1988 Yamaha Vmax

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Alf Torp »

Hei!

Første post, men kaster meg like godt ut i det med begge beina. Har holdt på med bil så lenge jeg kan huske i en eller annen form, men driver også og tukler med mc. Har pr. i dag en 1999 Vmax og en 1981 Yamaha TR1.

I tillegg er jeg deleier i en 1988 Vmax som er prosjektsykkelen denne tråden skal dreie seg om.

Jeg og en kompis kjøpte den i fjor med defekt motor og et håp om å få den klar til sesongen i år:
Bilde

...men den så ikke slik ut da den ble hentet:
Bilde


Da vi kjøpte den var det med to defekte motorer. Vi fikk målt og sjekket den ene blokka og fant ut at den hadde tålt havariet og kunne brukes på nytt, mens veiva og balanseakselen ikke hadde klart seg.

Dette var den beste veiva...:
Bilde


..så ny veiv og balanseaksel kjøpt inn og målt og deretter ble nye motordeler bestilt. Julaften kom tidlig i fjor: Bilde

Veiv og balanseaksel inne:
Bilde

...og stemplene på plass i nyhonet blokk:
Bilde

Så er det å få på plass vannpumpe, clutch, topper etc. Må også flytte over svinghjulet fra den gamle veiva, da den nye har andre givere til tenningen. Det kommer vel flere bilder etterhvert.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av LordShaft »

Spennede og meget interessant prosjekt. Takk som deler :thumleft

Note 4

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av AJ »

Hei :vs

og velkommen hit til MCsiden.no :thumleft !
Merket meg det du skev i posten - markert med rødt nedenfor - og tror det er like greit å legge tråden i denne delen av forumet ;-) :
http://www.mcsiden.no/viewforum.php?f=54" onclick="window.open(this.href);return false;

Følger med i spenning på utviklingen videre i prosjektet!
Alf Torp skrev:Hei!

Første post, men kaster meg like godt ut i det med begge beina. Har holdt på med bil så lenge jeg kan huske i en eller annen form, men driver også og tukler med mc. Har pr. i dag en 1999 Vmax og en 1981 Yamaha TR1.

I tillegg er jeg deleier i en 1988 Vmax som er prosjektsykkelen denne tråden skal dreie seg om.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Alf Torp »

LordShaft skrev:Spennede og meget interessant prosjekt. Takk som deler :thumleft

Note 4
Takk for det. Håper å få til noe morsomt ut av den :)
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Alf Torp »

AJ skrev:Hei :vs

og velkommen hit til MCsiden.no :thumleft !
Merket meg det du skev i posten - markert med rødt nedenfor - og tror det er like greit å legge tråden i denne delen av forumet ;-) :
http://www.mcsiden.no/viewforum.php?f=54" onclick="window.open(this.href);return false;

Følger med i spenning på utviklingen videre i prosjektet!
Alf Torp skrev:Hei!

Første post, men kaster meg like godt ut i det med begge beina. Har holdt på med bil så lenge jeg kan huske i en eller annen form, men driver også og tukler med mc. Har pr. i dag en 1999 Vmax og en 1981 Yamaha TR1.

I tillegg er jeg deleier i en 1988 Vmax som er prosjektsykkelen denne tråden skal dreie seg om.
Takker og bukker, jeg så det umiddelbart etter at jeg hadde postet, men da var det jo litt sent.... :)
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av 45316 »

Spennende, alltid morsom lesing da fingernemme lager tråder.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7101
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Jompa »

Tøft med det lave styret.
Original bakfelg ?
100 eller 145 hk ?
Ny veiv eller bytte ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Alf Torp »

Jompa skrev:Tøft med det lave styret.
Jepp :)
Jompa skrev:Original bakfelg ?
Nope. 17", tror det er Boxenstopp sin.
Jompa skrev:100 eller 145 hk ?
145hk.
Jompa skrev:Ny veiv eller bytte ?
Brukt, men i topp stand. Fikk den målt og sjekket i alle bauger og kanter av Cylmo. Kommer fra en motor som ble slått istykker i en kræsj og solgt i deler.

Gleder meg til første start! :)
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Bosted: akershus

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av freddy123 »

Dette skal bli morro å følge med på fremover :) merker det klør litt i fingra etter noe å skru på selv.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7101
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Jompa »

Jeg har en kollega med en 89 mod V-max.
Han fabler om No2, jeg vet ikke om han har bestilt sakene. Men absolutt troende til å gjøre det...
Han har forresten modifisert v-boosten med en elektronisk "dings" som får spjeldene til å begynne og åpne tidligere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Alf Torp »

Jompa skrev:Jeg har en kollega med en 89 mod V-max.
Han fabler om No2, jeg vet ikke om han har bestilt sakene. Men absolutt troende til å gjøre det...
Han har forresten modifisert v-boosten med en elektronisk "dings" som får spjeldene til å begynne og åpne tidligere.
Mistenker at det samme trikset er montert på denne, men får ikke sjekket det før jeg begynner å montere motoren igjen. Det er en ekstra bryter som jeg ikke vet hva er til... :)
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Alf Torp »

Toppene sin tur!

De så egentlig veldig bra ut, så etter en lekkasjetest, sliping av ventiler etc så var det på tide med rengjøring og litt oppfrisking.

Før:
Bilde


Under montering:
Bilde

Rengjort og vasket med tynner og aceton:
Bilde
Bilde

Lakkert:
Bilde

Deretter slipte jeg fram profilene og feltene slik de skal være, og monterte toppene og fikk kam-timingen riktig:
Bilde

Med toppdekslene på plass:
Bilde
Bilde

Nå gjenstår det å overhale clutchslaven, se over og montere starter, sluttgiret.

Deretter skal motoren snus 180 grader horisontalt på stativet, slik at jeg kan komme til clutchcoveret. Clutchen skal ut igjen slik at jeg kan få tilgang til oljepumpa og kjøre opp oljetrykket skikkelig før motoren startes. Dreier motoren manuelt mens jeg kjører oljepumpa med en batteridrill.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av 45316 »

Veldig bra! Morsomt å følge deg!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7101
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Jompa »

Det ser ut som det er digre smørehull under kammene og gjennom kamakslingene.
Har kamakslingene løse lagerskåler ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: 1988 Yamaha Vmax

Legg inn av Alf Torp »

Jompa skrev:Det ser ut som det er digre smørehull under kammene og gjennom kamakslingene.
Har kamakslingene løse lagerskåler ?
Det er hull i kamakslen slik at du kan komme til boltene til toppen. Det ser ut som om det skal stå olje i dem for smøring av kammen for det kommer inn en oljekanal nederst i hvert topplokksbolthull. Det er ikke løse lagerskåler til kammene, de går rett i aluminiumen.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Svar