Offroad i Alpene
Offroad i Alpene
6 kompiser var en uke i Alpene og kjørte sinnsyke grusveier, med egentlig like sinnsyke asfaltveier som "transport". Vært mange ganger i Alpene tidligere men blitt mer enduro og offroad de senere årene så var moro å også få prøvd litt av dette.
2 av veiene er såkalte Kammstrasse hvor man ligger på 2.500m og kjører milevis oppå åsryggene, veldig spesiell opplevelse. Like spesielle var Col de Parpaillon og Colle Sommeiller, den siste er høyeste veien i Alpene på 2995m. Begge litt rufsete, grov stein så greit med litt knaster og fjæringsvei selv om en dedikert fører nok kunne kranglet seg opp med det meste (men tror ville stått over med HD eller Goldwing...). Såpass at bilene vi møtte var hardcore 4x4 ekspedisjonsbiler med walkie-talkie og styr.
4 av oss kjørte KTM950 Superenduro, en KTM 690 Enduro og en med GS. Ingen tvil om at GSen som slet mest på det grove underlaget, de andre fungerte imponerende bra. Utrolig hvor mye juling syklene tåler!
Nuff talk, her er bilder:
Bilde fra Grimselpass:
Litt offroad i alpinanlegget i Val d'isere:
Lac Cenis (ikke så nøye med litt regn når offroad!):
Colle delle Finestre:
Assietta Kammstraße:
Col d'Izoard:
Col d'Agnel:
Varaita-Maira Kammstraße:
Col de Parpaillon:
Col de Sommeiller:
Ned fra Col de la Madeleine:
Kommer :)
Mye informasjon her for spesielt interesserte: http://alpenrouten.de/
2 av veiene er såkalte Kammstrasse hvor man ligger på 2.500m og kjører milevis oppå åsryggene, veldig spesiell opplevelse. Like spesielle var Col de Parpaillon og Colle Sommeiller, den siste er høyeste veien i Alpene på 2995m. Begge litt rufsete, grov stein så greit med litt knaster og fjæringsvei selv om en dedikert fører nok kunne kranglet seg opp med det meste (men tror ville stått over med HD eller Goldwing...). Såpass at bilene vi møtte var hardcore 4x4 ekspedisjonsbiler med walkie-talkie og styr.
4 av oss kjørte KTM950 Superenduro, en KTM 690 Enduro og en med GS. Ingen tvil om at GSen som slet mest på det grove underlaget, de andre fungerte imponerende bra. Utrolig hvor mye juling syklene tåler!
Nuff talk, her er bilder:
Bilde fra Grimselpass:
Litt offroad i alpinanlegget i Val d'isere:
Lac Cenis (ikke så nøye med litt regn når offroad!):
Colle delle Finestre:
Assietta Kammstraße:
Col d'Izoard:
Col d'Agnel:
Varaita-Maira Kammstraße:
Col de Parpaillon:
Col de Sommeiller:
Ned fra Col de la Madeleine:
Kommer :)
Mye informasjon her for spesielt interesserte: http://alpenrouten.de/
Sist redigert av AJ den 09 okt 2015, 23:41, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38121
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Offroad i Alpene
Du verden...!
Dette så skikkelig tøft ut!
Utrolig flotte bilder og strålende turrapport
Takk for at du deler
Dette så skikkelig tøft ut!
Utrolig flotte bilder og strålende turrapport
Takk for at du deler
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38121
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Offroad i Alpene
Tok meg tid til å ser mer på bildene og må si jeg er mektig imponert!
Veldig, veldig bra bilder tatt under de best tenkelig forhold.
Hadde dere så strålende vær hele tiden?
Og når var dere på tur nedover?
Spør fordi jeg planlegger en ny alpetur neste sommer og håper på best mulig vær .
Veldig, veldig bra bilder tatt under de best tenkelig forhold.
Hadde dere så strålende vær hele tiden?
Og når var dere på tur nedover?
Spør fordi jeg planlegger en ny alpetur neste sommer og håper på best mulig vær .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Offroad i Alpene
Jo, takk Noen av bildene faktisk tatt med mobilen og resten med mitt Panasonic DMC-LX3 kompakt+ kamera. Bruker sjelden mer en 10sek på å stoppe, knipse og komme i gang igjen, de fleste bildene tatt fra sete Det siste tatt av proff som tok bilde av alle som kom oppover/nedover, svært banner i neste sving med web adresse så da måtte jeg jo handle
Vi var der 20.-30. august. Grusveiene ligger svært høyt så er man mye tidligere risikerer man at snøen ikke har gått og mye senere så kan det ha kommet ny snø. Men hadde 2 dager med mye grått og på det verste 2gr, sludd og tjukk tåke, ikke kos på slike veier. Likevel fornøyd da hadde bra på dagene med gruskjøring som du ser av bildene
Vært i Alpene i juni, juli og august og hatt all salgs vær. Hadde snø i juli et år og 35gr hele uken året etter :-)å . Men veldig fint i slutten av juni, da er det blitt varmt men ligger en del snø igjen på toppene så blir fantastisk fint. Og lite folk men synes uansett ikke noe stort problem, bare de mest kjente passene som blir litt busy i helgene (typisk rundt Andermatt, Sella Ronda i Dolomittene, Grossglockner og Stelvio).
Ingen grunn til å booke rom på forhånd, plenty ledig om sommeren så bare å ta det som det kommer (var 20stk fra jobben for 3 år siden, ikke noe problem). Greit å ha en plan A men kjør den veien hvor sola skinner
Husk nye dekk og bra klosser, slites MYE mer enn du er vant til!
Vi var der 20.-30. august. Grusveiene ligger svært høyt så er man mye tidligere risikerer man at snøen ikke har gått og mye senere så kan det ha kommet ny snø. Men hadde 2 dager med mye grått og på det verste 2gr, sludd og tjukk tåke, ikke kos på slike veier. Likevel fornøyd da hadde bra på dagene med gruskjøring som du ser av bildene
Vært i Alpene i juni, juli og august og hatt all salgs vær. Hadde snø i juli et år og 35gr hele uken året etter :-)å . Men veldig fint i slutten av juni, da er det blitt varmt men ligger en del snø igjen på toppene så blir fantastisk fint. Og lite folk men synes uansett ikke noe stort problem, bare de mest kjente passene som blir litt busy i helgene (typisk rundt Andermatt, Sella Ronda i Dolomittene, Grossglockner og Stelvio).
Ingen grunn til å booke rom på forhånd, plenty ledig om sommeren så bare å ta det som det kommer (var 20stk fra jobben for 3 år siden, ikke noe problem). Greit å ha en plan A men kjør den veien hvor sola skinner
Husk nye dekk og bra klosser, slites MYE mer enn du er vant til!
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38121
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Offroad i Alpene
Planlegger tur i slutten av juli og et stykke ut i august neste år.
Av tidligere erfaring etter én Europatur ser det ut til å være et rimelig godt valg. I hvertfall i forhold til været, som virker å være ganske stabilt med høytrykk på den tiden.
Men tviler sterkt på at det blir mye gruskjøring siden madammen skal sitte bakpå på KTM'en... .
Av tidligere erfaring etter én Europatur ser det ut til å være et rimelig godt valg. I hvertfall i forhold til været, som virker å være ganske stabilt med høytrykk på den tiden.
Men tviler sterkt på at det blir mye gruskjøring siden madammen skal sitte bakpå på KTM'en... .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Offroad i Alpene
Hærlige bilder :=D>!
Har ikke sett bilder fra dette området før.
Spennende med nye steder en ikke har vært
Har ikke sett bilder fra dette området før.
Spennende med nye steder en ikke har vært
- Olav K
- Innlegg: 2639
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: Offroad i Alpene
Dæven så stilige, fengende og flotte bilder.
Du skaper et kjøresug uten like.... min neste alpetur skal helst bli noe lignende.
Tusen tusen takk igjen.
Du skaper et kjøresug uten like.... min neste alpetur skal helst bli noe lignende.
Tusen tusen takk igjen.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Offroad i Alpene
Wow!
DETTE så ut som "adventure", ja! :)
Definitivt noe jeg vil prøve selv... Alle ønsker peker mot en lettvekter og offroad vennlig sykkel når det blir tid for å kjøpe sykkel igjen... : )
DETTE så ut som "adventure", ja! :)
Definitivt noe jeg vil prøve selv... Alle ønsker peker mot en lettvekter og offroad vennlig sykkel når det blir tid for å kjøpe sykkel igjen... : )
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Offroad i Alpene
Flotte bilder ... og det tunnelbildet var spesielt kult!
Alpene ja... på "to-do" listen min
Alpene ja... på "to-do" listen min
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Offroad i Alpene
Jo, takk (til alle) Litt småsleipt gjennom tunnelen men vet noen har hatt sitt svare strev da tunnelen var isbelagt Her inngangen:RuneMC skrev:Flotte bilder ... og det tunnelbildet var spesielt kult!
...og ned på andre siden av tunnelen:
Noen bilder til mens i siget (samme veiene, bare nye bilder) :-)
Assietta Kammstraße:
Opp dalen mot Col d'Agnel, fantastisk fint pass:
...og ned på østsiden:
Varaita-Maira Kammstraße:
...og på vei ned etter Varaita-Maira Kammstraße:
Col de Sommeiller:
OBS! Om noen tenker å kjøre samme grusveiene, vær obs på at kun tillatt å kjøre i begrensede perioder og evt retning. Ofte stengt i helgene. Hadde gjort dårlig Research men var griseheldig at alt tilfeldigvis var åpent når vi kom dit
Sist redigert av pingvin den 10 mar 2020, 21:12, redigert 4 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38121
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Offroad i Alpene
Fantastisk!
Nok et knippe med rett og slett glitrende bilder
Takker!
Om det ikke blir grustur så må det bli tur til Alpene neste sommer. Joda, planleggingen er så smått i gang allerede.
Kan nesten ikke vente med stikke avgårde når jeg ser bilder som de du har lagt ut
Nok et knippe med rett og slett glitrende bilder
Takker!
Om det ikke blir grustur så må det bli tur til Alpene neste sommer. Joda, planleggingen er så smått i gang allerede.
Kan nesten ikke vente med stikke avgårde når jeg ser bilder som de du har lagt ut
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Offroad i Alpene
Hvis du kun skal kjøre asfalt og ikke har vært i Alpene før, ta en kikk på ruten under vi tok i 2012 når hadde 20stk fra jobben med...ikke mye ville gjort annerledes hvis skulle gjort det igjen (i all beskjedenhet). 2 dager med rundeturer alternativt hviledager/buffer (vær, mekaniske problemer...):
Dag 1: München-Zell am Zee
http://maps.google.no/maps?saddr=munche ... ,4&t=m&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 1: München-Zell am Zee - Kort
http://maps.google.no/maps?saddr=munche ... ,2&t=m&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 2: Zell am Zee-Cortina
http://maps.google.no/maps?saddr=Zell+a ... ,4&t=m&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 2: Zell am Zee-Cortina - Kort
http://maps.google.no/maps?saddr=Zell+a ... ,2&t=m&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 3: Cortina Rundtur - Kort
http://maps.google.no/maps?saddr=cortin ... 3&t=m&z=12" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 3: Cortina Rundtur - Lang (best moturs?)
http://maps.google.no/maps?saddr=cortin ... 6&t=m&z=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 4: Cortina-Bormio
http://maps.google.no/maps?saddr=cortin ... ,2&t=m&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 4: Cortina-Bormio - kort
http://maps.google.no/maps?saddr=cortin ... =1&t=m&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 5: Bormio Rundtur - Kort
http://maps.google.no/maps?saddr=bormio ... 4&t=m&z=11" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 5: Bormio Rundtur - Lang/supersmal/teknisk (og litt grus men kan kjøres rundt)
http://maps.google.no/maps?saddr=bormio ... 8&t=m&z=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 6: Bormio-Ischgl. (Stelvio opp ”godsida”, Ofen, Flüela (verdens beste vei?), Liechtenstein, Silvretta). 26mil:
http://maps.google.no/maps?saddr=bormio ... 4&t=m&z=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 7: Ischgl-München. (Transport,Hahntennjoch++). 26mil
http://maps.google.no/maps?saddr=ischgl ... ,3&t=m&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;
(Ser ut som liten hick-up på dag 4, korrigert: https://goo.gl/maps/rRhfJ7YeY9E2" onclick="window.open(this.href);return false;)
Dag 1: München-Zell am Zee
http://maps.google.no/maps?saddr=munche ... ,4&t=m&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 1: München-Zell am Zee - Kort
http://maps.google.no/maps?saddr=munche ... ,2&t=m&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 2: Zell am Zee-Cortina
http://maps.google.no/maps?saddr=Zell+a ... ,4&t=m&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 2: Zell am Zee-Cortina - Kort
http://maps.google.no/maps?saddr=Zell+a ... ,2&t=m&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 3: Cortina Rundtur - Kort
http://maps.google.no/maps?saddr=cortin ... 3&t=m&z=12" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 3: Cortina Rundtur - Lang (best moturs?)
http://maps.google.no/maps?saddr=cortin ... 6&t=m&z=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 4: Cortina-Bormio
http://maps.google.no/maps?saddr=cortin ... ,2&t=m&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 4: Cortina-Bormio - kort
http://maps.google.no/maps?saddr=cortin ... =1&t=m&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 5: Bormio Rundtur - Kort
http://maps.google.no/maps?saddr=bormio ... 4&t=m&z=11" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 5: Bormio Rundtur - Lang/supersmal/teknisk (og litt grus men kan kjøres rundt)
http://maps.google.no/maps?saddr=bormio ... 8&t=m&z=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 6: Bormio-Ischgl. (Stelvio opp ”godsida”, Ofen, Flüela (verdens beste vei?), Liechtenstein, Silvretta). 26mil:
http://maps.google.no/maps?saddr=bormio ... 4&t=m&z=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag 7: Ischgl-München. (Transport,Hahntennjoch++). 26mil
http://maps.google.no/maps?saddr=ischgl ... ,3&t=m&z=9" onclick="window.open(this.href);return false;
(Ser ut som liten hick-up på dag 4, korrigert: https://goo.gl/maps/rRhfJ7YeY9E2" onclick="window.open(this.href);return false;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38121
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Offroad i Alpene
Kjempegreier!! .
Disse skal jeg absolutt studere nærmere straks jeg har ei bedre linje enn den jeg bruker akkurat nå.
Gode turtips er alltid velkomne!
Disse skal jeg absolutt studere nærmere straks jeg har ei bedre linje enn den jeg bruker akkurat nå.
Gode turtips er alltid velkomne!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Offroad i Alpene
Her er ruta vi tok i sommer for de som er klar for litt grus under dekka (men også masse bra asfalt). Startet fra Lörrach da tok Autozug dit (bare synd dette var siste år med dette tilbudet ):
Dag 1: Lörrach-Andermatt - Kun asfalt men fantastiske veier i flott vær
Dag 2: Andermatt-Val d'Isere - Fantastiske asfaltveier...i 2gr, tegn og 3m sikt :-(
Dag 3: Val d'Isere-Susa - Kort dag i vått vær men fikk kjørt litt offroad i alpinanlegget i Val d'Isere og rundt Lac Cenis
Dag 4: Susa-Sampeyre - Finestre og Assietta, sinnsyke grusveier og Col de Izoard og Col d'Agnel, like sinnsyke asfaltveier, terningkast 6 i kanonvær
Dag 5: Sampeyre-Bardonecchia - Mer fantastisk grus (og asfalt), ikke minst Col de Parpaillon (Varaita-Maira-Kammstraße ikke inkludert i Google maps, derfor avstikkere så langt går, resten er i mellom der og ikke tilbake og rundt som vist)
Dag 6: Bardonecchia-Chamonix- Avsluttet offroad med rosinen i pølsa, opp til Someiller på 2995moh, høyeste vei i Alpene, street race over Col de la Madeleine, kanonmorsom asfaltvei og kald øl i Chamonix
Dag 7: Som vanlig, alle litt mett av kjøring så litt alpeveier fikk vi kjørt men mest transport tilbake til Lörrach :-)å
Husk at krevende å kjøre i Alpene. For mange er 25mil mer enn nok og offroad så går det enda mer tid. Tips: Kjør gjerne etter kl17, da har alle turistene parkert for dagen og du har veiene for deg selv, ikke mørkt før kl21 :-)
OBS! Rutene slutter å fungere når veiene vinterstenges. Tanken er vel at skal hjelpe folk å kjøre åpne veier men ikke så kjekt når skal planlegge
Dag 1: Lörrach-Andermatt - Kun asfalt men fantastiske veier i flott vær
Dag 2: Andermatt-Val d'Isere - Fantastiske asfaltveier...i 2gr, tegn og 3m sikt :-(
Dag 3: Val d'Isere-Susa - Kort dag i vått vær men fikk kjørt litt offroad i alpinanlegget i Val d'Isere og rundt Lac Cenis
Dag 4: Susa-Sampeyre - Finestre og Assietta, sinnsyke grusveier og Col de Izoard og Col d'Agnel, like sinnsyke asfaltveier, terningkast 6 i kanonvær
Dag 5: Sampeyre-Bardonecchia - Mer fantastisk grus (og asfalt), ikke minst Col de Parpaillon (Varaita-Maira-Kammstraße ikke inkludert i Google maps, derfor avstikkere så langt går, resten er i mellom der og ikke tilbake og rundt som vist)
Dag 6: Bardonecchia-Chamonix- Avsluttet offroad med rosinen i pølsa, opp til Someiller på 2995moh, høyeste vei i Alpene, street race over Col de la Madeleine, kanonmorsom asfaltvei og kald øl i Chamonix
Dag 7: Som vanlig, alle litt mett av kjøring så litt alpeveier fikk vi kjørt men mest transport tilbake til Lörrach :-)å
Husk at krevende å kjøre i Alpene. For mange er 25mil mer enn nok og offroad så går det enda mer tid. Tips: Kjør gjerne etter kl17, da har alle turistene parkert for dagen og du har veiene for deg selv, ikke mørkt før kl21 :-)
OBS! Rutene slutter å fungere når veiene vinterstenges. Tanken er vel at skal hjelpe folk å kjøre åpne veier men ikke så kjekt når skal planlegge
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Olav K
- Innlegg: 2639
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: Offroad i Alpene
Tusen tusen takk, for at du deler dette.
Jeg skal ta vare på dette innlegget, satser på alpetur i 2017 igjen, og da vil jeg gjerne prøve noe av dette.
Åssen er det med "villcamping" langs disse Kammstrasse? Er det lov?
Jeg har ikke engang hørt om dette før og blir lettere vill i nikkersen (eller mine lederhosen, rettere sagt) av tanken på slike kjøremulighetet
Jeg skal ta vare på dette innlegget, satser på alpetur i 2017 igjen, og da vil jeg gjerne prøve noe av dette.
Åssen er det med "villcamping" langs disse Kammstrasse? Er det lov?
Jeg har ikke engang hørt om dette før og blir lettere vill i nikkersen (eller mine lederhosen, rettere sagt) av tanken på slike kjøremulighetet
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;