MC førerkort og førstegangs MC?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
arimanni
Innlegg: 11
Registrert: 19 jul 2015, 20:25
Motorsykkelen din: Alt for mange...

MC førerkort og førstegangs MC?

Legg inn av arimanni »

Hei!

Takk for et fint og spennende forum, her var det mye som jeg ser jeg skal gå igjennom :)

Uansett, jeg går med planer om å ta MC lappen i en alder av 29 år. Hadde egentlig planer om å ta den når eg var 18, men fant ut jeg måtte "bli litt mer voksen først". Etter en døden nær opplevelse i våres (allergi), fant jeg ut at jeg ikke skulle utsette sånne ting lengre! Så nå går jeg og ser litt på både MC, kjøreskole og det andre som hører til.

Ettersom jeg ikke har noen jeg kan lærekjøre med (dvs. ingen av mine venner har MC eller hatt lappen lenge nok) tenker jeg å kjøpe meg en MC som jeg kan låne vekk mot å få lærekjørt med en kompis. Spørsmålet er bare hvilken MC jeg bør gå for? Regner med at siden jeg er i slutten av tyve årene, vil jeg ikke være begrenset av ccm?

Og er det noen som kan anbefale en kjøreskole her i Bergens området? Eventuelt om noen også har en billig MC til salgs som jeg kan prøve meg på? Ikke redd for å bli skitten på nevene, selv om jeg er en håpløs akademiker...

Tusen takk for svar :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37946
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC førerkort og førstegangs MC?

Legg inn av AJ »

Hei :vs
og velkommen hit til MCsiden.no, arimanni :thumleft .

Hvilken MC bør en nykommer starte med?
Ja, det er et stadig tilbakevendende spørsmål her inne ;-) .
Anbefalingene som gis er mange, men ender gjerne med å forslå å følge hjertet. Dvs. å sjekke hva som finnes der ute og hva man rett og slett faller for. Enkelt og greit.
Likevel kan det være verd å nevne at man kanskje vil være mest tjent med å kjøpe bruklt som første sykkel og at det antakelig ikke bør være av det heftigste slaget hva gjelder ekstrem kjørestilling (R-sykler) og sykler som av mange oppleves som tregstyrte (custom-sykler ala Harley Davidson og lignende fra de japanske produsentene).
En sykkel med oppreist kjørestilling og behagelig knevinkel vil trolig være det mest hensiktsmessige for en nykommer. Nettopp fordi disse er lette å finne seg rimelig godt til rette på for de aller fleste.
Så må man gjøre seg noen tanker om den fysiske størrelsen på sykkelen i forhold til egen fysikk. En person på 170 cm. bør antakelig velge noe annet enn en på to meter... ;-) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC førerkort og førstegangs MC?

Legg inn av kjellv »

Hei, og velkommen.
Det er ingen tvil om at du kommer til å få mange forslag og anbefalinger her, det har mange før deg også fått.
Men fortell først litt om kroppsbygningen din, det er som AJ sier litt viktig. Om du er mellom 175 og 185 vil jeg nok tro at det ikke er så viktig, du kan nok da sitte ganske behagelig på nesten hva som helst. Men er du under eller over kan det være riktig å ha dette i bakhodet ved valg av sykkel.
Hvordan ser du for deg at sykkelen blir mest brukt? Pendling og koseturer i nærområdet, lengre turer med overnattinger, eller også langturer på mange dager og kanskje lange dagsetapper.
Gjør deg også opp en mening om budsjettrammer. Gå ut i fra at hjelm og klær vil koste deg +/- 10000, og at forkortet koster ca 25000.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23018
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC førerkort og førstegangs MC?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er helt enig i de øvrige innleggene her, så mer enn det bør jeg ikke utdype :thumleft

Kort oppsummert så mener jeg du bør se deg ut noen sykler du synes er "tøffe" eller som du kunne tenkt deg å eie ut fra utseende og budsjettramme. Så ville jeg fått til en prøvekjøring av disse. De aller fleste velger vel en såkalt "nakensykkel" eller "street sykkel". Dette er noe midt i mellom ekte R-sykler og aggressiv sittestilling og cruiser. Slike sykler er ofte lette å øvekjøre med og trafikkskolen din bruker nok mest sannsynlig sykkel i dette segmentet.

Men hvis du allikevel har sett for deg at du vil ha en cruiser eller evt. en R-sykkel så synes jeg du skal kikke nærmere på disse.

Hadde selv en tung cruiser som førstesykkel og angret ikke på det, selv om jeg senere byttet til naken sykler. Jeg har vert fornøyd med alle syklene mine, men på hver sin måte.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: MC førerkort og førstegangs MC?

Legg inn av Elruts84 »

Hei og velkommen til Forumet.

Gjorde det samme som deg. Ventet til jeg ble 28/29 og litt mer "voksen" i tankegangen.

Det er ingen mal på hvilken sykkel du bør kjøpe deg. Men har du sett deg ut et formål med sykkelen, en budsjett ramme og kanskje "type sykkel" så er det mange ideer fra folk her som vil ramle inn.

Selv var mitt formål å bli flink å kjøre sykkel. Kjøpe en billig sykkel (30 - 40.000) som jeg gjerne kan lære å fikse litt selv på. Den var også gått veldig lite. Samtidig som jeg ville reise på turer uten vond rygg og kropp. Valgte derfor en fin litt eldre sykkel av typen Sports/Touring med en grei sittestilling for min kropp. Gjerne ikke for mye fremover lent. Dette er jo veldig individuelt hva som er best fra person til person.

Jeg hadde aldri sittet på mc før og kjøpte sykkelen før jeg begynte på kjøreskole. Men dett gikk lett å lære. Og fikser nå det meste "service" tingene selv. (Har fått mye hjelp her på forumet) Men det har litt med hvor mye du selv vil "mekke". Syns det er greit å kunne gjøre mest mulig selv da budsjettet ryker fort om en skal innom verkstedene for å fikse alt. Der kan prisene være stive pr time.
Samtidig så vet du litt mer hva som kan være galt dersom det skulle dukke opp noe. :-)

Hadde min første lange MC tur nå nylig og traff på alt fra aha opplevelser på veiene til mekaniske problemer, selv om jeg har hatt lappen noen år allerede. Så en lærer vel hele tiden. :D

Ta deg gjerne en tur rundt og prøve sitt de forskjellige typene. Hos noen forhandlere har de flere typer sykler ofte. Snakk litt med kameraten din. Hvis han har lappen har han gjerne noen innspill. :scratch

Det er jo heldigvis slik at noen liker R sykler, noen Street typen, noen adventure, andre liker ren touring, mens noen liker en sports/touring (Som meg). Du må finne det du liker å sitte på til ditt formål og ditt budsjett. Er utseende viktig legger du det inn i planen :prf

Uansett, lykke til. Kjekt å få flere MC glade personer på plass. Er det noe du lurer på, så skrik ut. Folk her er flinke med mye god kunnskap. :thumleft

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

arimanni
Innlegg: 11
Registrert: 19 jul 2015, 20:25
Motorsykkelen din: Alt for mange...

Re: MC førerkort og førstegangs MC?

Legg inn av arimanni »

Tusen takk for mange gode svar! Skal avlegge Team Trafikkskole et besøk iløpet av uken.

Glemte helt å si hvor høy jeg var, jeg er ca 190 cm og normal kroppsbygning. Bruksområde så ser jeg for meg frem og tilbake til jobb. Pr dags dato kjører jeg de 2 milene fra og til jobb/studier - men er så lei av å stå i kø i Bergen, at jeg må se etter alternativer. Utenom det så blir det vel småturer rundt i området, men ikke langturer med det første.

Budsjettmessing så tenker jeg mellom 25-35 000, men utsende har liten betydning på første sykkelen. Personlig må jeg si at guttedrømmen Kawasaki Ninja fra slutten av 1990-tallet, men når jeg fikk vite forsikringssummen på de holdt jeg på å falle av stolen. Jeg har en nabo som har anbefalt meg Honda Africa Twin, og det må jeg si også virker spennende.
Men med tanke på min høyde, er det noen jeg absolutt bør styre unna da?

Igjen, tusen takk for alle gode svar!

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: MC førerkort og førstegangs MC?

Legg inn av 45316 »

Zzr600 er en grei sykkel hvis du vil ha kawa. Billig forsikring.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: MC førerkort og førstegangs MC?

Legg inn av Elruts84 »

Hei

Honda African Twin går vel under Adventure klassen? :D :scratch . Har ikke så mye peiling på disse. Finnes det mange av de ?

Kan i den prisklassen tippe du finner en Yamaha Fazer (Som jeg selv har). Sports-Touring sykkel. Ofte brukt av kjøreskoler. Søk på Fazer og velg f.eks 35.000 på finn.no så finner du kanskje noen.

Som nevnt tidligere kommer mange gode alternativer sikkert opp. Lykke til :thumleft

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: MC førerkort og førstegangs MC?

Legg inn av Epylypzon »

Eldre Africa Twin er vel noe av det mest skuddsikre man kan kjøpe seg. En kammerat har dette nå, og en annen er på vei til å kjøpe. Begge de to er vel 180-185.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: MC førerkort og førstegangs MC?

Legg inn av Epylypzon »

Du skal kjøre på rimelig ulendt terreng før noen standard sykkel på markedet nå blir for stor for en under 1,75.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

arimanni
Innlegg: 11
Registrert: 19 jul 2015, 20:25
Motorsykkelen din: Alt for mange...

Re: MC førerkort og førstegangs MC?

Legg inn av arimanni »

Takk for svar!

Skal lese meg litt opp på de forskjellige syklene og prøve å kjøpe meg en snarest så eg får kjørt litt før vinteren slår inn :thumleft

arimanni
Innlegg: 11
Registrert: 19 jul 2015, 20:25
Motorsykkelen din: Alt for mange...

Re: MC førerkort og førstegangs MC?

Legg inn av arimanni »

Det ble til slutt en Kawasaki zxr 750 L1. I hovedsak fordi denne var litt å gjøre med: gå over ledningsnettet, plastre kåpa litt, skifte tenning og tanklås, etc. Men mest av alt fordi den ble solgt billig :-)å

Takk for mange gode tips!

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: MC førerkort og førstegangs MC?

Legg inn av lars_helgek »

arimanni skrev:Det ble til slutt en Kawasaki zxr 750 L1. I hovedsak fordi denne var litt å gjøre med: gå over ledningsnettet, plastre kåpa litt, skifte tenning og tanklås, etc. Men mest av alt fordi den ble solgt billig :-)å

Takk for mange gode tips!
Gratulerer med sykkel da :)

Fint at du fant noe som falt i smak :)

Kjøre pent da, en zxr 750 er en ganske hissig maskin, så start rolig.. Er ganske fersk mc kjører selv, tredje sesongen min dette, og jeg må si som mange har sagt før; Det er med lappen du begynner den virkelige opplæringen :) Startet med en fj1100 selv.. ble vel litt overasket over hva de gjør på høyt turtall disse maskinene :)

Hold ditt eget tempo, lær sykkelen og kjenne, ta noen tester med din nye sykkel (nødbrems, bremse i sving, unnamanøver...).. Og når du er god å trygg, og har det morro derfra... Kose deg max, og gratulerer.. Du er nå en del av det triveligste samfunnet i verden; Motorsykkelistene :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

arimanni
Innlegg: 11
Registrert: 19 jul 2015, 20:25
Motorsykkelen din: Alt for mange...

Re: MC førerkort og førstegangs MC?

Legg inn av arimanni »

Takk for det lars_helgek!

Ja jeg har fått inntrykk av at det er en hissig maskin, kanskje litt i hissigste laget for meg. Så vurderer også om jeg skal selge den når jeg er ferdig med med å sette den istand igjen og heller se meg etter noe litt snillere. Men dette var guttedrømmen når jeg voks opp , så viktig å tilfredsstille det også :prf

Helt klart at jeg har en bratt læringskurve fremfor meg, men ser også frem til å lære noe nytt og som er utfordrende! Kjøpte teoriboken i går, og har lest igjennom den et par ganger for å gjøre meg litt kjent med det teoretiske - veldig mye spennende! Gleder meg veldig til å starte :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23018
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC førerkort og førstegangs MC?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg sier bare en ting. Velkommen i "klubben" som MC eier. Nå kan du bare glede deg til lappen er i boks :thumleft

Når det gjelder hvilken sykkel man bør velge og hva som er "heftig" med tanke på maskineri så vil vel alltid den første sykkelen man eier stort sett være det vasseste man har kjørt noensinne. Jeg har rukket å eie tre sykler på ett og et halvt år. Først en Yamaha XVS1300 cruiser med 80HK'er, så en Triumph Street Triple med 106HK'er og nå en BMW S1000R med 160HKK'er. Cruiserne var i mine øyne et rivjern av en sykkel og siden dette var min førstesykkel så føltes kreftene helt sinnsyke. Men jeg ble vant til dem. Så kjøpte jeg Street Triple R og det første jeg sa til meg selv var "Sweet mother og god!". Etter noen måneder så ble jeg mer eller mindre også vant til kreftene i den, selv om det denne gangen ikke var mangel på krefter som var grunnen til sykkelbytte. Så ble det da altså en BMW S1000R, og jeg kan ikke si annet enn at den skremmer meg fortsatt. Kan ikke forstå at jeg en dag skal bli vant til disse kreftene. Ærlig talt så får man vel ikke noen sykkel i nakensegmentet som går noe spesielt bedre enn denne, selv om det finnes noen kandidater.

Jeg har funnet ut at det viktigste (tror jeg) er å finne en sykkel som har akkurat nok krefter til at du føler det er mer enn nok (og bittelitt til) samt at alle andre egenskaper med sykkelen passer deg og din kjørestil. I mine øyne ingen grunn til å hige etter mest mulig power. Det blir stort sett bare showoff krefter du kjøper og på vanlig landevei med svinger så vil du stort sett ikke ha noen fordel av voldsomme krefter, for du får rett og slett ikke bruk dem fullt ut uansett.

Er man en oppegående banekjører så ser jeg poenget med kraftige saker høy hastighet på langstrekker og heftig aksellerasjon er avgjørende for å komme først i mål. Ved siden av god teknikk og kjøreegenskaper så klart.

Jeg er ganske sikker på at også ditt sykkelvalg vil endre seg med tiden. Du vil tilegne deg erfaringer og kjøpe sykkel deretter ved neste korsvei :thumleft

Gratulerer med ny sykkel! :thumleft

Svar