Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Dinob skrev:Jeg byttet for noen dager siden kjede og drev hos et lokalt verksted. Jeg tok ned 1tann mindre forran og 2 opp bak. Er det slik at speedometeret nå viser feil? Jeg opplever nemlig at jeg ofte kjører mye fortere når jeg ligger bak noen biler. I går kjørte jeg etter en som øvelseskjørte og farten var alltid mellom 80-85 i 70sone.
Speedometeret på alle sykler her i landet er allerede litt vel optimistiske i utgangspunktet. Med unntak av kanskje noen ytterst få modeller.
Om dette endrer seg når sykkelen dreves ned avhenger av hvor speedometeret avleser hastigheten, om det er på hjulet eller girkassa, så vidt jeg vet.
Hvis det er girkassa så vil en sykkel som dreves ned bli enda litt mer optimistisk, dvs. vise høyere hastighet enn den reelle.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 681
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

Har letet igjennom nettbutikken til MC Oslo, men finner ikke Motul Road kjedespray der? Noen som vet om de allikevel har det i butikken?

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 780
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Fsva »

Nomade skrev:Har letet igjennom nettbutikken til MC Oslo, men finner ikke Motul Road kjedespray der? Noen som vet om de allikevel har det i butikken?
Jeg var hos MC Oslo på tirsdag og lette etter kjedespray fra Motul og kunne ikke se at de hadde det. De hadde Motorex road, racing og dirt. Jeg spurte ikke betjeningen, men så ganske nøye i hyllene.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 681
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

Hmm, okay det kan faktisk tyde på att de ikke har det. Noen andre sjapper i Oslo omegn som har den mon tro?

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjarne89 »

Nomade skrev:Hmm, okay det kan faktisk tyde på att de ikke har det. Noen andre sjapper i Oslo omegn som har den mon tro?
på jakt etter denne jeg også da min ble tom på fredag:/ noen som vet hvordan den motorex sprayen er? Mye klin?

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 681
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

Bjarne89 skrev:
Nomade skrev:Hmm, okay det kan faktisk tyde på att de ikke har det. Noen andre sjapper i Oslo omegn som har den mon tro?
på jakt etter denne jeg også da min ble tom på fredag:/ noen som vet hvordan den motorex sprayen er? Mye klin?
Googlet den i sted og ser att dem får grei tilbakemelding her: http://www.revzilla.com/product/motorex-road-chain-lube

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjarne89 »

Nomade skrev:
Bjarne89 skrev:
Nomade skrev:Hmm, okay det kan faktisk tyde på att de ikke har det. Noen andre sjapper i Oslo omegn som har den mon tro?
på jakt etter denne jeg også da min ble tom på fredag:/ noen som vet hvordan den motorex sprayen er? Mye klin?
Googlet den i sted og ser att dem får grei tilbakemelding her: http://www.revzilla.com/product/motorex-road-chain-lube
Okey. Eller så vet jeg de har silkolene kjedespray på mc partner. Den Har jeg hørt skal være bra.Vurderer å prøve den siden jeg ikke får tak i motiv sin:) får ta med en tur opp dit i morgen å kjøpe en sånn tror jeg:)

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Blaamand »

Nomade skrev:
Bjarne89 skrev:
Nomade skrev:Hmm, okay det kan faktisk tyde på att de ikke har det. Noen andre sjapper i Oslo omegn som har den mon tro?
på jakt etter denne jeg også da min ble tom på fredag:/ noen som vet hvordan den motorex sprayen er? Mye klin?
Googlet den i sted og ser att dem får grei tilbakemelding her: http://www.revzilla.com/product/motorex-road-chain-lube
Motorex sprayen er bra den. Veksler litt mellom den og Motul sin chain paste(http://www.monsterbike.no/motul-1304.as ... D=PROD2707)
BRAAAAAP! :mc1

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av KevinmsR6 »

Hvilke av kjede sprayene til Motul er det folket bruker?? Hvite felger og lei av og vaske på kjede olje
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 10 jun 2016, 19:41
Motorsykkelen din: Yamaha mt09 tracer 2015

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Newbie »

Har en mt09 tracer som jeg justerte kjeden på. I følge manualen skal den ha 5 - 15mm slakk når den står på midtstøtta. Synes at dette er stramt. Noen som har tanker om dette?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Enig i at 5-15 mm virker å være lite slakk, men manualen sier jo det. Og det er advart mot slakk større enn 25 mm. Anbefaler at du gjør som manualen sier. Og for å teste så kan du sitte på sykkelen med passasjer og få noen til å sjekke at kjedet ikke strammer seg helt når dere husker litt opp og ned. Alle kjeder vil stramme seg litt ved denne testen, fordi svingarm innfesting i rammen er noe lengre bak enn senter av kjede-tannhjul.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1308
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av biker7 »

Newbie skrev:Har en mt09 tracer som jeg justerte kjeden på. I følge manualen skal den ha 5 - 15mm slakk når den står på midtstøtta. Synes at dette er stramt. Noen som har tanker om dette?
Har også en Tracer, og har vel funnet ut at boka må være feil ! Fikk sykkelen levert med kjedet stramt som en gitarstreng, og slakket det litt før jeg begynte å kjøre. Hadde den på førstegangservice etter 100mil, og da var kjedet ca 25-30mm tipper jeg. Spurte mekanikkeren hva han mente, og han sa kjedet var bra. Spurte deretter service-sjef, og han sa at boka skulle brukes.. Så da er det neimen ikke lett å vite :-k Hvis kjedet er feks. 15mm på midtstøtta (og boka sier 5 (!)-15..) , blir det enda strammere på sidestøtta/med begge hjula på bakken. Og da en person setter seg på sykkelen blir det enda strammere.. (Har testet ut dette, null slakk) Og da kan man tenke seg hva som skjer med evt. passasjer i tillegg.. Har lest en del på diverse forum etc. men vanskelig å bli klok på. Men jeg kjører vel nå på ca 25-30mm på midtstøtta. Har nå kjørt 9550km, men etter bare snaut 2000km merket jeg at kjedet var litt punkt-strekt ( forskjellig målinger rundt kjedet). Ikke noe jeg merker ved kjøring, men har tenkt å nevne det/klage litt ved service om en stund. Eneste årsak til punkt-strekking er for stramt kjede, enda jeg har kjørt med for slakt kjede i forhold til boka helt fra starten.. :scratch
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Bosted: Kristiansand

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av HeHy »

Har dere sjekket hvordan slakken skal måles? På min ktm 690 skulle slakken måles ved avstand til svingarm når man dyttet kjedet opp mot den, og dermed ha omtrent den avstanden dere snakker om. Hvordan man måler slakken varierer fra sykkel til sykkel fant jeg ut da..

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1308
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av biker7 »

Tja, dette er det som står i boka.. :

Bilde

Og en annen ting som er litt rart, er at i boka til vanlig MT09 (uten midtstøtte) så står det visst at det skal måles på samme måte og samme slakk, men med sykkelen på sidestøtta.. På Tracer blir kjedet en del strammere med sykkel på sidestøtta. Og baksving etc er jo ellers identiske på disse syklene. Noe veldig rart er det ihvertfall.. :eh :-k :D
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
MissNoble
Innlegg: 68
Registrert: 05 jul 2016, 12:00
Motorsykkelen din: Honda CBF600na 2007

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av MissNoble »

Mulig dette er nevnt tidligere, og jeg har forstått at det varierer endel, men noen som vet hva som er "normal" intervall på stramming av kjedet? Mitt må strammes på nytt nå, og det er ca 1500km siden sist gang.
Skulle egentlig på tur idag, men som det gjerne er med newbies, sykkelen står fortsatt i garasjen mens jeg må på biltema og kjøpe momentnøkkel...
Kjedet er nemlig ca 2 mm fra å legge seg nedpå midtstøtta mi, og det synes jeg virker som for dårlig margin...

Svar