1988 Yamaha Vmax
- Alf Torp
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 jan 2015, 15:37
- Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
- Bosted: Skaun
1988 Yamaha Vmax
Hei!
Første post, men kaster meg like godt ut i det med begge beina. Har holdt på med bil så lenge jeg kan huske i en eller annen form, men driver også og tukler med mc. Har pr. i dag en 1999 Vmax og en 1981 Yamaha TR1.
I tillegg er jeg deleier i en 1988 Vmax som er prosjektsykkelen denne tråden skal dreie seg om.
Jeg og en kompis kjøpte den i fjor med defekt motor og et håp om å få den klar til sesongen i år:
...men den så ikke slik ut da den ble hentet:
Da vi kjøpte den var det med to defekte motorer. Vi fikk målt og sjekket den ene blokka og fant ut at den hadde tålt havariet og kunne brukes på nytt, mens veiva og balanseakselen ikke hadde klart seg.
Dette var den beste veiva...:
..så ny veiv og balanseaksel kjøpt inn og målt og deretter ble nye motordeler bestilt. Julaften kom tidlig i fjor:
Veiv og balanseaksel inne:
...og stemplene på plass i nyhonet blokk:
Så er det å få på plass vannpumpe, clutch, topper etc. Må også flytte over svinghjulet fra den gamle veiva, da den nye har andre givere til tenningen. Det kommer vel flere bilder etterhvert.
Første post, men kaster meg like godt ut i det med begge beina. Har holdt på med bil så lenge jeg kan huske i en eller annen form, men driver også og tukler med mc. Har pr. i dag en 1999 Vmax og en 1981 Yamaha TR1.
I tillegg er jeg deleier i en 1988 Vmax som er prosjektsykkelen denne tråden skal dreie seg om.
Jeg og en kompis kjøpte den i fjor med defekt motor og et håp om å få den klar til sesongen i år:
...men den så ikke slik ut da den ble hentet:
Da vi kjøpte den var det med to defekte motorer. Vi fikk målt og sjekket den ene blokka og fant ut at den hadde tålt havariet og kunne brukes på nytt, mens veiva og balanseakselen ikke hadde klart seg.
Dette var den beste veiva...:
..så ny veiv og balanseaksel kjøpt inn og målt og deretter ble nye motordeler bestilt. Julaften kom tidlig i fjor:
Veiv og balanseaksel inne:
...og stemplene på plass i nyhonet blokk:
Så er det å få på plass vannpumpe, clutch, topper etc. Må også flytte over svinghjulet fra den gamle veiva, da den nye har andre givere til tenningen. Det kommer vel flere bilder etterhvert.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: 1988 Yamaha Vmax
Spennede og meget interessant prosjekt. Takk som deler
Note 4
Note 4
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: 1988 Yamaha Vmax
Hei
og velkommen hit til MCsiden.no !
Merket meg det du skev i posten - markert med rødt nedenfor - og tror det er like greit å legge tråden i denne delen av forumet :
http://www.mcsiden.no/viewforum.php?f=54" onclick="window.open(this.href);return false;
Følger med i spenning på utviklingen videre i prosjektet!
og velkommen hit til MCsiden.no !
Merket meg det du skev i posten - markert med rødt nedenfor - og tror det er like greit å legge tråden i denne delen av forumet :
http://www.mcsiden.no/viewforum.php?f=54" onclick="window.open(this.href);return false;
Følger med i spenning på utviklingen videre i prosjektet!
Alf Torp skrev:Hei!
Første post, men kaster meg like godt ut i det med begge beina. Har holdt på med bil så lenge jeg kan huske i en eller annen form, men driver også og tukler med mc. Har pr. i dag en 1999 Vmax og en 1981 Yamaha TR1.
I tillegg er jeg deleier i en 1988 Vmax som er prosjektsykkelen denne tråden skal dreie seg om.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Alf Torp
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 jan 2015, 15:37
- Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
- Bosted: Skaun
Re: 1988 Yamaha Vmax
Takk for det. Håper å få til noe morsomt ut av den :)LordShaft skrev:Spennede og meget interessant prosjekt. Takk som deler
Note 4
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- Alf Torp
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 jan 2015, 15:37
- Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
- Bosted: Skaun
Re: 1988 Yamaha Vmax
Takker og bukker, jeg så det umiddelbart etter at jeg hadde postet, men da var det jo litt sent.... :)AJ skrev:Hei
og velkommen hit til MCsiden.no !
Merket meg det du skev i posten - markert med rødt nedenfor - og tror det er like greit å legge tråden i denne delen av forumet :
http://www.mcsiden.no/viewforum.php?f=54" onclick="window.open(this.href);return false;
Følger med i spenning på utviklingen videre i prosjektet!
Alf Torp skrev:Hei!
Første post, men kaster meg like godt ut i det med begge beina. Har holdt på med bil så lenge jeg kan huske i en eller annen form, men driver også og tukler med mc. Har pr. i dag en 1999 Vmax og en 1981 Yamaha TR1.
I tillegg er jeg deleier i en 1988 Vmax som er prosjektsykkelen denne tråden skal dreie seg om.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
Re: 1988 Yamaha Vmax
Spennende, alltid morsom lesing da fingernemme lager tråder.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7101
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: 1988 Yamaha Vmax
Tøft med det lave styret.
Original bakfelg ?
100 eller 145 hk ?
Ny veiv eller bytte ?
Original bakfelg ?
100 eller 145 hk ?
Ny veiv eller bytte ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Alf Torp
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 jan 2015, 15:37
- Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
- Bosted: Skaun
Re: 1988 Yamaha Vmax
Jepp :)Jompa skrev:Tøft med det lave styret.
Nope. 17", tror det er Boxenstopp sin.Jompa skrev:Original bakfelg ?
145hk.Jompa skrev:100 eller 145 hk ?
Brukt, men i topp stand. Fikk den målt og sjekket i alle bauger og kanter av Cylmo. Kommer fra en motor som ble slått istykker i en kræsj og solgt i deler.Jompa skrev:Ny veiv eller bytte ?
Gleder meg til første start! :)
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Bosted: akershus
Re: 1988 Yamaha Vmax
Dette skal bli morro å følge med på fremover :) merker det klør litt i fingra etter noe å skru på selv.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7101
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: 1988 Yamaha Vmax
Jeg har en kollega med en 89 mod V-max.
Han fabler om No2, jeg vet ikke om han har bestilt sakene. Men absolutt troende til å gjøre det...
Han har forresten modifisert v-boosten med en elektronisk "dings" som får spjeldene til å begynne og åpne tidligere.
Han fabler om No2, jeg vet ikke om han har bestilt sakene. Men absolutt troende til å gjøre det...
Han har forresten modifisert v-boosten med en elektronisk "dings" som får spjeldene til å begynne og åpne tidligere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Alf Torp
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 jan 2015, 15:37
- Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
- Bosted: Skaun
Re: 1988 Yamaha Vmax
Mistenker at det samme trikset er montert på denne, men får ikke sjekket det før jeg begynner å montere motoren igjen. Det er en ekstra bryter som jeg ikke vet hva er til... :)Jompa skrev:Jeg har en kollega med en 89 mod V-max.
Han fabler om No2, jeg vet ikke om han har bestilt sakene. Men absolutt troende til å gjøre det...
Han har forresten modifisert v-boosten med en elektronisk "dings" som får spjeldene til å begynne og åpne tidligere.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- Alf Torp
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 jan 2015, 15:37
- Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
- Bosted: Skaun
Re: 1988 Yamaha Vmax
Toppene sin tur!
De så egentlig veldig bra ut, så etter en lekkasjetest, sliping av ventiler etc så var det på tide med rengjøring og litt oppfrisking.
Før:
Under montering:
Rengjort og vasket med tynner og aceton:
Lakkert:
Deretter slipte jeg fram profilene og feltene slik de skal være, og monterte toppene og fikk kam-timingen riktig:
Med toppdekslene på plass:
Nå gjenstår det å overhale clutchslaven, se over og montere starter, sluttgiret.
Deretter skal motoren snus 180 grader horisontalt på stativet, slik at jeg kan komme til clutchcoveret. Clutchen skal ut igjen slik at jeg kan få tilgang til oljepumpa og kjøre opp oljetrykket skikkelig før motoren startes. Dreier motoren manuelt mens jeg kjører oljepumpa med en batteridrill.
De så egentlig veldig bra ut, så etter en lekkasjetest, sliping av ventiler etc så var det på tide med rengjøring og litt oppfrisking.
Før:
Under montering:
Rengjort og vasket med tynner og aceton:
Lakkert:
Deretter slipte jeg fram profilene og feltene slik de skal være, og monterte toppene og fikk kam-timingen riktig:
Med toppdekslene på plass:
Nå gjenstår det å overhale clutchslaven, se over og montere starter, sluttgiret.
Deretter skal motoren snus 180 grader horisontalt på stativet, slik at jeg kan komme til clutchcoveret. Clutchen skal ut igjen slik at jeg kan få tilgang til oljepumpa og kjøre opp oljetrykket skikkelig før motoren startes. Dreier motoren manuelt mens jeg kjører oljepumpa med en batteridrill.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
Re: 1988 Yamaha Vmax
Veldig bra! Morsomt å følge deg!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7101
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: 1988 Yamaha Vmax
Det ser ut som det er digre smørehull under kammene og gjennom kamakslingene.
Har kamakslingene løse lagerskåler ?
Har kamakslingene løse lagerskåler ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Alf Torp
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 jan 2015, 15:37
- Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
- Bosted: Skaun
Re: 1988 Yamaha Vmax
Det er hull i kamakslen slik at du kan komme til boltene til toppen. Det ser ut som om det skal stå olje i dem for smøring av kammen for det kommer inn en oljekanal nederst i hvert topplokksbolthull. Det er ikke løse lagerskåler til kammene, de går rett i aluminiumen.Jompa skrev:Det ser ut som det er digre smørehull under kammene og gjennom kamakslingene.
Har kamakslingene løse lagerskåler ?
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1