MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]
Om ikke Gjensidige erkjenner ansvaret for din skade på lastebilens ansvarsforsikring, så har du mulighet til å sende over saken til Finansklagenemnda:
http://www.finkn.no/dllvis5.asp?id=1713" onclick="window.open(this.href);return false;
Mer info her:
http://www.forsikringssak.no/side.php?id=22" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finkn.no/dllvis5.asp?id=1713" onclick="window.open(this.href);return false;
Mer info her:
http://www.forsikringssak.no/side.php?id=22" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]
Takk for alle tilbakemeldingene folkens! Skal holde dere oppdatert på hva som skjer videre med saken, Vi får satse på at alt går bra.
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]
Jeg bare må legge ut bilde av en "betongtransport" vi kjørte forbi i Albania forrige sommer.
[img]http://i424.photobucket.com/albums/pp32 ... 95hepf.jpg[/img]
[img]http://i424.photobucket.com/albums/pp32 ... 95hepf.jpg[/img]
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]
Kjipt at dere har samme selskap. Da er det jo ikke gunstig for de å gi lastebilsjåføren skylda.Markus B skrev:Ringte nettopp til forsikringselskapet mitt. Viser seg at motpartens forsikringselskap også er gjensidige, dette blir spennene. De hadde ikke fått tid til å se på saken enda, skulle ringe dem mot slutten av uka å høre.
Slike saker er noe dritt, og så er det så slitsomt og irriterende at det nesten er verre enn skadene på sykkelen.
Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]
Jeg kjørte denne veien hjem fra jobb idag. Litt dårlig valg da Vegvesenet har funnet ut at ettermiddagsrushtid er fint for fjellrensk... m/tilhørende trafikklys.
Uansett så jeg at det var lyse rester etter boreslammet i ytterkant av mange av svingene ned fra Sollihøgda allerede på E16 og videre langs Fv285 til og med Toverud Pukk og Deponi. Det tyder på at sjåføren har hatt for stor hastighet i forhold til lasten som i prinsippet har oppført seg som en skvalpebalje med boreslam. At han ikke selv har lagt merke til dette men istedet kjørt lastebilen som om det skulle vært en personbil stiller spørsmålstegn ved om den polske sjåføren i det hele tatt har noen opplæring i eller tanke om sikring av last. Det var f.eks. slumset litt ut allerede før den litt skarpe svingen i begynnelsen, dvs under oppbremsing - så lasten var ikke engang sikret mot dette.
Uansett klare brudd på paragraf 3.
Her bør du ikke gi deg.
Ellers folkens - lag egne tråder om evt humor. Jeg har henvist til denne tråden både til Lier kommune og Vegveseneet, så da er det greit at den er saklig.
Uansett så jeg at det var lyse rester etter boreslammet i ytterkant av mange av svingene ned fra Sollihøgda allerede på E16 og videre langs Fv285 til og med Toverud Pukk og Deponi. Det tyder på at sjåføren har hatt for stor hastighet i forhold til lasten som i prinsippet har oppført seg som en skvalpebalje med boreslam. At han ikke selv har lagt merke til dette men istedet kjørt lastebilen som om det skulle vært en personbil stiller spørsmålstegn ved om den polske sjåføren i det hele tatt har noen opplæring i eller tanke om sikring av last. Det var f.eks. slumset litt ut allerede før den litt skarpe svingen i begynnelsen, dvs under oppbremsing - så lasten var ikke engang sikret mot dette.
Uansett klare brudd på paragraf 3.
Her bør du ikke gi deg.
Ellers folkens - lag egne tråder om evt humor. Jeg har henvist til denne tråden både til Lier kommune og Vegveseneet, så da er det greit at den er saklig.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Ugelvik
- Innlegg: 69
- Registrert: 05 mar 2015, 11:19
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900
- Bosted: Bergen
Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]
Dette uten at jeg husker detaljene da det er mange år siden og min far ordnet med forsikringsselskapet... En traktor/lastebil fra et selskap i Molde la igjen en haug med hydraulikkolje ned en bakke med sving. Jeg gikk på snørra der med mopeden min. Selskapet måtte betale for både klær og rep av sykkel.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]
Bra påminnelse, RuneMCRuneMC skrev: Ellers folkens - lag egne tråder om evt humor. Jeg har henvist til denne tråden både til Lier kommune og Vegveseneet, så da er det greit at den er saklig.
Det Markus B har opplevd kunne endt så mye verre. Ikke minst derfor er det viktig å holde en viss seriøsitet i tråder som dette.
Når det gjelder transport på vei så fraktes alt mulig i større og større utstrekning på veiene våre og det er viktig at sikkerhet- og aktsomhetskravene følges.
Her har bileiere og bilførere er helt spesielt ansvar. Men også veieiere (mtp. veistandard,god og riktig reparasjon av veiskader osv), vegmyndighetene (kontroll av kjøretøy, sikring av last osv) og politi og påtalemyndighet, spesielt når uhell og fatale ulykker skjer.
Den tiden bør være forbi da "alt" ansvar ble lagt på den som ble offer for uhellet, med begrunnelsen "du plikter alltid å kjøre etter forholdene".
I mange tilfeller er altså ikke det mulig, som i tilfellet til Markus B.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]
Har dere noen gang sett en tippbil som sikrer last på noen annen måte enn å ikke overfylle dumperkassa? Selv kjører jeg pent i områder hvor jeg vet det er pukkverk/anleggsarbeid i nærheten.
Sendt fra min Z3 Compact
Sendt fra min Z3 Compact
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- Hansien
- Innlegg: 190
- Registrert: 10 jun 2015, 07:28
- Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
- Bosted: Der øst møter vest.
Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]
Det er som du sier, det er ikke mulig å forvente slike forhold som dette. Det vil være vanskelig å komme seg fra A til B om man også skal ta høyde for bedrifter som har svikt i sine rutiner eller ingen rutiner for håndtering av slike masser som dette.AJ skrev: Den tiden bør være forbi da "alt" ansvar ble lagt på den som ble offer for uhellet, med begrunnelsen "du plikter alltid å kjøre etter forholdene".
I mange tilfeller er altså ikke det mulig, som i tilfellet til Markus B.
Hos min bedrift er ihvertfall rutinene for håndtering av boreslam som skal transporteres bort slik at man kjører dette direkte i en spesiallaget container som samler dette samtidig som det skiller ut vannet i fra massene som fører til at dette blir mer forutsigbart og sikkert. Når massene transporteres mener jeg de bare plugger hullene i denne containeren med lokk og da skal det vel være 'umulig' at slikt som dette skjer.
Ja. Duk over last som kan støve, netting om de kjører avfall som kan blåse av og lignende. Dessverre opplever jeg mange som ikke tenker på slike småting som dette når de kjører slike former for lass. Ellers pleier mange å stå i noen minutter med kassa litt oppe fra lastebilen om de har fått lastet masser rett i fra et vann for å få vannet vekk.Epylypzon skrev:Har dere noen gang sett en tippbil som sikrer last på noen annen måte enn å ikke overfylle dumperkassa? Selv kjører jeg pent i områder hvor jeg vet det er pukkverk/anleggsarbeid i nærheten.
Sendt fra min Z3 Compact
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]
Det kan jeg si att 99,9 % av transportørene på Hedmarken ihvertfall ikke gjør. har også jobbet på et titalls pukkverk rundt omkring i Norge og aldri sett.
Sendt fra min Z3 Compact
Sendt fra min Z3 Compact
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]
Da høres det ut som om 99.9% av sjåførene på Hedmarken ikke følger reglene da...
http://www.transportutstyr.no/c-156-Sik ... -last.aspx
http://www.transportutstyr.no/c-156-Sik ... -last.aspx
[video]https://www.youtube.com/watch?v=EZqzWEgXfm4[/video]Last som kan støve, ryke eller virvle
Denne type last (flis, avfallscontainere etc.) skal fuktes eller tildekkes av presenning eller nett, for å hindre at lasten forlater kjøretøyet under transport.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]
Jobba 9-10 mnd ved sandtaket i Svelvik- Kan ikke huske å ha sett en eneste lokal lastebil derfra med nett/pressening.RuneMC skrev:Da høres det ut som om 99.9% av sjåførene på Hedmarken ikke følger reglene da...
http://www.transportutstyr.no/c-156-Sik ... -last.aspx[video]https://www.youtube.com/watch?v=EZqzWEgXfm4[/video]Last som kan støve, ryke eller virvle
Denne type last (flis, avfallscontainere etc.) skal fuktes eller tildekkes av presenning eller nett, for å hindre at lasten forlater kjøretøyet under transport.
Har også vært i Sarpsborg,Haugesund,Bergen,Volda,Verdal,Namsos,Sigerfjord,Alta, og Lakselv på asfaltverk.. Og de ligger i forbindelse med pukkverk.
Jeg selv trenger ingen belæring i lastsikring. Ikke lenge siden jeg tok førerkort på liten lastebil/derav lastsikringskurs. Skal også ta på tung om kort tid.
Flis/avfallscontainere osv. Ja...
Nå snakket jeg om tippbiler (dvs de som transporterer pukk osv).
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- Hansien
- Innlegg: 190
- Registrert: 10 jun 2015, 07:28
- Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
- Bosted: Der øst møter vest.
Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]
Nett og duk brukes primært når man frakter last som kan støve/virvle av bilen. Om man frakter pukk, grus eller annet som man må ut i orkan før det virvler av bilen så er jo ikke behovet for slikt der.
Selv har jeg sett tippbiler frakte sand, salt og annet finstoff både med og foruten nødvendige tiltak opp igjennom årene som jeg har jobbet på anlegg.
Selv har jeg sett tippbiler frakte sand, salt og annet finstoff både med og foruten nødvendige tiltak opp igjennom årene som jeg har jobbet på anlegg.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]
Jojo, men felles er jo at lasten ikke skal kunne havne på veien(!) Boreslammet det er snakk om her har tydeligvis vært en ganske tyntflytende "velling" og da er det vel spm om den heller burde vært fraktet i tankbil og ikke i en tippbil?
Som sagt er det helt tydelig at deler av lasten hadde skvulpet over allerede fra E16 på Sollihøgda (dvs boreslam på vei for å deponeres hos Toverud, muligens fra E16 tunnelarbeider som pågår nå?) - og her er det langt slakere svinger enn på Fv285. Videre langs Fv285 var det søl i veikant og utover i alle svingene der kombinasjon av fart og kurve kan tenkes å stemme (for høy fart ift type transport).
Den siste strekningen før og litt etter innkjøringen til pukkverket/deponiet så det ut som om det hadde stedivis dekket hele vegbanen (begge kjørefelt) - og det var her Markus B kom ut for ulykken sin slik jeg har forstått det. Vegvesenet hadde pr torsdag kveld plassert skilt med "fare for glatt kjørebane" et par km før pukkverket/deponiet, så man kan anta at de har spylt veien her etter ulykken til Markus B - ikke glatt p.t. men greit å se hvor det hadde vært boreslam pga det ligger igjen noe som ligner sementstøv (har ikke vært noe regn ennå siden ulykken).
Det er nok mange som ikke er obs på at det er et pukkverk/deponi her, da det har ligget brakk i mange år. (Muligens over 15 år)
Som sagt er det helt tydelig at deler av lasten hadde skvulpet over allerede fra E16 på Sollihøgda (dvs boreslam på vei for å deponeres hos Toverud, muligens fra E16 tunnelarbeider som pågår nå?) - og her er det langt slakere svinger enn på Fv285. Videre langs Fv285 var det søl i veikant og utover i alle svingene der kombinasjon av fart og kurve kan tenkes å stemme (for høy fart ift type transport).
Den siste strekningen før og litt etter innkjøringen til pukkverket/deponiet så det ut som om det hadde stedivis dekket hele vegbanen (begge kjørefelt) - og det var her Markus B kom ut for ulykken sin slik jeg har forstått det. Vegvesenet hadde pr torsdag kveld plassert skilt med "fare for glatt kjørebane" et par km før pukkverket/deponiet, så man kan anta at de har spylt veien her etter ulykken til Markus B - ikke glatt p.t. men greit å se hvor det hadde vært boreslam pga det ligger igjen noe som ligner sementstøv (har ikke vært noe regn ennå siden ulykken).
Det er nok mange som ikke er obs på at det er et pukkverk/deponi her, da det har ligget brakk i mange år. (Muligens over 15 år)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#