Er du en ATGATT-kjører på MC?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Juicebox »

Skal ikke si at jeg er flink når det gjelder til kjøreutstyr, har kjørt med slippers med overdel som hører til... :[-( men kjøreklær har vel ikke noe å si på ferdigheten til sjåføren, folk må kjøre med det de føler for, det som er behagelig for de. Men må innrømme at det ser ekstremt dumt ut når en kjører med tskjorte der bakdelen blåser opp og ryggen er bar... det samme som å se en som kjører med fullt utstyr pluss refleksoverdel når det er 30 varmegrader.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av 45316 »

Men hva hadde vært konsekvensen av at han hadde brukt kjøreklær? Han hadde unngått de fleste skadene. Det skader vel ikke å oppfordre og å sette fokus på at mopedførere bør bruke kjøreklær tiltross for at jeg og andre velger å kjøre litt fortere enn nevnte mopedførere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av jhn »

45316 skrev:Men hva hadde vært konsekvensen av at han hadde brukt kjøreklær? Han hadde unngått de fleste skadene. Det skader vel ikke å oppfordre og å sette fokus på at mopedførere bør bruke kjøreklær tiltross for at jeg og andre velger å kjøre litt fortere enn nevnte mopedførere.
Nei, det skader ikke å oppfordre ... men folk over 16 har stort sett lært at det er vondt å slå seg.
Det er ikke akkurat noen ny viten
Jeg tror du må mase en del før du får ei berte med rosa miniskjørt til å dra på seg Gore-texen. :sk?

Daniel_hoy
Innlegg: 32
Registrert: 29 aug 2014, 20:06
Motorsykkelen din: Husaberg FS650

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Daniel_hoy »

Juicebox skrev:Skal ikke si at jeg er flink når det gjelder til kjøreutstyr, har kjørt med slippers med overdel som hører til... :[-( men kjøreklær har vel ikke noe å si på ferdigheten til sjåføren, folk må kjøre med det de føler for, det som er behagelig for de. Men må innrømme at det ser ekstremt dumt ut når en kjører med tskjorte der bakdelen blåser opp og ryggen er bar... det samme som å se en som kjører med fullt utstyr pluss refleksoverdel når det er 30 varmegrader.
Du får ikke bedre ferdigheter selv om du har på deg utstyr. Men du skader deg mindre når du f. eks blir påkjørt eller tryner på en oljeflekk.
Folk får kjøre med akkurat hva utstyr dem føler for, men folk er ikke direkte smart om dem kjører uten.
Sist redigert av Daniel_hoy den 18 jun 2015, 19:43, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Juicebox »

Daniel_hoy skrev:
Juicebox skrev:Skal ikke si at jeg er flink når det gjelder til kjøreutstyr, har kjørt med slippers med overdel som hører til... :[-( men kjøreklær har vel ikke noe å si på ferdigheten til sjåføren, folk må kjøre med det de føler for, det som er behagelig for de. Men må innrømme at det ser ekstremt dumt ut når en kjører med tskjorte der bakdelen blåser opp og ryggen er bar... det samme som å se en som kjører med fullt utstyr pluss refleksoverdel når det er 30 varmegrader.
Du får ikke bedre ferdigheter selv om du har på deg utstyr. Men du skader deg mindre når du f. eks blir påkjørt eller tryner på en oljeflekk.
Folk får kjøre med akkurat hva utstyr dem føler for, men du er ikke direkte smart om du kjører uten.
Men det angår ikke deg hva jeg kjører med eller ikke? Å si andre ikke er direkte smart er litt tåpelig når du sier folk får kjøre med det de føler for. Da lar du de være da vel? :sk?

Daniel_hoy
Innlegg: 32
Registrert: 29 aug 2014, 20:06
Motorsykkelen din: Husaberg FS650

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Daniel_hoy »

Nei det angår ikke meg. Og det var heller ikke ment direkte mot deg.(Forandret litt i forrige innlegg) Men når folk vet hvor mye større risiko det er å kjøre uten utstyr så mener jeg at folk ikke er så smart.
Det blir som når jeg røykte. I over 15 år visste jeg at det var skadelig. Men jeg gjorde det allikevel. Jeg var ikke så smart da vil jeg si :P :p

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Juicebox »

Om man vet at røyk er skadelig og man fortsatt velger å røyke, vil jeg ikke si at det dumt:P Er bare en livsstil. Men om du føler deg dum, da er det en annen sak. Jeg føler meg ikke dum om jeg en dag kjører uten en av skinnjakkene mine... at folk vet konsekvensene av å ikke gjøre det "riktige" og fortsatt ikke gjør det, gjør dem ikke mer eller mindre smartere... :P folk må jo velge selv.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Voksen »

simpson skrev:
Voksen skrev:
Bjerknez skrev:Jeg skal inrømme at jeg har blitt litt sløv noen ganger. Når jeg kjører på jobb og været er flott sommerstid så kjører jeg i olabukse. Ikke alltid, men noen ganger. Grunnen er varmen og den korte strekningen jeg har å kjøre. Spesielt fort går det heller ikke. Men ulykker kan jo skje okke som så klart :redface
Det var det som var poenget at vi kjører mye mer forsiktig uten kjøreklær, men ulykker kan jo alltid skje. Enig der Bjerknez.
Derfor har jeg ikke for mye respekt for de som rakker ned på denne mopedisten uten kjøreklær, men som selv med kjøreklær har en helt annen moral hva fart angår i trafikken.
Fin tankegang det, hvis du var alene i trafikken.
Men hva med alle andre som kan forårsake og involvere dere i ulykker uansett hvor forsiktig dere kjører?
Enig i det, men mange av ulykkene med MC har vi ofte skyld i selv da vi på MC til tider kan være ganske så ekstreme i farten.
Ble bare litt irritert på en sambygding som har kjørt ekstremt på MC formane andre om at skinndress er så mye sikrere enn tekstil, men kjøre som at bensin og MC er stjålet det kan han.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av jhn »

Juicebox skrev:Om man vet at røyk er skadelig og man fortsatt velger å røyke, vil jeg ikke si at det dumt:P Er bare en livsstil. Men om du føler deg dum, da er det en annen sak. Jeg føler meg ikke dum om jeg en dag kjører uten en av skinnjakkene mine... at folk vet konsekvensene av å ikke gjøre det "riktige" og fortsatt ikke gjør det, gjør dem ikke mer eller mindre smartere... :P folk må jo velge selv.
Det er vel en forskjell på å gjøre noe dumt og å være dum ... jeg røyker litt, det er ganske dumt vil jeg påstå. Men vil likevel ikke kalle meg dum.
Tre ganger har jeg fått demonstrert at å kjøre med fullt utstyr ikke er like dumt.
Litt mere fristende å kalle meg smart da ... :-k men mange påstår at det var dumt å fortsette å kjøre sykkel etter første demonstrasjon, så jeg vet ikke ... :scratch
Men jeg tror nesten man må se det med egne øyne, eller kjenne det på egen kropp, for å innse hvor lite dumt det egentlig er å bruke fullt utsyr.

Svar