulig i sving kan jeg gjøre når jeg har fått lappen. De ønsker at du kjører effektivt og trygt. Legger jeg mye jobb i svingteknikken på en tur, så er det fryktelig morsomt når det flyter og man kan holde relativt høyt tempo med riktig sporvalg. Brekke ned sykkelen sees på som farlig og "for aktivt" visstnok.
Hele saken er hvertfall at min kjørelærer fortalte at å brekke ned sykkelen mest mulig i sving kan jeg gjøre når jeg har fått lappen. De ønsker at du kjører effektivt og trygt. Legger jeg mye jobb i svingteknikken på en tur, så er det fryktelig morsomt når det flyter og man kan holde relativt høyt tempo med riktig sporvalg. Brekke ned sykkelen sees på som farlig og "for aktivt" visstnok.
Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...
Ved min oppkjøring var sensor også helt tyst om det ikke var snakk om hvilken retning vi skulle.Humbugg35 skrev: ... Vel og merke var ikke sensoren så pratsom av seg, jeg sa til han over Intercomen, du sier jo ingen ting. Da fikk jeg som svar, så lenge du besto kjøregården så er det kun helheten som teller. ...
I ettertid kommenterte sensor at de kun observerer, så flere opplever at det blir veldig anledes enn fra kjørelærer.