Nytt medlem.. Meg!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24102
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror det er vanlig å la motoren gå varm før man tapper olja, da er den mer tyntflytende. Men jeg tror så absolutt ikke man skal starte motoren mens man tapper. Det høres jævlig skummelt ut.....

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1308
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av biker7 »

Er nok helt vanlig på de fleste sykler det, at man ikke får ut all olje ved tapping. Bilr som regel igjen flere deciliter rundt om kring i motoren. Vanlig er da å bare fylle på tilsvarende mengde cirka, eller det som står oppgitt i brukermanual. Der står det oljemengde ved oljeskift med og uten filter, og i en del tilfeller står det i tillegg total oljemengde. Veldig dumt å ikke få skiftet ut absolutt all olja, men dette er nok måten de aller fleste gjør det på, inkludert meg.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

Bjerknez skrev:Jeg tror det er vanlig å la motoren gå varm før man tapper olja, da er den mer tyntflytende. Men jeg tror så absolutt ikke man skal starte motoren mens man tapper. Det høres jævlig skummelt ut.....
Hehe.. Startet den ikke, bare kinnet for å se om det kunne hjelpe på litt.. Er jo greit å prøve når det nå er slik at den dumme pluggen er langt opp på siden av motoren :sk?

Men motoren lot jeg gå lenge og vel før jeg begynte prosessen med å tappe.. Så olja var både god og varm og svært flytende..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1308
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av biker7 »

Ikke tappepluggen din som er langt opp på siden av motoren håper jeg.. ? For du har vel en BUNN-plugg/tappeplugg.. :-k :D
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

biker7 skrev:Ikke tappepluggen din som er langt opp på siden av motoren håper jeg.. ? For du har vel en BUNN-plugg/tappeplugg.. :-k :D
Av det jeg har skjønt på tegninger og forklaringer, og en video, så er pluggen brukelig høyt plassert jo.. Men resten skal angivelig gå ut vet demontering av filter.. Vel, mesteparten i det minste..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Bosted: Trondheim
Kontakt:

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av E-strom »

The Cowboy skrev:Har nå fått alt jeg trenger, utenom filteret.. Det kommer enten til lørdag, eller til neste uke..

MEN.. Har ett lite follow up spørsmål..
Har nå fått skrudd av pluggen, og tømt olja.. Men.. Viktig men..

Man får jo ikke ut alt.. Må jo starte motoren for å få ut alt sammen, og da kommer det i store mon.. Litt for store mon..
Så det prøver jeg ikke uten noen innredning av noe slag flere ganger.. hehe!
Ble svart på gulvet gitt :redface

Noen som har et tips eller en tanke her??
Varmkjør motoren først, da renner olja lett ut
- ett par minutter er som oftest nok :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

Slik.. Da fikk man endelig det etterlengta oljefilteret.. Så da er nytt filter og olje på plass!
Har og tatt av kåpa, og den skal være av.. Litt for at jeg vil ha en slik nakensykkel, så dette er skritt en for å komme meg dit, og dels for at ene siden sprakk opp når jeg tok de av (ikke pga meg og voldelighet, de var nok skadet fra før, og dårlig fikset..)

Så i dag mens motoren fikk gå seg varm tok jeg og skrudde av festene til kåpa langs ramma.. Den ene måtte jeg knekke av, da gjengene på skrua hadde ryke til ett varmt sted..

Tok sykkelen ut for å smøre kjeda litt og, så jeg satte den på racingstøtta, og kicka inn første gir og lot dette surre og gå litt mens jeg "smurte" på.. Tok litt i sånn for å myke opp etter en stillestående vinter..

Stoppet saken, pakket sammen utstyr og deler.. Skulle ta ned sykkelen og trille den bort på fast underlag.. Vipper opp støtta, lener den rolig ned på sidestøtta.. Merker at her er det noe som ikke stemmer.. FAEN.. Jag har glemt å ta ut sidestøtta etter jeg smurte kjede..
Der gikk sykkelen i bakken..

Ikke store skaden, men ende dekselet sprakk opp.. (fant ut dette og har hvert fikset før) Bort på jula og kjøpe litt glassfiberduk/netting.. Min stefar hadde epoksy i boden, så der var man safe!! Kjøpte en boks rød spray og, så når kvelden var omme, hadde man fått fikset dekselet, og fått på litt ny farge.. Ble en liten farge forskjell, så jeg skal lakke opp litt av andre siden i morgen, bare for å få det til å matche litt bedre.. hehe!

Da blir neste stopp å fylle luft i dekka.. De virket litt pløsete.. Så det blir en rolig tur bort til bensinstasjonen borti gata..
Får håpe finværet holder seg, og at metrolygene gjør det de skal, lyger på været.. hehe!
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

Jaja.. Da har man gjort det store..
Ny sykkel har havnet i mitt eie.. Litt nyere enn den jeg hadde (og har) som er fra 89..

Dette er en 2002 Harley Davidson 883R..
Finn.no

Var og tittet på onsdag, søkte lån på torsdag, og hentet i dag.. Bare så jæklig synd man skal på jobb denne helgen da.. Hadde litt lyst å blåse av noen 100 lapper på bensin.. hehe!
Men, jeg får jo en fin "bli kjent" tur til jobb da.. Er jo litt over 1 times kjøring herfra.. hehe!

Håper dere alle får en fin helg videre, nytt solen mens den er her.. :)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av 45316 »

Gratulerer med ny sykkel!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av Geiroe »

Gratulerer :vs det blei amerikansk ja 8)
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

45316 skrev:Gratulerer med ny sykkel!
Takker :)
Geiroe skrev:Gratulerer :vs det blei amerikansk ja 8)
Ble det.. Siklet lenge på en HD, men aldri helt hatt råd eller turt å gjøre noe.. Men denne var for fin, for nærme og helt greit i pris til å ikke ta muligheten..

Så nå gruer jeg meg bare til høsten, da må jeg ha en nytt lån, slik at jeg får kjøpt meg bil og.. hehe (amerikansk der og vel å merke ;) )
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

Kjapt spørsmål til de av dere som er mer motorkyndig enn meg (skal strengt tatt ikke mye til.. hehe)
Kom hjem fra jobb i dag, og ble oppmerksom på at det hadde sprutet olje på oljetanken (se bilde av sykkelen om forklaringen virker tåpelig..hehe)

Det er ikke noe olje på motor eller drev, men det er på undersiden av luftfiltret.. Ser ut som det kommer fra eller ved luftfiltret..

Noen her som vet hva som kan være feil? og om noen vet, er dette noe som er vanskelig/dyrt å fikse?

på forhånd, takk for hjelpen! :)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av CB9 »

blingsa helt på luft og olje. leste at lekkasjen var under oljefilteret men det var feil lest.
mitt nye redigerte svar er: har du fylt på for mye olje kanskje ?
Sist redigert av CB9 den 19 jun 2016, 10:54, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av AJ »

The Cowboy skrev:Kjapt spørsmål til de av dere som er mer motorkyndig enn meg (skal strengt tatt ikke mye til.. hehe)
Kom hjem fra jobb i dag, og ble oppmerksom på at det hadde sprutet olje på oljetanken (se bilde av sykkelen om forklaringen virker tåpelig..hehe)
Hvor er bildet?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

CB9 skrev:blingsa helt på luft og olje. leste at lekkasjen var under oljefilteret men det var feil lest.
mitt nye redigerte svar er: har du fylt på for mye olje kanskje ?
Jeg har ikke fylt olje på den, den kom med ny olje og filter når jeg kjøpte den :) hehe..
Har sjekket olja, og det er ikke for mye nei.. Har ei heller hatt problemer med dette før nuh..
AJ skrev:Hvor er bildet?
Min feil, det ligger på finn.no linken litt opp på denne siden :) hehe
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Svar