Hjelp til valg av hjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av ojda »

Fra samme butikken har du denne.
Jeg har den gamle versjonen av denne, og er brukandes fornøyd :thumleft
Mine gamle Shoei-hjelmer RF800/1000 har hatt noe høyere kvalitetsfølelse,
men jeg klager slett ikke over Shark`n heller ;-)
Ser denne har Carbon, og er slanket noen 100g i forhåld til min :thumleft

http://www.motardinn.com/motorsykkeluts ... /1098811/p" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av kuleberg »

Shark Speed-r var for meg som å ha ei bøtte på hodet. Vision-r vær litt nærmere mitt lange hode, men også den for rund i toppen, så di jeg prøvde av shark sine passet rett og slett ikke.
jeg kan jo nevne at jeg med mitt hode ikke kan bruke såkaldt flatbrem caps. Da får jeg hakk i panna og får inn 2 finge på hver side :p

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av kuleberg »

Da har valget endt på Schuberth S2. Denne og gt-air var di to som var desidert best på hodet, i tillegg til at jeg foretrekkernedfellbar solskjerm slik at jeg kan kjøre med klart visir.
Schuberth S2 kommer på 3500 fra fcmoto inkludert frakt, så det kan jeg leve med. Shoei har faktisk lagt inn restriksjoner for leverandører på eksport, slik at man faktisk ikke får bestilt GT-air fra utlandet. Og da denne koster en tusenlapp mer hjemme enn det jeg kan bestille Schuberthen for så var det en lettere avgjørelse

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22942
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av Bjerknez »

kuleberg skrev:Shark Speed-r var for meg som å ha ei bøtte på hodet. Vision-r vær litt nærmere mitt lange hode, men også den for rund i toppen, så di jeg prøvde av shark sine passet rett og slett ikke.
jeg kan jo nevne at jeg med mitt hode ikke kan bruke såkaldt flatbrem caps. Da får jeg hakk i panna og får inn 2 finge på hver side :p
Jeg kjøpte en slik billighjelm til madammen til 799,- som heter Airho (eller hva den het).
Denne føltes også som å ha på seg en plastbøtte på hodet. Men kan man vel ikke få alt for under 1000-lappen heller...

Åpningshjelm er bare helt fantastisk å ha på seg. Har selv en Schuberth C3 Pro og jeg føler åpningshjelmer sitter bedre fast til hodet enn helhjelmer. Kanskje forde man regelrett "lukker" hodet fast når man lukker den igjen?

Man får jo ikke på seg en åpningshjelm (vertfall ikke jeg) uten å lukke den opp og når man lukker den igjen så føler man nærmest at hjelmen strammer seg til rundt hodet. Noe jeg synes er bra :thumleft

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av kuleberg »

Jeg kjører ikke så mye på tur så jeg gikk for helhjelm heller enn åpningshjelm. Men jeg ser verdien i at hjelmen klemmes sammen når man har tatt den på og den lukkes. Eksosrypa får nok bare en billig hjelm, i allefall frem til hun blir bitt av basillen ;)

largim
Innlegg: 58
Registrert: 03 apr 2015, 19:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F, 2008.

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av largim »

Gratulerer med valget!

Vurderer selv en ny hjelm. Målte meg selv, og ligger på 58,5-59cm. De to hjelmene jeg har fra før er begge Medium (58).
Endte opp med å foretrekke Caberg Duke, da jeg ønsket ny hjelm med solvisir, pinlock, som ikke var altfor dyr men samtidig trygg (åpningshjelm).
Var å prøvde nye hjelmer idag, og synes dette var jævlig vanskelig. M var kanskje noe liten, mens L var bittelitt stor. Er det ikke slik at hjelmene utvider seg litt i pannen? Ønsker ikke at de skal være for små, men er vel nesten enda verre hvis den er stor, og blir større...

http://www.team-bergen.no/hjelmer/aapni ... m-solvisir" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av RuneMC »

Var og fikk byttet min Shoei GT-Air i en Shoei Neotec idag.
Som nevnt før kjøpte jeg en GT-Air på messa i vår og det tok endel tid før jeg fikk testet den, men fant da ut at bak en V-Strom vindskjerm så dugget den selv med pinlock. Har deretter avventet at Hof-MC har fått inn noen hjelmer jeg kunne prøve.

Idag ble det derfor test av:
GT-Air i XL størrelse istedenfor L størrelsen jeg kjøpte på messa. Den var en anelse bedre, men fortsatt dugg rundt pinlock'en ganske raskt - og med så varmt vær så forteller det meg at fuktig luft ikke transporteres bort bra nok. Størrelsesmessig var XL'en klart "riktigere" - dvs en størrelse opp i forhold til det jeg har i XR-1100 hjelm. L'en der = GT-Air's XL.
Deretter ble det prøving av en HJC RPHA ST (med solvisir ift 10'ern). Denne transporterte bort fukt bedre så fort man rullet litt. Interiøret i denne var også meget behagelig. Støymessig kom den derimot ut mye dårligere. Litt for støyende.
Til slutt prøvde jeg Shoei Neotec i str L. Dette er en åpningshjelm med solvisir og tilsvarende interiør som i GT-Air. Denne var klart best på alle parametre. Mindre støy enn GT-Air - dvs jevnere sus istedenfor lavfrekvente blaff fra den turbulente vinden fra vindskjermen min. Videre ingen dugg som ble værende utenfor pinlock visiret. Jeg måtte kun betale mellomlegget på 500,- (GT-Air med div grafikk 4699,- og Neotec med div grafikk 5199,- (ensfarget har Neotec'en samme pris som GT-Air med grafikk, dvs 4699,-).

Jeg må bare si TUSEN TUSEN TAKK til Hof-MC ! :notworthy: :notworthy: :notworthy:
Bilde
Veldig hjelpsom innehaver som ikke bare lot meg, men oppfordret meg til å ta en prøvetur med hver hjelm til jeg fant en jeg ble fornøyd med.

(Forresten passe kort trekant-runde å ta til høyre ut på hovedveien, deretter venstre nesten med en gang og 60 så 80 sone til rundkjøring der man tar til venstre og et stykke med 40 sone før det igjen blir 80 og siste biten til venstre inn på hovedveien og 70 tilbake til Hof-MC)

Det er ikke bare kanskje jeg skal kjøpe noe der igjen - det er helt sikkert for slike butikker må støttes :thumleft

Tilbake hjem gikk ferden via Eidsfoss og Eikeren og inntrykket fra prøverunden forsterket seg. Denne var definitivt mer støysvak - litt skummelt for jeg hadde en tendens til å sige opp i fart med +20 i forhold til min tidligere støyreferanse fra XR-1100 - med denne nye mer støyfrie "cockpiten" :D

Hjelmen ellers har igrunnen like god passform som en helhjelm - noe jeg var skeptisk til i utgangspunktet (og grunnet til at jeg prøvde denne sist).
Luftingen virker jevnere og transporterer bort fukt fra visiret bedre. GT-Air'en ga mer luft på toppen, som en bred kjølig Mohawk-stripe på toppen av hodet, men mindre foran. (NB, her snakker vi da om bak en vindskjerm av en viss størrelse. Uten vindskjerm kan det hende luftingen i front blir vesentlig bedre.)

Alt i alt synes jeg Neotec'en er en hel klasse opp i forhold til GT-Air, så jeg vil absolutt si den er verdt differansen.

Det var også absolutt interessant å teste HJC RPHA ST, og registrere hvor mye mer støyende denne var enn Shoei sine. Hadde det ikke vært for støy, så hadde HJC hatt en vinner her, men dette ble rett og slett for slitsomt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6970
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av Jompa »

Er xr1100 og Quest samme hjelmen ?
Jeg har en Quest, og den rumler et sted i bakkant, under ørene.
Irriterende og slitsom lyd.
Pinlockvisiret fungerer til gjengjeld utmerked, kan godt stå i ro lenge med visiret nede uten at det dugger.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av RuneMC »

XR-1100 pg Qwest var to forskjellige modeller. Tror Qwest var litt mer touring orientert (?) og fikk bedre kritikker muligens, eller var litt nyere ?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Hjelp til valg av hjelm

Legg inn av kuleberg »

Lurt å prøvekjøre hjelm før kjøp ja. Jeg spart 1500 på å bestille fra utlandet. Det angrer jeg på. Schuberth s2 er en veldig stille hjelm, noe som er bra. Men i min sittestilling er det svært mye vindstøy, som høres ut som det virvler i sidepartiene. Litt irriterende, men ellers fornøyd. Nedfellbare solbriller/solskjerm er helt konge

Svar