Motor størrelse og vognkort.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
gordone
Innlegg: 27
Registrert: 06 des 2016, 09:15
Motorsykkelen din: Skal kjøpe

Motor størrelse og vognkort.

Legg inn av gordone »

Hei,

jeg skal kjøpe inn min første motor sykel og skal prøve meg på ett "cafe prosjekt", er handyman, men ingen erfaring med MC,
kun moped for mange år siden :)

Jeg lurer litt på å kjøpe enn motor sykel KAWASAKI ZSR650, men hvor selger har oppgradert til 750 motor som er lettere trimmet.
Jeg lurer litt på om jeg skal styre unna denne sykelen, men for meg virker det som ett godt kjøp forhold til pris.

Men det hva det med vognkort og motor / HK ???

Dette er enn 1981 modell.

Vogn kort opplysninger:
http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og ... mer=LZ1366

Selger har oppgitt 95 HK.

Er det så enkelt at jeg kan betale for avgiften for oppgraderingen også for jeg nytt vognkort?

Eller for jeg problemer hos biltilsynet siden orginal motor 650 er byttet med 750 motor?
Itilegg er den lettere trimmet forhold til selger.

Blir det bare tull å kjøre rundt med 95HK? Jeg ønsker enn sykel som jeg kan bruke på lufte turer og små turer.
Altså siden den er trimmet så blir turtall regisere svært ujevnt? eller er det bare det at jeg har mere momenet på hele turtaller,
kontra enn sykel med lavere HK?

Tusen takk for innspill.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Motor størrelse og vognkort.

Legg inn av Zettexx »

Styr unna det andre har rotet til....

Det meste kan ordnes, men det koster mer tid og penger enn det smaker.

Det er masse mc til under 20000 som er kurante og kan kjøres langt mer før de dør....Merkelige konstruksjoner passer ikke for nybegynnere

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=85705611

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=85545082

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=85012408

eller vil du heller skru enn kjøre......???? :scratch

resten slettet - ikke lengre aktuelt
Sist redigert av Zettexx den 09 des 2016, 10:41, redigert 2 ganger totalt.

gordone
Innlegg: 27
Registrert: 06 des 2016, 09:15
Motorsykkelen din: Skal kjøpe

Re: Motor størrelse og vognkort.

Legg inn av gordone »

hehe planer er å skru mye :) desveere passer ikke ingen av modellene du linket til under cafe racer.

Men kunne du svart litt på når det gjelder regelverk og bytte av motor?

Takker og bukker.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Motor størrelse og vognkort.

Legg inn av Zettexx »

gordone skrev:hehe planer er å skru mye :) desveere passer ikke ingen av modellene du linket til under cafe racer.

Men kunne du svart litt på når det gjelder regelverk og bytte av motor?

Takker og bukker.

Alle passer til kaferacer, bare ta bort plasten set på Clip on styre, få et ""Dunstall" sett, Good to Go!. Jeg er fra den tiden når kaferacere ble levert originalt. Kaferacer bygges til og med av HD folk og med S&S motorer..

Bytte av motor må enkeltgodkjennes. Du må sikkert få produsentens/importørens godkjennelse, eller noe annet. Dette er en lang vei.

Her må du snakke med Vegvesenet. Da den er over 10 år, er det ikke sikkert det er så komplisert som jeg tror. Min erfaring er at jeg spør, så gjør jeg, og i siste instans nekter den lokale Trafikkstasjonen å godta det de selv har sagt...... Få det skriftlig ( på papir ikke epost uten signatur) og uten formuleringen " uttalelsen er veiledende og ikke bindende".

gordone
Innlegg: 27
Registrert: 06 des 2016, 09:15
Motorsykkelen din: Skal kjøpe

Re: Motor størrelse og vognkort.

Legg inn av gordone »

Spaghettiræser skrev:
gordone skrev:hehe planer er å skru mye :) desveere passer ikke ingen av modellene du linket til under cafe racer.

Men kunne du svart litt på når det gjelder regelverk og bytte av motor?

Takker og bukker.

Alle passer til kaferacer, bare ta bort plasten set på Clip on styre, få et ""Dunstall" sett, Good to Go!. Jeg er fra den tiden når kaferacere ble levert originalt. Kaferacer bygges til og med av HD folk og med S&S motorer..

Bytte av motor må enkeltgodkjennes. Du må sikkert få produsentens/importørens godkjennelse, eller noe annet. Dette er en lang vei.

Her må du snakke med Vegvesenet. Da den er over 10 år, er det ikke sikkert det er så komplisert som jeg tror. Min erfaring er at jeg spør, så gjør jeg, og i siste instans nekter den lokale Trafikkstasjonen å godta det de selv har sagt...... Få det skriftlig ( på papir ikke epost uten signatur) og uten formuleringen " uttalelsen er veiledende og ikke bindende".
Takk for tilbakemelding, vist man ser borti ifra a motoren er trimmet så er dette jo standard motorer 650CC og 750CC, så må mann da dokumentere at bremser osv er likt som på 750CC modellen for at det skal bli godkjent? Hvor kan man søke god erfaring på dette fagområdet er det mange som henger her inne? Dette er jo veteran sykler som er over 30 år gamle.

Hjallis
Innlegg: 68
Registrert: 12 feb 2012, 14:04
Motorsykkelen din: Xs650/Norton comando,tt500xt500 1340shov

Re: Motor størrelse og vognkort.

Legg inn av Hjallis »

Mc partner kan sikkert hjelpe deg med dette men er nok ikke mye forskjell på disse mototrne/skal trur ikke bt vil se noe forskjell så jeg hadde nok bare kjørt med den

gordone
Innlegg: 27
Registrert: 06 des 2016, 09:15
Motorsykkelen din: Skal kjøpe

Re: Motor størrelse og vognkort.

Legg inn av gordone »

Takk for tilbakemelding, tror jeg går for den gitt.

Hjallis
Innlegg: 68
Registrert: 12 feb 2012, 14:04
Motorsykkelen din: Xs650/Norton comando,tt500xt500 1340shov

Re: Motor størrelse og vognkort.

Legg inn av Hjallis »

Ja ser ingen problem med dette ,er jo veteran også så ting er litt lettere finns endel cafesider på fb.

gordone
Innlegg: 27
Registrert: 06 des 2016, 09:15
Motorsykkelen din: Skal kjøpe

Re: Motor størrelse og vognkort.

Legg inn av gordone »

Takk for tilbakemelding, skal se på FB også, har ikke funnet det helt store fora på forum på norske forum.
Er Cafe racer ikke tatt helt av i norge enda... eller at det aldri gjorde det?

Er ihvertfall ikke noe problem å finne inspirasjon på utenlandske forum, men alltid kjekt med norske.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1595
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Motor størrelse og vognkort.

Legg inn av Kjellrf »

Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Motor størrelse og vognkort.

Legg inn av gorbys »

Gi Faen, tut og kjør og kos deg med sykkelen. Min GS750 har surra rundt siden begynnelsen av 90 tallet med 850cc sylindere og topp. Kunne sikkert ha dytta inn 1100cc motoren om eg hadde villa og det er ikkje ein kjeft som hadde merka noko.

Men dersom du absolutt vil ha det godkjent må du søke vegvesenet om motorbytte. Du må da dokumentere at bremser og chassis står i stil og tåler effektøkningen. Helst fra produsent/importør. Er en del papirarbeid men burde gå greit siden det ikkje er allverdens til effektøkning.
Men vit også at viss du begynner på dette, og det ikkje blir godkjent, så står du der med en avskilta sykkel og en mangellap med ordre om å sette den tilbake i original stand.

gordone
Innlegg: 27
Registrert: 06 des 2016, 09:15
Motorsykkelen din: Skal kjøpe

Re: Motor størrelse og vognkort.

Legg inn av gordone »

gorbys skrev:Gi Faen, tut og kjør og kos deg med sykkelen. Min GS750 har surra rundt siden begynnelsen av 90 tallet med 850cc sylindere og topp. Kunne sikkert ha dytta inn 1100cc motoren om eg hadde villa og det er ikkje ein kjeft som hadde merka noko.

Men dersom du absolutt vil ha det godkjent må du søke vegvesenet om motorbytte. Du må da dokumentere at bremser og chassis står i stil og tåler effektøkningen. Helst fra produsent/importør. Er en del papirarbeid men burde gå greit siden det ikkje er allverdens til effektøkning.
Men vit også at viss du begynner på dette, og det ikkje blir godkjent, så står du der med en avskilta sykkel og en mangellap med ordre om å sette den tilbake i original stand.
Hehe takk for tilbakemelding :)
Men hva har jeg å frykte utsende på motoren er det samme...? Kan ann havne på enn form for tralle hvor de måler hk under teknisk kontroll?

Altså hvordan kan det oppdages?

Vist jeg havner i forsikringsak og har skade ansvar så kan de vell ikke skjylde på større motor... har skjylden.

Husker jeg krasja med blod trimmet moped 16år, då var skjyldspørsmål og kost på reperasjon uavhengig om moped var trimmet eller ei.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Motor størrelse og vognkort.

Legg inn av Zettexx »

Hvordan bli tatt....? **** Viktig at dette er en gammel mc, fra en tid før all detaljstyringen****

Ved en kontroll der noen gidder slå opp motornummeret, sannsynlig ? Nei. Men det gjøres enkelt på nettet, og motornummer avslører som oftest størrelse også.

På en rulle langs veien ? Det utstyret har de ikke, vanligvis. Dette blir likevel for upresist på en såpass gammel mc, se bort fra den. Dette er ikke en blodtrimma racer som hoster og spytter.

Ved ulykke..... tviler på at det ville gå utover forsikringen hvis ikke de vurderer at motorbyttet hadde en vesentlig innvirkning. Til det er det for få HK.

Vær oppmerksom på at ombygg av utseende også kan bli gjenstand for diskusjon.

Det som kan bli heftig....hvis oppdaget, og påtalt, så anmelder de dokumentforfalskning fordi mc ikke stemmer med vognkortet.

Hva er sjansen for at alt går galt? Frem til nå, svært liten. Men dagens vegvesen bytter ut bil/mc folk med Sivilingeniører uten krav til førerkort....og de har kanskje et annet syn.

Blir stoppet ca annet hvert år, langs veien av Politiet. Dette går greit for seg, de kikker litt, noen ganger sjekker de rammenummer, men som oftest trekker de seg unna når en bestefar åpner hjelmen... Spør om vognkort under salen, svarer ja, ber da bare om førerkort. Noen ganger sjekker de lys. Men min motor er gjemt bak 2 timers arbeid med plastdeler....

men....personlig ville jeg valgt meg noe mer kjørbart å bygge om

gordone
Innlegg: 27
Registrert: 06 des 2016, 09:15
Motorsykkelen din: Skal kjøpe

Re: Motor størrelse og vognkort.

Legg inn av gordone »

Takk for tilbakemelding.

Vist jeg skulle ønske for jeg kjøpe meg enn 650 motor i fremtiden å sette inn.

Hva mener du med mere kjørbar? Altså nyere med mer moderne deler /design?

Planlegger å kjøre denne enn sesong samtidig som jeg legger planer for vinteren. Eneste jeg ikke kan gjøre noe med er motor å ramme, men resten kan jo oppgraderes.

Svar