Bly eller Gel-batteri?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 210
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Bly eller Gel-batteri?

Legg inn av Atrox »

Batteriet på Gpz`en begynner å dra på åra og selv med fulladet batteri klarer jeg ikke å starte sykkelen i varm garasje.
Hva er fordelene med Gel-batteri vs. standard batteri? Er det noe vedlikeholdsmessig å passe på? Eks. noe spesielt å tenke på ved lading?

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Bly eller Gel-batteri?

Legg inn av Flattop »

Gel er lekkasjefrie. Positivt dersom du tenker på å legge ned sykkelen til tider.
Men gel er også følsomme for utlading. Har du kjørt et gelbatteri helt tomt så er det ofte tvilsomt at du får det til å virke igjen på en god måte.

Jeg har gel på min sykkel, men da har jeg bare en vedlikeholdslader på nå på vinteren. Setter laderen i vintermodus, og så glemmer jeg egentlig heile greia til sesongstart.
Bilde

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: Bly eller Gel-batteri?

Legg inn av Joachim »

Hei
Du spør om bly eller gel. Men et gel-batteri er et blybatteri, i stedet for at syreblandingen skvalper fritt er den i form av en gel.
De valgene vi har i dag er mellom AGM eller gel, agm står for absorbed glass mat, der er syren trukket inn i glassfiber som ligger mellom cellene, det er ikke mer fuktighet enn absolutt nødvendig. I et gel-batteri er syren i form av en silisiumbasert gel. Ingen av dem lekker, men de har litt forskjellige egenskaper.
Det som virkelig er interessant er CCA-verdien, cold cranking amps. Den sier noe om hvor mye strøm batteriet kan levere i kald tilstand til å starte motoren.

Du finner god info her: https://www.vartapowersports.com/en-us/ ... -batteries

Tidligere slet jeg med startvansker på en Ducati jeg hadde, den var i god stand og alle servicer fulgt, men jeg hadde stadig startproblemer helt til jeg skiftet til et Varta-batteri. Det var ikke billig, men usedvanlig mye bedre enn det meste annet.

Joachim

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 210
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Bly eller Gel-batteri?

Legg inn av Atrox »

Er det som er så fantastisk med alle forum jeg er med i - utrolig mye bra kompetanse! Tusen takk for svar til dere begge, lærer noe nytt hver dag :)
Mener det er ett Varta-utsalg på Alnabru - får ta turen innom og høre hva de har som passer.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Bly eller Gel-batteri?

Legg inn av Zettexx »

Jeg var drittlei av batteribytte, og gikk over til Shorai tørrbatteri. O.m.G for en forskjell.

Dyrt og deilig.

ZZR-Erling

Re: Bly eller Gel-batteri?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ta det billigste!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bly eller Gel-batteri?

Legg inn av FredrikE24 »

Har veldig god erfaring med biltema-batterier. Kjøp et vedlikeholdsfritt(tett) batteri derfra i en eller annen form. Kjører du et batteri i bånn én gang, så er det ødelagt uansett. Jeg har ikke hatt problemer med batteri på min, et originalt tett BMW-batteri. Har kvitteringer for 6 år tilbake. Forrige eier gjorde ingenting selv, ikke nytt batteri å finne på noen av kvitteringene. Så det er gammelt. Fungerer dog helt strålende, trolig aldri blitt kjørt helt ned :P

Har hatt Biltema startbatteri i en bil i over 10 år, aldri noe problem, har det for øyeblikket i en gammel diesel-Mercedes(3 liter høvelbenk)... Like friskt i dag som for 5 år siden.. Langt mer sprut i det batteriet enn i Varta-batteriet som sto i, brukte vel Varta-batteriet i et års tid før jeg gikk tilbake på biltema...

AGM trenger gjerne litt høyere ladespenning for å holde seg best, hadde ikke gått for det.

Har ikke ladet batteriet i min sykkel enda, fyra den opp for noen uker siden, da hadde jeg ikke rørt mye på den siden jeg parkerte den for vintern. Fyra opp som normalt..

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 210
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Bly eller Gel-batteri?

Legg inn av Atrox »

Er vel her på forumet jeg leste om andre som har hatt problemer med Biltema-batteri til mc. Har hatt fra Biltema i flere biler, og har to i båten men ikke testet til mc enda.
Ser Biltema faktisk har Gel-batteri som passer dimensjonen jeg har, på en 23 år gammal sykkel kan det jo være verdt ett forsøk :)
Ligger en Biltema i nabolaget så skal i alle fall ta en tur innom og høre om de har inne.

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bly eller Gel-batteri?

Legg inn av mekkern »

kjøp av denne typen:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Re ... 000019166/
Funker lengre enn gel.
Få de til å ta en test(lasttest) på batteriet før kjøp siden de kan ha stått veldig lenge på lager(selvutlading).-Dette gjelder uansett type, merke og forhandler
Uansett type IKKE la de bli helt utladet _da får du aldri full effekt tilbake.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Bly eller Gel-batteri?

Legg inn av Kjellrf »

Kjøp det som var originalt på din sykkel. En observasjon blant tidligere kollegaer i bransjen er at ladefeil er overrepresentert på sykler som f.eks. har byttet fra vanlig blybatteri til gel.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar