BMW 12GS: For dårlig lys
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
BMW 12GS: For dårlig lys
Lysene på min 2011 12GS gir assosiasjoner til stearinlys.
På dagen har jeg tåkelysene med LED som er stilt litt høyt. Fungerer fint.
Fjærnlysene har jeg fixet med et par HELLA.
Men nærlyset er jo en tragedie. Noen som har noen idéer?
Bytte reflektor? LED? Eller hva?
[TaSK]
På dagen har jeg tåkelysene med LED som er stilt litt høyt. Fungerer fint.
Fjærnlysene har jeg fixet med et par HELLA.
Men nærlyset er jo en tragedie. Noen som har noen idéer?
Bytte reflektor? LED? Eller hva?
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Flattop
- Innlegg: 415
- Registrert: 29 apr 2010, 14:43
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
- Bosted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg
Re: BMW 12GS: For dårlig lys
LT'en har samme flaggermus-lampe oppsettet som en GS.
Elendig på dag og ubrukelig på natt.
Det hjalp noe da jeg byttet til 'Night Breaker' pærer. De gir et mer hvitt lys og fungerte relativt greit.
LED er det jo fler som har byttet til, det kan være litt strul med å få plass til balasten som trengs for å kunne bruke LED pære, men på en GS så er det vel nok av hulrom å stikke den bort `?
Elendig på dag og ubrukelig på natt.
Det hjalp noe da jeg byttet til 'Night Breaker' pærer. De gir et mer hvitt lys og fungerte relativt greit.
LED er det jo fler som har byttet til, det kan være litt strul med å få plass til balasten som trengs for å kunne bruke LED pære, men på en GS så er det vel nok av hulrom å stikke den bort `?
Re: BMW 12GS: For dårlig lys
Kunne ikke sagt det bedre selv. Samme på min også. Er åpen for alle forslag til forbedringer.tagesk skrev:Lysene på min 2011 12GS gir assosiasjoner til stearinlys.
- Hansien
- Innlegg: 190
- Registrert: 10 jun 2015, 07:28
- Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
- Bosted: Der øst møter vest.
Re: BMW 12GS: For dårlig lys
Om man ikke er så nøye på at alt er 100% lovlig så er en slik oppgradering å anbefale:
https://www.theretrofitsource.com/compl ... 8p6VpiLRhE
https://www.theretrofitsource.com/compl ... 8p6VpiLRhE
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: BMW 12GS: For dårlig lys
Det er to problemer (utover at det er ulovlig).Hansien skrev:Om man ikke er så nøye på at alt er 100% lovlig så er en slik oppgradering å anbefale:
Det ene er at slike HID-løsninger blender noe helt forferdelig. De har alt, alt for mye strølys. Og det er jo i mørket man trenger nærlyset. Når man stopper bak biler i lyskryss, og du ser de tar hånden opp for å blende ned speilet, da vet du at du er en trafikkfare.
Problemet er jo at HID-lyset ikke er på samme plass (rent fysisk) i pæren og derfor ikke greier å utnytte reflektoren. Vi får håpe det kommer LED-pærer hvor lyskilden er den den "skal være", men som gir mer lys enn en 55W glødelampe.
Det andre er at en sykkel med HID, den synes på lang avstand. En ivrig biltilsyn-person kan se på mange hundre meter avstand at her kommer et kjøretøy som har oppgradert lampene sine. Uavhengig av om det er ulovlig så ønsker jeg ikke å tiltrekke meg så mye oppmerksomhet.
Men jeg sittert jo igjen med en 12GS som riktignok har litt bedre lys enn min gamle 1150GS, men egentlig ikke så mye mer. For på 12GS er ikke reflektoren like god.
Sukk og dobbeltsukk.
I "gamle dager" kunne man kjøpe 65W H7-pærer. Noen som vet hvor slikt er å få tak i i dag? 100W er alt for mye (for reflektoren) men jeg vil jo tro at en 65W vil kunne fungere uten å smelte omgivelsene.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: BMW 12GS: For dårlig lys
Se der, ja!gsx750_80 skrev:https://www.google.no/?gfe_rd=cr&ei=9fT ... #q=H7+65+w
Noen som tror reflektoren på en 12GS (eller noe annet, for den saks skyld) tar skade av 10W ekstra?
Uansett - har besilt en dioder.no så får vi se.
Skal rapportere tilbake når jeg har satt den inn.
Burde ha kjøpt to for å ha til fjernlyset også, men jeg har jo to Hella FF-75 i tillegg så det er ikke så kritisk.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW 12GS: For dårlig lys
Har selv K1200Rs, er vel samme greia som K1200LT, joda, nærlyser er ikke noe særlig, men har inntrykk av at det funker. Fjernlyset er også helt greit, men det lyser smalt, men der det skal. Selv har jeg satt inn nightbreaker-pærer. Det var en stor forbedring. Kjørte en tur med kamerater, og merkerlig nok var det Bimmern som kjørte først grunnet best fjernlys.. Så jeg vet ikke om det er så altfor ille
Jeg skal sette inn ekstralys på min, så får man spredd lyset litt ut til kantene også.
Jeg skal sette inn ekstralys på min, så får man spredd lyset litt ut til kantene også.
- Hansien
- Innlegg: 190
- Registrert: 10 jun 2015, 07:28
- Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
- Bosted: Der øst møter vest.
Re: BMW 12GS: For dårlig lys
Jeg tolker svaret her med at du ikke har lest innholdet i lenken, annet enn å sett at dette inkluderer xenon og trekt konklusjonen derifra?tagesk skrev:Det er to problemer (utover at det er ulovlig).Hansien skrev:Om man ikke er så nøye på at alt er 100% lovlig så er en slik oppgradering å anbefale:
Det ene er at slike HID-løsninger blender noe helt forferdelig. De har alt, alt for mye strølys. Og det er jo i mørket man trenger nærlyset. Når man stopper bak biler i lyskryss, og du ser de tar hånden opp for å blende ned speilet, da vet du at du er en trafikkfare.
Problemet er jo at HID-lyset ikke er på samme plass (rent fysisk) i pæren og derfor ikke greier å utnytte reflektoren. Vi får håpe det kommer LED-pærer hvor lyskilden er den den "skal være", men som gir mer lys enn en 55W glødelampe.
Det andre er at en sykkel med HID, den synes på lang avstand. En ivrig biltilsyn-person kan se på mange hundre meter avstand at her kommer et kjøretøy som har oppgradert lampene sine. Uavhengig av om det er ulovlig så ønsker jeg ikke å tiltrekke meg så mye oppmerksomhet.
Uansett, det jeg anbefaler er et ombyggingskit som bygger om til skikkelig linselykter som eliminerer disse probleme du nevner.
Jeg har hatt dette montert på bil, og selv ivrig personell fra statens vegvesen kommenterte ikke på at det var xenon i disse lampene trass i at bilen ikke var å få kjøpt med xenon originalt.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: BMW 12GS: For dårlig lys
Beklager - jeg glemte en setning: Å bygge om fronten på sykkelen høres ut som en mega-jobb.Hansien skrev: Jeg tolker svaret her med at du ikke har lest innholdet i lenken, annet enn å sett at dette inkluderer xenon og trekt konklusjonen derifra?
I "gamle dager" da ting var skrudd sammen og besto av mange deler, da var slikt overkommelig. I dag hvor alt er formstøp plast som er limt sammen -- sukk og dobbelt sukk.
Jeg ville ikke vært bekymret for en HID-løsnign med reflektorer laget for HID, selv om det teknisk sett også skal være både nivåregulering og lykespyling.
Det var ikke meningen å neglisjere bi-xenon løsningen! Så om noen kjenner til ombygginssett så er jeg interessert.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Hansien
- Innlegg: 190
- Registrert: 10 jun 2015, 07:28
- Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
- Bosted: Der øst møter vest.
Re: BMW 12GS: For dårlig lys
Det er langt i fra en megajobb. Det er et ekstra ledd i montering som kan være noe utfordrende om man aldri har sprettet en frontlykt før, men utfordringen ligger helst i hvor mye en tørr å ta i når en skal dele frontlykta.tagesk skrev: Beklager - jeg glemte en setning: Å bygge om fronten på sykkelen høres ut som en mega-jobb.
I "gamle dager" da ting var skrudd sammen og besto av mange deler, da var slikt overkommelig. I dag hvor alt er formstøp plast som er limt sammen -- sukk og dobbelt sukk.
Jeg ville ikke vært bekymret for en HID-løsnign med reflektorer laget for HID, selv om det teknisk sett også skal være både nivåregulering og lykespyling.
Det var ikke meningen å neglisjere bi-xenon løsningen! Så om noen kjenner til ombygginssett så er jeg interessert.
[TaSK]
Mange sett fra diverse fabrikanter av slike ombyggingsett kommer med løsninger som gjør at du bare monterer disse i original sokkel med lite til ingen modifisering.
Foreligger det krav om lyktespyling og nivåregulering på mc?
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW 12GS: For dårlig lys
Nei, K1300GT har feks. Kun manuell justering i to stillinger akkurat som det min har, til tross for Xenon.Hansien skrev:
Foreligger det krav om lyktespyling og nivåregulering på mc?
Har hatt fra hverandre hele mekanismen å reparert den, så vet at det ikke er noe annet :)
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: BMW 12GS: For dårlig lys
Å si at lyset på en R12GS blir bra av å oppgradere fra 55W til 65W, det å overdrive.
Men det blir utvilsomt bedre. Fikk ikke LAMPF av 10W ekstra forbruk.
Jeg kjøpte lampen på dioder.no som leverte i postkassen neste dag (!).
Bedre lys er en ubetinget fordel, og 139 kroner for en 65W er vel anvendte penger (synes jeg).
[TaSK]
Men det blir utvilsomt bedre. Fikk ikke LAMPF av 10W ekstra forbruk.
Jeg kjøpte lampen på dioder.no som leverte i postkassen neste dag (!).
Bedre lys er en ubetinget fordel, og 139 kroner for en 65W er vel anvendte penger (synes jeg).
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: BMW 12GS: For dårlig lys
http://billigbilpleie.no/product/philip ... x26d-1657/
80 W. Så lenge ingen blendes bør det gå greit. De åpner ikke lykten uten mistanke
80 W. Så lenge ingen blendes bør det gå greit. De åpner ikke lykten uten mistanke