I dag har jeg hatt min aller første kjøretime på tung MC! Forsåvidt min første gang på motorsykkel i det hele tatt.
Har jo vært helt kanonvær i de siste ukene, og da jeg plutselig fikk se på yr.no at det skulle sludde/regne ble jeg litt skeptisk... Ikke akkurat det beste været å starte sin "MC-karriere" i, men det var veldig morro å få prøve å kjøre og kjøreklærne gjorde susen, ble ikke våt i det hele tatt! Fikk instrukser av kjørelærer hvordan man skulle ta daglig sjekk av MC, det gikk greit og er på mange måter likt den daglige sjekken på bil. Litt etterpå fikk jeg beskjed om å kjøre frem og tilbake på en ganske lang strekke og få "feelingen" på hvordan sykkelen var. Brukte 1.giret og svingte fra høyre til venstre og så tilbake igjen bortover hele strekningen. Etter dette skulle jeg bruke clutchen mye og kjøre i åtte-tall og passe på å se dit jeg skulle. Holdt på med dette en stund før jeg fikk beskjed om å kjøre tilbake til "utgangspunktet" og her hoppet likså godt sjåførlæreren bakpå og sa at vi skulle ta oss en liten tur ut på veien. Dette hadde jeg ikke forventet på første kjøretimen, trodde vi bare skulle drive med kjeglekjøring og sånt på et lukket område...
Dro så ut på veien, gjennom et par rundkjøringer og inn i en 30-sone (lite trafikk). Sjåførlæreren sa at vi skulle øve litt på å svinge ut på kanten av vegen og stoppe, og så sjekke speil og dødsone før man kjørte ut på veien igjen. Ble vel en 7-8 slike stopp og da vi kom ut på en lengre rett vei sa han at jeg skulle gi på litt og bruke litt høyere gir. Vrei litt ekstra på gassen, turtallet kom meget hurtig, og sykkelen for av sted. Hadde den opp i 4. giret før det var på tide å bremse og gire ned til 2.giret for bruk i rundkjøringen. Var nøye på å legge meg riktig i rundkjøringen, blinke og holdt jevn gass ut av den. Kjørte litt fram og tilbake på dette området før det bar tilbake til utgangspunktet. Skulle da kjøre under gangfart mellom flere kjegler og dette var litt vrient. Hadde en lei tendens til å se ned på kjeglene, noe jeg visste var feil, men det skjedde alikevel Etterhvert fikk jeg litt mere dreisen på det, men trenger nok mere trening på akkurat det....
Avsluttet timen med å parkere MC'en på en av parkeringsplassene og fikk med meg en Scala Rider G4 som jeg akkurat nå har fått festet i hjelmen. Neste time skal jeg ha alt på lørdag og da skulle vi fokusere mere på kjøring i trafikken og bl.a. se litt på bakkestart. Jeg har bestilt kjempe fint vær og gleder meg maks!
Jacobsen's skriblerier
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Jacobsen's skriblerier
Hei, og velkommen som aktiv bruker her på MCsiden.
Det hørtes jo ut som en grei førstegangsopplevelse med MC. Tenker du gleder deg til neste kjøretime allerede.
Det hørtes jo ut som en grei førstegangsopplevelse med MC. Tenker du gleder deg til neste kjøretime allerede.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Jacobsen's skriblerier
I dag har jeg hatt oppkjøring på klasse A. Det gikk bra
Neste steg: kjøpe MC
Neste steg: kjøpe MC
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jacobsen's skriblerier
Hey!Jacobsen skrev:I dag har jeg hatt oppkjøring på klasse A. Det gikk bra
Neste steg: kjøpe MC
Gratulerer!! :=D>
Kjøp av MC er alltid spennende!
Hva har du i kikkerten?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Jacobsen's skriblerier
Jeg har ikke bestemt meg for noen spesifikk sykkel enda.... Men jeg fikk en forespørsel av to bekjente som muligens skulle kjøpe seg Harley, og dermed trengte litt cash og da vurderte å selge sin Yamaha 900 diversion. Hva tror dere om en slik som førstegangs sykkel?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jacobsen's skriblerier
Er flere her på MCsiden.no som har nettopp 900 Diversion. En uslitelige og meget pålitelig sykkel, vil mange si. Og så vil nok noen også mene at fjæringen på den ikke er hentet på øverste hylle, for å si det slik...Jacobsen skrev:Jeg har ikke bestemt meg for noen spesifikk sykkel enda.... Men jeg fikk en forespørsel av to bekjente som muligens skulle kjøpe seg Harley, og dermed trengte litt cash og da vurderte å selge sin Yamaha 900 diversion. Hva tror dere om en slik som førstegangs sykkel?
Men at det er en solid sykkel er det ingen tvil om!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Jacobsen's skriblerier
Jacobsen skrev:I dag har jeg hatt oppkjøring på klasse A. Det gikk bra
Neste steg: kjøpe MC
Gratulerer med klasse A
Er jo knall tid å få lappen på, mye igjen av sesongen :)
Når det gjelder MC er det jo et hav av sykkler å velge i.
Viktig å velge litt med hjertet også, ikke kun fornuft
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------