Verkstedet bruker FALSKE deler!!! Hjelp

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
unXnown
Innlegg: 34
Registrert: 19 jan 2017, 01:46
Motorsykkelen din: Suzuki Gsr 600, Kawasaki

Verkstedet bruker FALSKE deler!!! Hjelp

Legg inn av unXnown »

Hei! Fikk min sykkel tilbake etter at den har blitt fikset på verksted etter en veldig lang stund.
Det var en fullkasko oppgjør på motorsykkelen og totalt ble de ca 50-60 tusen i skader...

Jeg får sykkelen levert på døren. Tar en kjapp sjekk så merker jeg at ene motorsykkel klistremerket ikke er flat og fin. Den har bobler på kantene som kan fange opp vann og luft under. I etter kant så vil det helt sikkert falle av?
Det jeg er mest overrasket over er at et profesjonelt motorsykkel firma Velger å Sette på E-bay speil på motorsykkelen? (Verdt 300kr)
Jeg merker også at venstre fot hviler ikke er original....

Hva gjør jeg? Jeg er redd for at andre ting på sykkelen er også falske kina varer..

ZZR-Erling

Re: Verkstedet bruker FALSKE deler!!! Hjelp

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvilket jallaverksted er det der? Og har de fakturert forsikringsselskapet for originale deler, trolig!
Det er nok forsikringsselskapet lite blide for også..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Verkstedet bruker FALSKE deler!!! Hjelp

Legg inn av kjellv »

Det høres veldig merkelig og veldig spesielt ut! Så spesielt at jeg aldri har hørt om slikt før. Men du må kontakte verkstedet og legge inn en klage der. Får du ikke medhold der så kontakter du forsikringsselskapet. Men du må være helt sikker på at det er billige kinavarer før du kjører i gang dette. Det må du være i stand til å bevise/sannsynliggjøre.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Verkstedet bruker FALSKE deler!!! Hjelp

Legg inn av Stian87 »

Jeg antar du har noe dokumentasjon fra forsikringsoppgjøret. Se over det om det står noe om hva som skal byttes der. Er det tydelig at det er merkedeler så skal det byttes merkedeler.

Be også verkstedet om rapport over hva som er byttet og hvilke deler som er benytter. Deler skal merkes med serienummer, kontroller at det stemmer på de delene du har fysisk tilgang til.

Stemmer ikke delene ser jeg ikke noe poeng å ta dette med verkstedet. Ta det i såfall først med forsikringsselskapet og be om info over hva de er fakturert for. Har de fakturert for merkedeler, da er det forsikringssvindel, noe som er veldig alvorlig og det bør politianmeldes.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22907
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Verkstedet bruker FALSKE deler!!! Hjelp

Legg inn av Bjerknez »

Dette høres veldig spesielt ut ja...

Er enig med de andre her. Hvis dette er tillfelle så er dette ren svindel fra foretningens side da dem med stor sannsynlighet har fått fullt skadeoppgjør fra forsikringsselskapet. Forsikringsselskapet vil jeg tro krever at det brukes godkjente og orginale deler.

Hvis tvilen kommer deg til gode med tanke på de delene som synes så synes jeg du skal kreve en fullstendig sjekk av jobben som er gjort på et annet godkjent merkeverksted.

Dette høres rett og slett helt rart ut, hvis det stemmer det du sier...

olela
Innlegg: 133
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
Motorsykkelen din: N/A
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Verkstedet bruker FALSKE deler!!! Hjelp

Legg inn av olela »

Høres rart ut at de benytter deler som er beviselig av dårlig kvalitet. De fleste oppegående kunder vil jo oppdage dette veldig raskt. Men det er sikkert noen som prøver seg...
Ser det er noen artikler på nettet om tilsvarende problematikk når det gjelder biler. Der er det lov å bruke "Matching Quality" på delene. Ville tru at det kanskje var likt på MC? Men da må jo selvfølgelig kvaliteten være minst like god som original.
https://www.bildeler.no/infosenter/665/

unXnown
Innlegg: 34
Registrert: 19 jan 2017, 01:46
Motorsykkelen din: Suzuki Gsr 600, Kawasaki

Re: Verkstedet bruker FALSKE deler!!! Hjelp

Legg inn av unXnown »

Takk til alle som kom med svar! Setter jeg stor pris på :thumleft :prf

Jeg legger ved noen bilder.
Her har jeg både original speilene som var på sykkelen(Knekt av) Jeg har 2 aftermarket speil i fra ebay som jeg kjøpte for 300kr Disse ble bestilt 1-2 dager før jeg meldte inn veltet mitt (Tanken var å fikse sykkelen selv...) Jeg har også 1 uåpnet original speil fra til samme sykkel.

Det som er morsomt er at det er forskjellig form, farge og i det hele kvalitet i min mening....
Legger til også fot hvileren vanskelig å bedømme over bilder men det er definitivt annen farge og kvalitet på den falske.
Har ikke tatt den av ende for å bekrefte på bak siden med serial osv..
Klikk på bildene for å zoome :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av unXnown den 19 jan 2017, 11:41, redigert 1 gang totalt.

unXnown
Innlegg: 34
Registrert: 19 jan 2017, 01:46
Motorsykkelen din: Suzuki Gsr 600, Kawasaki

Re: Verkstedet bruker FALSKE deler!!! Hjelp

Legg inn av unXnown »

Har dessverre ikke fått utlevert nøkkelen og dokumentasjon på deler og utført arbeid...
Husk de er også merke verksted for Kawasaki De leverer nye og brukte Kawasaki.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Verkstedet bruker FALSKE deler!!! Hjelp

Legg inn av JK95 »

Bare å klage! Jeg hadde god dialog hele veien med mitt verksted etter grusvelt, og de byttet alt i splitter nye orginale deler, noe som er å forvente!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22907
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Verkstedet bruker FALSKE deler!!! Hjelp

Legg inn av Bjerknez »

Altså... hvis det er tillfelle at de fleste/alle delene er av "kinamerke" så MÅ jo dette ha blitt gjort bevisst. Det er gjerne ikke dem på gulvet som bestiller delene heller. De som bestiller deler er gjerne de som har jobbet en stund vil jeg tro og jeg vil også tro at sjefen sjøl vil ha en viss kontroll når det bestilles nye dyre deler.

Bildene kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har peiling på hvordan orginaldelene ser ut og om dem evt. har blitt endret siden sykkelen var ny etc. men jeg ser vertfall at de ikke er helt like.

Som sagt, først så åpner du for en dialog med verkstedet og butikken som hadde sykkelen. Slår dem seg vrange, så mener jeg du har en god sak, hvis det viser seg at dette er "kinadeler". Da er dte bare å ta telefonen til forsikringsselskapet.

At verkstedet det gjelder i det hele tatt har turt noe slikt fatter jeg ikke. Altså..igjen.. hvis det faktisk er tillfelle...

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Verkstedet bruker FALSKE deler!!! Hjelp

Legg inn av jongsanim »

Kan også kontakte kawasaki Norge? De er sikkert ikke interessert i å bli forbundet med dårlig kvalitet, og bør kunne avgjøre om delene er ekte eller ikke?

De har eventuelt også logg på bestilte varer fra dem til verkstedet?

Sent fra min ZTE A2017 via Tapatalk

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Verkstedet bruker FALSKE deler!!! Hjelp

Legg inn av Stian87 »

Du har helt klart krav på en detaljspesifikasjon på den jobben som er gjort, helt ned til serienummer og pris på den enkelte del. At forsikringsselskapet betaler for morroa skal ikke ha noe å si. Når du har fått serie-/produktnummer skal det være en smal sak å finne info om dette via Google. Dersom det ikke er samsvar med produktet de fakturerer for og det du har fått er det svindel.

Dersom det er brukt dårligere deler og dette er noe som også går frem av faktura, må de sannsynliggjøre st delene er av tilfredsstillende kvalitet. Merk at du det kan være nyanseforskjeller i farge selv om det er riktig fargekode, dette kan komme av alt mulig som bruk, sollys, Elde osv
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Verkstedet bruker FALSKE deler!!! Hjelp

Legg inn av AJ »

På åtti-tallet jobbet jeg noen år som saksbehandler på en bilskadeavdeling til et av landets største forsikringsselskaper. Og på den tiden ble det innimellom praktisert bruk av brukte (original)deler i tilfeller hvor dette var å få tak i og tilrådelig å bruk på forsikringsobjektet som skulle repareres. Grunnen var at slike deler var billigere enn nye (selvfølgelig...) og at de i alder og tilstand var lik skadedelen som skulle erstattes.

Hva som ble brukt av uoriginale deler husker jeg ikke, men mener å erindre at det ikke var særlig mye bruk av slike deler.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Verkstedet bruker FALSKE deler!!! Hjelp

Legg inn av Zettexx »

Det første, spesielt på Kawa har jeg delv erfart...

Kontroller produksjonsår. VIN nummer sendes til importør (rammenummer).. Det er utrolig mange Kawa som er overliggere. Selv innenfor samme samme generasjon kan det bære vesentlige forskjeller på farge og form, selv om de passer i samme fester. Vognkortet oppgir ikke årsmodell, men registreringsår(førstegangs registrering).

Les forsikringsavtalen. Der er det nok gitt rom for uorginale deler. Miniblinker, quickshifter, skiltoppheng, "rearset" fothvilere, slip-on, K&,N luftfilter, ettermarkeds pakkebærer og baggasje, tuning, 520 kjede, O2 adapter, Power Commander, Healtech dibbedutter....osv er greier vi kjøper og monterer...uoriginalt. Ingen av dem godkjent av produsenten, men solgt av forhandleren og kjøpt med vitende og vilje.

Er sykkelen under 2 år, er vel praksis at det kun brukes originaldeler, da annet vil gi verdifall.

De kan også velge å reparere den i et annet land.

Men... klebemerket er noe helt annet, det er vel dårlig arbeid.

Ingen vil betale den overprisen som er på oruginaldeler, hvis vi kan slippe. Derfor er ebay blitt så stort.

Tror nok dette vil bli regelen i stadig større grad.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Verkstedet bruker FALSKE deler!!! Hjelp

Legg inn av Kjellrf »

Uoriginale speil er ofte lettere, rister fortere i stykker og vibrerer mer, spesielt i fart.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar