Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?
Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?
Nå som dagen for oppkjøring nærmer seg, har jeg begynt å se meg om etter en sykkel som skal stå klar når jeg forhåpentligvis får lappen.
Har sett meg ut en som skal være velholdt og fin og tok kontakt med selger for info om sykkelen.
Ifølge selger skal sykkelen være helt orginal og alle servicer tatt, men serviceheftet er mistet.
Jeg har bedt selger dokumentere servicer med eventuelle kvitteringer for det som er gjort med sykkel.
Dette er en Triumph fra 2008 som har gått ca 22k km, har stått inne hver vinter og byttet olje hver sesong.Prisen er forsåvidt "riktig".
Er det en stor ulempe at serviceheftet er borte, i følge annonsen selges sykkelen som den står?
Er dette er en sykkel jeg burde gå for eller burde jeg lete videre?
Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til at det ikke er er betalt årsavgift selv om selger bedyrer at service er tatt nylig, pluss at for meg så høres det veldig sløvt ut å miste serviceheftet.
Siden selger skriver at den selges som den står, så høres det ut for meg som det kan være potensielle skjær i sjøen som selger vil unngå at man kan ta han for senere. Spesielt med tanke på at serviceheftet er borte.(jeg vet at dette er noe som som står normalt når man selger brukt, men sykkelen fremstår som så strøken at det ikke skulle være nødvendig)
Er dette ubegrunnet noia fra min side, eller hva sier folket?
I følge bildene ser den helt strøken ut, ikke en skramme man kan se. Jeg tenkte å ta meg en tur og se på den og snakke litt mer med selger, men jeg er helt ny på mc fronten og vet vel ikke helt hva jeg skal se etter av feil og mangler. Ikke har jeg mulighet til å prøvekjøre den heller, da jeg ikke har lappen.
Håper på noen vise svar fra noen erfarne som kanskje kan gi meg et pekepinn på hva jeg burde se etter?
Jeg tenker at så lenge 20k km service kan dokumenteres så er vel det meste forsåvidt greit da det er en ganske omfattende service.
Man kan vel finne ut av om servicer er tatt da det lagres hos verkstedet, eller er det ikke sånn?
Tldr; Bør man kjøpe en sykkel som fremstår som strøken, men selges uten servicehefte og selges som den står?
Har sett meg ut en som skal være velholdt og fin og tok kontakt med selger for info om sykkelen.
Ifølge selger skal sykkelen være helt orginal og alle servicer tatt, men serviceheftet er mistet.
Jeg har bedt selger dokumentere servicer med eventuelle kvitteringer for det som er gjort med sykkel.
Dette er en Triumph fra 2008 som har gått ca 22k km, har stått inne hver vinter og byttet olje hver sesong.Prisen er forsåvidt "riktig".
Er det en stor ulempe at serviceheftet er borte, i følge annonsen selges sykkelen som den står?
Er dette er en sykkel jeg burde gå for eller burde jeg lete videre?
Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til at det ikke er er betalt årsavgift selv om selger bedyrer at service er tatt nylig, pluss at for meg så høres det veldig sløvt ut å miste serviceheftet.
Siden selger skriver at den selges som den står, så høres det ut for meg som det kan være potensielle skjær i sjøen som selger vil unngå at man kan ta han for senere. Spesielt med tanke på at serviceheftet er borte.(jeg vet at dette er noe som som står normalt når man selger brukt, men sykkelen fremstår som så strøken at det ikke skulle være nødvendig)
Er dette ubegrunnet noia fra min side, eller hva sier folket?
I følge bildene ser den helt strøken ut, ikke en skramme man kan se. Jeg tenkte å ta meg en tur og se på den og snakke litt mer med selger, men jeg er helt ny på mc fronten og vet vel ikke helt hva jeg skal se etter av feil og mangler. Ikke har jeg mulighet til å prøvekjøre den heller, da jeg ikke har lappen.
Håper på noen vise svar fra noen erfarne som kanskje kan gi meg et pekepinn på hva jeg burde se etter?
Jeg tenker at så lenge 20k km service kan dokumenteres så er vel det meste forsåvidt greit da det er en ganske omfattende service.
Man kan vel finne ut av om servicer er tatt da det lagres hos verkstedet, eller er det ikke sånn?
Tldr; Bør man kjøpe en sykkel som fremstår som strøken, men selges uten servicehefte og selges som den står?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?
Vær svært skeptisk!
Mange "mister" servicehefte til sykkel og bil av forskjellige grunner. Dette er den viktigste dokumentasjon som bør følge sykkelen. Nå finnes ikke engang opplysninger om at første service er tatt. Heller ikke på at km. stand er riktig. Dette må gjenspeile seg godt i prisen, du må ta høyde for at ingen service er tatt. Kanskje bare ett og annet oljeskift med billig olje.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Mange "mister" servicehefte til sykkel og bil av forskjellige grunner. Dette er den viktigste dokumentasjon som bør følge sykkelen. Nå finnes ikke engang opplysninger om at første service er tatt. Heller ikke på at km. stand er riktig. Dette må gjenspeile seg godt i prisen, du må ta høyde for at ingen service er tatt. Kanskje bare ett og annet oljeskift med billig olje.
Sent fra min C6603 via Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?
Kan man ikke bare spørre selger hvor service er tatt for så og ringe verkstedet og spøre dem? Husker han ikke hvor han tok service så har du jo fått svaret ditt. Enten så er fyren dement, eller så bør du dra frem pruteegenskapene. Da er det lov til å være frekk. Prut ned prisen med det beløpet første service, vanlig service og hovedservice koster. Sleng på 10-lapper til for uforutsette utgifter. Er dekkene slitt ned så prut enda mer.
Evt. Hold deg langt unna. Sistnevnte er nok lurest...
Det er intet problem og få tak i nytt servicehefte. Det er tross alt bare en bok, og nye stempler får man i ettertid fra verkstedet der man tok servicen. Jeg glemte og få stempel på 10k service på min. Bate dro bort der jeg hadde tatt service og fikk dette stempelet i etterkant. Ingen problem det,..
Evt. Hold deg langt unna. Sistnevnte er nok lurest...
Det er intet problem og få tak i nytt servicehefte. Det er tross alt bare en bok, og nye stempler får man i ettertid fra verkstedet der man tok servicen. Jeg glemte og få stempel på 10k service på min. Bate dro bort der jeg hadde tatt service og fikk dette stempelet i etterkant. Ingen problem det,..
Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?
Kommer an på sykkelen, og om eier eventuelt har dokumentert servicer på annet vis(kvittering,notatbok etc). Men den fyren her høres nå noe rar ut.... Eg hadde vert skeptisk, med mindre prisen var mykje lågare enn tilsvarende sykler MED service historie
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?
Vet ikke når de startet med det men Triumph har en database hvor alle Triumph forhandlere kan gå inn og sjekke service historikk. Er selvfølgelig avhengig av at forhandlerne registrerer det der når de gjør service og så klart
Det burde forøvrig ha vært standard for alle kjøretøy, hvorfor skal så viktig info kun finnes i et lite fysisk hefte?
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Det burde forøvrig ha vært standard for alle kjøretøy, hvorfor skal så viktig info kun finnes i et lite fysisk hefte?
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?
Tror KTM har samme greiene uten at jeg noen gang har sjekket.jongsanim skrev:Vet ikke når de startet med det men Triumph har en database hvor alle Triumph forhandlere kan gå inn og sjekke service historikk. Er selvfølgelig avhengig av at forhandlerne registrerer det der når de gjør service og så klart
Det burde forøvrig ha vært standard for alle kjøretøy, hvorfor skal så viktig info kun finnes i et lite fysisk hefte?
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Ved kjøp av ny KTM sykkel kommer det en pakke i posten med "introduksjon" fra KTM og et "servicekort" som er knyttet mot sykkelen som brukes for veihjelp osv.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?
Jeg hadde vært veldig skeptisk til en åtte år gammel sykkel, som kun har gått 22' uten noen form for dokumentasjon. De fleste kjøper jo sykkel for å bruke den, og ikke for å lagre den i garasjen. Det er når de blir gamle og rimelige at kjørelengde pr. år reduseres til et minimum. Du skulle bare visst hvor lett det er å stille km teller, med det rette instrumentet.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7101
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?
Er du i tvil, styr unna.
Det finnes mange sykler av samme modell til salgs. Du er kjøperen og bestemmer hvor dine penger skal brukes.
Så vente heller litt til du finner et sikrere kjøp
Det finnes mange sykler av samme modell til salgs. Du er kjøperen og bestemmer hvor dine penger skal brukes.
Så vente heller litt til du finner et sikrere kjøp
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?
Dette uttrykket "selges som den står/er" skal du ikke være redd for. Det er en frase som er veldig ofte brukt ved salg av brukte kjøretøy, det står også oppført som et punkt i kjøp/salg kontraktene til NAF feks.
Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?
"Selges som den står" virker for meg at okey, noe rart er det... Man ser jo det hele tiden på eks bil-annonser hvor bilen selges til en rimelig sum.
Hvorfor i det hele tatt ha det med i annonsen hvis sykkelen er strøken/ingenting slitt o.l?
Hvorfor i det hele tatt ha det med i annonsen hvis sykkelen er strøken/ingenting slitt o.l?
-
- Innlegg: 830
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?
Få med deg en som har litt peiling på mc, man ser fort om dette er noe som er holdt godt eller ikke...
Alternativt om det har hvert flere eiere så kan en ringe biltilsynet og få oppgitt alle eiere om en har skilt nr.
Da kan en begynne og ringe de forgje eierne og høre:) om du ikke har noen som har peiling som kan være med deg og du ikke ringer biltilsynet så styr UNNA :)
Alternativt om det har hvert flere eiere så kan en ringe biltilsynet og få oppgitt alle eiere om en har skilt nr.
Da kan en begynne og ringe de forgje eierne og høre:) om du ikke har noen som har peiling som kan være med deg og du ikke ringer biltilsynet så styr UNNA :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille.
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?
Dog hvis personen "selger som den er" uten å spesifisere at noe er galt, så betyr det ingenting. Han kunne i praksis sagt at det var rep.objekt eller delesykkel, og du kunne fortsatt stilt krav til at han må betale alt av reperasjoner for å få den i stand, så lenge han ikke spesifiserer hva som er galt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?
Jeg anntar det er den Daytonaen som ligger på finn.no?
I så tillfelle bør du ta en nøye titt på bildene. Zoom inn litt. Jeg kan se tydelige tegn på at den kan ha vert i bakken. Frontkåpen er ganske flekkete og stygg selv om den ser nyvasket ut. Bildene ser også ut til å være hardt redigerte for å forsterke førsteinntrykket også.
Det er en skrape i på høyre side på fremre kåpe og det er noen bittesmå merker i motordeskselet på høyre side. Bakre svingarm høyre side har også noen små skraper. I tillegg ser sidekåpene nye ut i forhold til kåpen rundt lyktene, så disse kan ha vert byttet. Det bør ikke ha noe stor betydning dette, men jeg ville vertfall hatt en forklaring. Kanskje har den vert hardt skadet og reparert på et bakgårdsverksted. I så fall, styr unna.
Til å ha gått kun 22.000km. Så synes jeg ikke den ser spesielt "strøken" ut. Vertfall så skiller den seg ikke ut positivt.
Den mangler som du sier også service hefte og i mine øyne burde det blinke en del varsellamper her...
I så tillfelle bør du ta en nøye titt på bildene. Zoom inn litt. Jeg kan se tydelige tegn på at den kan ha vert i bakken. Frontkåpen er ganske flekkete og stygg selv om den ser nyvasket ut. Bildene ser også ut til å være hardt redigerte for å forsterke førsteinntrykket også.
Det er en skrape i på høyre side på fremre kåpe og det er noen bittesmå merker i motordeskselet på høyre side. Bakre svingarm høyre side har også noen små skraper. I tillegg ser sidekåpene nye ut i forhold til kåpen rundt lyktene, så disse kan ha vert byttet. Det bør ikke ha noe stor betydning dette, men jeg ville vertfall hatt en forklaring. Kanskje har den vert hardt skadet og reparert på et bakgårdsverksted. I så fall, styr unna.
Til å ha gått kun 22.000km. Så synes jeg ikke den ser spesielt "strøken" ut. Vertfall så skiller den seg ikke ut positivt.
Den mangler som du sier også service hefte og i mine øyne burde det blinke en del varsellamper her...
Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?
Selv mistet jeg service-heftet i en flytteprosess på min forrige sykkel, sløvt, joa, men det var jo fulgt service på den. Slengte med det jeg hadde av kvitteringen fra servicer på verksted når jeg solgte den. I mine øyne er det vanskelig å si hva man skal trekke ut av slikt, men mangel på informasjon er selvfølgelig mer usikkert enn informasjon.
Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?
Service skal være tatt på AMD Oslo ifølge selger, dekkene skal være fra i fjor så regner med de er grei.Bjerknez skrev:Kan man ikke bare spørre selger hvor service er tatt for så og ringe verkstedet og spøre dem? Husker han ikke hvor han tok service så har du jo fått svaret ditt. Enten så er fyren dement, eller så bør du dra frem pruteegenskapene. Da er det lov til å være frekk. Prut ned prisen med det beløpet første service, vanlig service og hovedservice koster. Sleng på 10-lapper til for uforutsette utgifter. Er dekkene slitt ned så prut enda mer.
Evt. Hold deg langt unna. Sistnevnte er nok lurest...
Det er intet problem og få tak i nytt servicehefte. Det er tross alt bare en bok, og nye stempler får man i ettertid fra verkstedet der man tok servicen. Jeg glemte og få stempel på 10k service på min. Bate dro bort der jeg hadde tatt service og fikk dette stempelet i etterkant. Ingen problem det,..
Så man kan kjøpe nytt hefte altså, får man stempel i den så lenge servicen er registrert i systemet til verkstedet?