Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km

Legg inn av RuneMC »

Ja, man pleier å si at når de begynner å ligne haitenner så er det på tide å skifte...
Er nok ikke noe særlig slitasje på det der.

Bilde med eksempel på slitt drev med "haitenner"
Bilde

Med så lite kjørelengde over 2 år så er det evt mer trolig at ledd i kjedet kan ha stivnet pga stillstand. Om du slakker kjedet litt, så kan du bøye og tøye ett og ett ledd opp og ned så kjenner du om det er et som ikke vil bevege seg fritt. Isåfall kan f.eks. noe rustløsende være en ide å prøve - men nå inneholder jo mange kjedesprayer noe rustløsende også - f.eks. Shell's.
Sist redigert av RuneMC den 23 nov 2015, 20:42, redigert 2 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev:Såvidt innkjørt. Tennene slites bare på den ene sida og derfor vil de etterhvert se skjeve ut.
Javel, men dersom man betrakter de u-formede dalene mellom endene på tennene, synes jeg det ser ut som slitasjen er størst
på venstre side av "U'en". Burde det ikke vært omvendt? Det er høyre side av en "U", dvs venstre side av en tagg, som trekker
kjedet framover..
Nå ser jeg faktisk samme tendens som på mitt kjede på bildet som RuneMC har postet, forutsatt at drevet
på hans bilde forestiller et som står på samme side av motoren som på GSX'en.
Jeg synes heller ikke slitasjen ser jevn ut (på mitt drev).
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km

Legg inn av gsx750_80 »

RuneMC skrev:Ja, man pleier å si at når de begynner å ligne haitenner så er det på tide å skifte...
Er nok ikke noe særlig slitasje på det der.
Bilde


Neivel, får satse på at du/dere har rett. ;-)

Med så lite kjørelengde over 2 år så er det evt mer trolig at ledd i kjedet kan ha stivnet pga stillstand. Om du slakker kjedet litt, så kan du bøye og tøye ett og ett ledd opp og ned så kjenner du om det er et som ikke vil bevege seg fritt. Isåfall kan f.eks. noe rustløsende være en ide å prøve - men nå inneholder jo mange kjedesprayer noe rustløsende også - f.eks. Shell's.
Jeg skal forsøke å slakke det, og lete etter stive ledd..
Om kjørelengden har vært 2000 km / sesong har sykkelen likevel vært i bruk jevnt, fra april til november..
mvh

-gsx750_80

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km

Legg inn av FJZZR »

Har opplevd at uorginalen framdrev er dårlige. Et satte seg tilogmed fast i akslingen, og det var såvidt at verkstedet klarte å få det av. Fikk streng formaning om ALDRI å bruke noe annet enn orginalt framdrev. (Var en gsx750 -es 83 mod)

Drev og kjede pleier normail å holde 20 - 40 000 km.
Holde sterke kjemikalier (Bensin, avfettingsmidler) og høytrykkspyleren langt unna kjedet! Sånt fører ofte til noen stive lett, som følgelig fort blir utslitt.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km

Legg inn av Kjellrf »

FJZZR skrev:Har opplevd at uorginalen framdrev er dårlige. Et satte seg tilogmed fast i akslingen, og det var såvidt at verkstedet klarte å få det av. Fikk streng formaning om ALDRI å bruke noe annet enn orginalt framdrev. (Var en gsx750 -es 83 mod)

Drev og kjede pleier normail å holde 20 - 40 000 km.
Holde sterke kjemikalier (Bensin, avfettingsmidler) og høytrykkspyleren langt unna kjedet! Sånt fører ofte til noen stive lett, som følgelig fort blir utslitt.
Min erfaring er at 630-kjeder ikke holder så bra som 530-kjeder.
Antar dette er fordi det ikke er noen nye sykler som bruker det, derfor skjer all utvikling på 530 kjeder, mens 630 blir produsert slik de var for 30 år siden. Så kan man få en konverteringssats til 530, er det bra. Første 630-settet jeg satte på Z1000 min, holdt snaut 20.000 km, det som står på nå har gått drøyt 25.000, begynner å bli litt slitt. Første var Tsubaki Omega-kjede (Tsubaki har ett megabra 530 Sigma-kjede, men ikke 630), mens det som står på nå er EK fra Mc-Artikler. Blir 630 EK igjen hvis jeg ikke konverterer til 530.

Noen anbefaler å bytte framdrevet relativt tidlig, for at kjedepakka skal holde lengre.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ZZR-Erling

Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km

Legg inn av ZZR-Erling »

Når det hopper over, er det slitt...vel kanskje før det da... :-)

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km

Legg inn av pelsen »

Kjellrf skrev:Min erfaring er at 630-kjeder ikke holder så bra som 530-kjeder.
Antar dette er fordi det ikke er noen nye sykler som bruker det, derfor skjer all utvikling på 530 kjeder, mens 630 blir produsert slik de var for 30 år siden. Så kan man få en konverteringssats til 530, er det bra. Første 630-settet jeg satte på Z1000 min, holdt snaut 20.000 km, det som står på nå har gått drøyt 25.000, begynner å bli litt slitt. Første var Tsubaki Omega-kjede (Tsubaki har ett megabra 530 Sigma-kjede, men ikke 630), mens det som står på nå er EK fra Mc-Artikler. Blir 630 EK igjen hvis jeg ikke konverterer til 530.

Noen anbefaler å bytte framdrevet relativt tidlig, for at kjedepakka skal holde lengre.
Å bruke 630 på motorsykkel var vel ikke helt bra design, delingen blir jo veldig stor i forhold til diameter på framdrev. Det 15-tenners 630 drevet som trådstarter har tatt bilde av har samme diameter som et 18 tenners 530 drev, tre tenner til å fordele slitasjen på, samt at kjedet får mindre bevegelse som gnager på drevet. Så konverteringsats til 530 handler ikke bare om å få et moderne og bedre kjede, et 530 sett slites også mindre. Og et moderne 530 er sterkt nok i massevis.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km

Legg inn av ejs »

pelsen skrev:
Kjellrf skrev:Min erfaring er at 630-kjeder ikke holder så bra som 530-kjeder.
Antar dette er fordi det ikke er noen nye sykler som bruker det, derfor skjer all utvikling på 530 kjeder, mens 630 blir produsert slik de var for 30 år siden. Så kan man få en konverteringssats til 530, er det bra. Første 630-settet jeg satte på Z1000 min, holdt snaut 20.000 km, det som står på nå har gått drøyt 25.000, begynner å bli litt slitt. Første var Tsubaki Omega-kjede (Tsubaki har ett megabra 530 Sigma-kjede, men ikke 630), mens det som står på nå er EK fra Mc-Artikler. Blir 630 EK igjen hvis jeg ikke konverterer til 530.

Noen anbefaler å bytte framdrevet relativt tidlig, for at kjedepakka skal holde lengre.
Å bruke 630 på motorsykkel var vel ikke helt bra design, delingen blir jo veldig stor i forhold til diameter på framdrev. Det 15-tenners 630 drevet som trådstarter har tatt bilde av har samme diameter som et 18 tenners 530 drev, tre tenner til å fordele slitasjen på, samt at kjedet får mindre bevegelse som gnager på drevet. Så konverteringsats til 530 handler ikke bare om å få et moderne og bedre kjede, et 530 sett slites også mindre. Og et moderne 530 er sterkt nok i massevis.

Bytta fra 630 til 520 kjede på turboen for flere år siden.Kjedet har nå vart over 25000 km .EK 520 mvxz.
Har bytta fram og bakdrev en gang.Smørt en sjelden gang,ikke rengjort.
Kan være lurt å beholde diameteren på framdrevet for å unngå at kjedet gnager på svingarm.(iallefall på GPz)
(fra 15-46 til 17-54)

:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km

Legg inn av pelsen »

ejs skrev:Bytta fra 630 til 520 kjede på turboen for flere år siden.Kjedet har nå vart over 25000 km .EK 520 mvxz.
Har bytta fram og bakdrev en gang.Smørt en sjelden gang,ikke rengjort.
Kan være lurt å beholde diameteren på framdrevet for å unngå at kjedet gnager på svingarm.(iallefall på GPz)
(fra 15-46 til 17-54)

:prop:
Bobberen min er konvertert fra 530 til 520, har rappa deler fra classic-racing delelageret mitt :D 520 er like sterkt som 530 men er litt smalere og derfor lettere. Til veibruk tror jeg 530 kan være bedre mhp slitasje enn 520 siden drevene er litt bredere.

Svar