Stensi - Honda XL1000 Varadero. nå VFR800X Crossrunner
- Stensi
- Innlegg: 24
- Registrert: 25 mar 2016, 05:13
- Motorsykkelen din: Honda VFR800X Crossrunner
- Bosted: Strömstad
Stensi - Honda XL1000 Varadero. nå VFR800X Crossrunner
Hej,
Letet litt idag etter mc forum, med likesinnede og fant denne siden. Må si at jeg er meget imponert over en fin side og med masse bra info.
Er en mann på snart 40, gift og som har en skokk med barn, som etter nesten 18 år uten sykkel fant veien tilbake i salen.
Kjøpte i 1991 min første mc. Det ble en Yamaha RS100, som var i deler, men fikk den klar til jeg fikk Lett MC lappen i 1992.
Den så slik ut.
Så ble den en Suzuki Dr350, som var en utrolig fin og leken sak, som likte seg godt på asfalt, men så mye bedre i terrenget.
Så ble det et laaaaangt opphold. Mitt første kjøp tilbake ble en 2008 Honda XL700 Transalp. Har alltid likt Africa Twin, men når jeg letet fant jeg ikke sykkelen jeg ville ha og endte opp med Transalpen.
Alpen var helt nydelig å kjøre, og hadde kun to saker å utsette på den.
1 - den hadde ikke 6 gir, så ble litt stresset kjøring på motorvei. Nå er ikke motorvei noe jeg kjører så masse på motorsykkel, men iblant må en ta noen transportetapper, eller motorveien til jobben.
2 - Fikk aldrig ordning på vinden/vindbruset/turbulensen i fart over 90. Siste ruta jeg hadde på virket ok. Det var en Givi rute, med MRA "leppa" satt på toppen. Det så jo ikke så pent ut, men funket ok.
Ellers var den lettkjørt, kjapp for sine kun 60 hester, billig å forsikre samt eie. Litt som en motorjournalist skrev, ikke best på noe, men bra på alt.
Her et lite bilde på vei til Lysebotn.
Så i vinter, etter tre sommere med Transalpen slang jet ut den på nettet til salg. Samme kveld var den solgt til en dame i Vesterås.
Nå begynte letinga etter noe nytt. Hadde jo lenge kikket på både Honda Crosstourer, BMW R1200GS, Multistrada, Super Tenere, Varadero, Crossrunner og V-Strom til Suzuki. Crosstourern er den jeg kanskje mest hadde lyst på, men lommeboka (les finansministern/fruen) ville noe annet.
Så jeg endte opp med en 08 Varadero, som hadde gått 20000km. Den var i meget bra teknisk stand, men første eieren har ikke akkurat vasket og polert den for mye..
Her i Varberg for å hente den.
Og her en prøvetur når jeg kom hjem.
Begynner å lære å kjenne Varaderon, som er en del tyngre en Transalpen, men også mye sterkere og kjappere. Tror det her er starten på ett fint forhold. Trives virkelig bak styret på den.
Letet litt idag etter mc forum, med likesinnede og fant denne siden. Må si at jeg er meget imponert over en fin side og med masse bra info.
Er en mann på snart 40, gift og som har en skokk med barn, som etter nesten 18 år uten sykkel fant veien tilbake i salen.
Kjøpte i 1991 min første mc. Det ble en Yamaha RS100, som var i deler, men fikk den klar til jeg fikk Lett MC lappen i 1992.
Den så slik ut.
Så ble den en Suzuki Dr350, som var en utrolig fin og leken sak, som likte seg godt på asfalt, men så mye bedre i terrenget.
Så ble det et laaaaangt opphold. Mitt første kjøp tilbake ble en 2008 Honda XL700 Transalp. Har alltid likt Africa Twin, men når jeg letet fant jeg ikke sykkelen jeg ville ha og endte opp med Transalpen.
Alpen var helt nydelig å kjøre, og hadde kun to saker å utsette på den.
1 - den hadde ikke 6 gir, så ble litt stresset kjøring på motorvei. Nå er ikke motorvei noe jeg kjører så masse på motorsykkel, men iblant må en ta noen transportetapper, eller motorveien til jobben.
2 - Fikk aldrig ordning på vinden/vindbruset/turbulensen i fart over 90. Siste ruta jeg hadde på virket ok. Det var en Givi rute, med MRA "leppa" satt på toppen. Det så jo ikke så pent ut, men funket ok.
Ellers var den lettkjørt, kjapp for sine kun 60 hester, billig å forsikre samt eie. Litt som en motorjournalist skrev, ikke best på noe, men bra på alt.
Her et lite bilde på vei til Lysebotn.
Så i vinter, etter tre sommere med Transalpen slang jet ut den på nettet til salg. Samme kveld var den solgt til en dame i Vesterås.
Nå begynte letinga etter noe nytt. Hadde jo lenge kikket på både Honda Crosstourer, BMW R1200GS, Multistrada, Super Tenere, Varadero, Crossrunner og V-Strom til Suzuki. Crosstourern er den jeg kanskje mest hadde lyst på, men lommeboka (les finansministern/fruen) ville noe annet.
Så jeg endte opp med en 08 Varadero, som hadde gått 20000km. Den var i meget bra teknisk stand, men første eieren har ikke akkurat vasket og polert den for mye..
Her i Varberg for å hente den.
Og her en prøvetur når jeg kom hjem.
Begynner å lære å kjenne Varaderon, som er en del tyngre en Transalpen, men også mye sterkere og kjappere. Tror det her er starten på ett fint forhold. Trives virkelig bak styret på den.
Sist redigert av Stensi den 19 jun 2016, 15:51, redigert 1 gang totalt.
Motorsykler : Yamaha Rs100 78' , Suzuki Dr350 95' , Honda Xl700 Transalp 08', Honda XL1000 Varadero 08', Honda VFR800X Crossrunner 11'
Everyone is entitled to be stupid, but some abuse the privilege
Everyone is entitled to be stupid, but some abuse the privilege
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Stensi - Honda XL1000 Varadero
Hei Stensi, og velkommen hit til MCsiden.no ,
flott introduksjon og frisk start på en blogg der jeg er sikker på det kommer mer når sesongen er i gang for fullt.
Blir artig og interessant å følge videre :) .
flott introduksjon og frisk start på en blogg der jeg er sikker på det kommer mer når sesongen er i gang for fullt.
Blir artig og interessant å følge videre :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Kjellrf
- Innlegg: 1611
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Stensi - Honda XL1000 Varadero
Velkommen til forumet!
Har en bemerkning til nedenfornevnte kommentar nr 1 om 5 kontra 6 gir fra deg.
Det ser ut som om du tror at det 6. giret kommer på toppen av de 5 fra før. Det gjør det IKKE.
Jeg gikk over fra en Honda VF1000F2 til CBR1000F en gang. Det var fra 5 til 6 gir.
Ofte omtrent samme utveksling på høyeste gir, kassa er bare mer tettsteget. Dvs mer giring for komme opp dit du vanligvis kjører.
Og der jeg før kanskje giret ned en gang for å skyte fart (f,eks, ved forbikjøring), måtte jeg gire ned 2 gir for å få samma aksen.
Skal man ha en morsom og lettkjørt sykkel, er turtallet din venn :)
Har bare prøvd den første modellen da den var helt ny, den var plagsom når det gjelder vindsus.
Lykke til med staselig sykkel :)
Har en bemerkning til nedenfornevnte kommentar nr 1 om 5 kontra 6 gir fra deg.
Det ser ut som om du tror at det 6. giret kommer på toppen av de 5 fra før. Det gjør det IKKE.
Jeg gikk over fra en Honda VF1000F2 til CBR1000F en gang. Det var fra 5 til 6 gir.
Ofte omtrent samme utveksling på høyeste gir, kassa er bare mer tettsteget. Dvs mer giring for komme opp dit du vanligvis kjører.
Og der jeg før kanskje giret ned en gang for å skyte fart (f,eks, ved forbikjøring), måtte jeg gire ned 2 gir for å få samma aksen.
Skal man ha en morsom og lettkjørt sykkel, er turtallet din venn :)
Varadero er også kjent for vindsus, det blei bedre på de nyere modellene, mange har også montert div. andre løsninger enn originalt.Stensi skrev:
1 - den hadde ikke 6 gir, så ble litt stresset kjøring på motorvei. Nå er ikke motorvei noe jeg kjører så masse på motorsykkel, men iblant må en ta noen transportetapper, eller motorveien til jobben.
2 - Fikk aldrig ordning på vinden/vindbruset/turbulensen i fart over 90. Siste ruta jeg hadde på virket ok. Det var en Givi rute, med MRA "leppa" satt på toppen. Det så jo ikke så pent ut, men funket ok.
Har bare prøvd den første modellen da den var helt ny, den var plagsom når det gjelder vindsus.
Lykke til med staselig sykkel :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Stensi - Honda XL1000 Varadero
Hei, og velkommen herifra også
Dette må kalles flying start i forumet med 10 innlegg før folk har stått opp om morran
Nye og aktive forummedlemmer er kjekt, det liker vi.
Dette må kalles flying start i forumet med 10 innlegg før folk har stått opp om morran
Nye og aktive forummedlemmer er kjekt, det liker vi.
- Stensi
- Innlegg: 24
- Registrert: 25 mar 2016, 05:13
- Motorsykkelen din: Honda VFR800X Crossrunner
- Bosted: Strömstad
Re: Stensi - Honda XL1000 Varadero
@ Kjellrv Nja... Takk for velkomsten.
Hva gjelder gira så kjennes den nye mye mer "lugn" på motorvei. Blir nesten litt fartsblind. Tror jeg i 110 på motorvei kanskje hadde 4500-4600 omdreininger på alpen, mens den nye har rundt 3800 omdreininger i samme hastighet.
@ AJ
Jo takk, liker å kjøre, hele året om føret tillater og skriver gjerne om opplevelser.
@kjellv
Ja, jeg har en ettåring som våkner sånn 4-5 på morgenen hver dag, så hun sitter og leker og jeg surfer litt på mc forum :) hehe
Hva gjelder gira så kjennes den nye mye mer "lugn" på motorvei. Blir nesten litt fartsblind. Tror jeg i 110 på motorvei kanskje hadde 4500-4600 omdreininger på alpen, mens den nye har rundt 3800 omdreininger i samme hastighet.
@ AJ
Jo takk, liker å kjøre, hele året om føret tillater og skriver gjerne om opplevelser.
@kjellv
Ja, jeg har en ettåring som våkner sånn 4-5 på morgenen hver dag, så hun sitter og leker og jeg surfer litt på mc forum :) hehe
Motorsykler : Yamaha Rs100 78' , Suzuki Dr350 95' , Honda Xl700 Transalp 08', Honda XL1000 Varadero 08', Honda VFR800X Crossrunner 11'
Everyone is entitled to be stupid, but some abuse the privilege
Everyone is entitled to be stupid, but some abuse the privilege
- Stensi
- Innlegg: 24
- Registrert: 25 mar 2016, 05:13
- Motorsykkelen din: Honda VFR800X Crossrunner
- Bosted: Strömstad
Re: Stensi - Honda XL1000 Varadero
Har de siste ukene fått gjort litt med sykkelen. Har bare hatt den i litt over en måned.
Her om dagen ble det ekstralys kombinert med blinkers. De er koblet til tenningen og lyser hvitt så lenge jeg ikke blinker. Vet ikke om det er helt lovlig ved mørkekjøring, men her i Sverige er såkalt Drl lys godkjent på dagtid.
Her om dagen ble det ekstralys kombinert med blinkers. De er koblet til tenningen og lyser hvitt så lenge jeg ikke blinker. Vet ikke om det er helt lovlig ved mørkekjøring, men her i Sverige er såkalt Drl lys godkjent på dagtid.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Motorsykler : Yamaha Rs100 78' , Suzuki Dr350 95' , Honda Xl700 Transalp 08', Honda XL1000 Varadero 08', Honda VFR800X Crossrunner 11'
Everyone is entitled to be stupid, but some abuse the privilege
Everyone is entitled to be stupid, but some abuse the privilege
- Stensi
- Innlegg: 24
- Registrert: 25 mar 2016, 05:13
- Motorsykkelen din: Honda VFR800X Crossrunner
- Bosted: Strömstad
Re: Stensi - Honda XL1000 Varadero
Etter over to måneder uten mc så har jeg fått kjøpt meg sykkel igjen.. Klarte å kjøre i grøfta for første gangen i mitt liv.. Kan fortelle den historien en annen gang.. Klarte meg bra (fire brukne ribbein og ett trøkka inn kne) men sykkelen ble skrot.
Så etter mye leting ble de en VFR800X Crossrunner 2011 modell.
Mer kommer info kommer. :)
Så etter mye leting ble de en VFR800X Crossrunner 2011 modell.
Mer kommer info kommer. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Motorsykler : Yamaha Rs100 78' , Suzuki Dr350 95' , Honda Xl700 Transalp 08', Honda XL1000 Varadero 08', Honda VFR800X Crossrunner 11'
Everyone is entitled to be stupid, but some abuse the privilege
Everyone is entitled to be stupid, but some abuse the privilege
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Stensi - Honda XL1000 Varadero
Gratulerer med ny sykkel .
Ser snasen ut den der!
Hører gjerne mer om dine erfaringer med denne etter hvert.
Ser snasen ut den der!
Hører gjerne mer om dine erfaringer med denne etter hvert.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Stensi - Honda XL1000 Varadero
Gratulerer, holder deg til Honda ja. gode sykler.
Kjøpte en slik Yamaha RS 100 ny i 79.
Kjøpte en slik Yamaha RS 100 ny i 79.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Stensi - Honda XL1000 Varadero
Det var demo-dager på Melhus i forrige uke, og da benyttet jeg anledningen til å rulle en halvtimes tid på en Crossrunner. Ypperlig kjøretøy - helt sikkert et godt valgStensi skrev:...Så etter mye leting ble de en VFR800X Crossrunner 2011 modell...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- Kjellrf
- Innlegg: 1611
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Stensi - Honda XL1000 Varadero
Tror du har gjort et bra valg med Crossrunneren, er jo nødt til å være klart morsommere å kjøre enn Varadero :)
Håper kroppen din har leget seg, tull med kne er ikke til å spøke med
Håper kroppen din har leget seg, tull med kne er ikke til å spøke med
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Stensi
- Innlegg: 24
- Registrert: 25 mar 2016, 05:13
- Motorsykkelen din: Honda VFR800X Crossrunner
- Bosted: Strömstad
Re: Stensi - Honda XL1000 Varadero
Ja, kroppen er på bedringens vei :) Klarer å springe lett igjen også nå.
Var og kikket på mange sykler. Finns mye artig der ute, men hadde jo ett budsjett som skulle passe også. Den som var en klar utfordrer til Crossrunnern for meg var en 07' FJR1300. For en maskin og motor! En nedtrimmet R1 motor med mere kubikk. Men kjenner at den nok blir neste sykkel. Var veldig stor og god å kjøre, med veldig god vindbeskyttelse. Synes derimot Crossrunnern er mer leken og lettkjørt med en VTEC motor som får meg til å flire fra øre til øre.
Var også nære på å kjøpe vanlig VFR800.. Men liker mer å sitte oppreist har jeg funnet ut.
Blir en del kjøring framover nå. Om to uker blir det "MC-orientering" i norske fjellheimen. Se link http://varadero.skye.se/skyes-fjelltur-2016/
Blir nesten 40 sykler på tur. Var med på det ifjor også, med Transalpen jeg hadde. Var i Lysebotn, morsomste veien jeg har kjørt tror jeg. SVINGETE!
Var og kikket på mange sykler. Finns mye artig der ute, men hadde jo ett budsjett som skulle passe også. Den som var en klar utfordrer til Crossrunnern for meg var en 07' FJR1300. For en maskin og motor! En nedtrimmet R1 motor med mere kubikk. Men kjenner at den nok blir neste sykkel. Var veldig stor og god å kjøre, med veldig god vindbeskyttelse. Synes derimot Crossrunnern er mer leken og lettkjørt med en VTEC motor som får meg til å flire fra øre til øre.
Var også nære på å kjøpe vanlig VFR800.. Men liker mer å sitte oppreist har jeg funnet ut.
Blir en del kjøring framover nå. Om to uker blir det "MC-orientering" i norske fjellheimen. Se link http://varadero.skye.se/skyes-fjelltur-2016/
Blir nesten 40 sykler på tur. Var med på det ifjor også, med Transalpen jeg hadde. Var i Lysebotn, morsomste veien jeg har kjørt tror jeg. SVINGETE!
Takk for det. Skulle ønske at jeg hadde beholdt min RS100. De er samleobjekt nå. Det var en morsom mc for en 16 åring. Husker min kompis hadde en Yamaha LS2. Nesten lik RS'en se å, men med to sylindere. Den var så kul!Geiroe skrev:Kjøpte en slik Yamaha RS 100 ny i 79.
Gratulerer, holder deg til Honda ja. gode sykler.
Motorsykler : Yamaha Rs100 78' , Suzuki Dr350 95' , Honda Xl700 Transalp 08', Honda XL1000 Varadero 08', Honda VFR800X Crossrunner 11'
Everyone is entitled to be stupid, but some abuse the privilege
Everyone is entitled to be stupid, but some abuse the privilege
- Stensi
- Innlegg: 24
- Registrert: 25 mar 2016, 05:13
- Motorsykkelen din: Honda VFR800X Crossrunner
- Bosted: Strömstad
Re: Stensi - Honda XL1000 Varadero. nå VFR800X Crossrunner
Har endelig fått montert sidevesker og toppboks nå. Fulgte jo med Hondas original feste til toppboksen, men passet ikke til Givis sideveskefester. Så ble nytt topboksfeste også.
Sånn ser originalfestet ut. Litt finere en Givis, men det må bort. Blinklys må flyttes! Skal se om jeg finner noen fine miniblinkers og flytte tilbake til originalplassen Resultatet
Sånn ser originalfestet ut. Litt finere en Givis, men det må bort. Blinklys må flyttes! Skal se om jeg finner noen fine miniblinkers og flytte tilbake til originalplassen Resultatet
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Motorsykler : Yamaha Rs100 78' , Suzuki Dr350 95' , Honda Xl700 Transalp 08', Honda XL1000 Varadero 08', Honda VFR800X Crossrunner 11'
Everyone is entitled to be stupid, but some abuse the privilege
Everyone is entitled to be stupid, but some abuse the privilege