Rette / avbalansering av et bakhjul?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Taggen
Innlegg: 51
Registrert: 18 aug 2016, 19:57
Motorsykkelen din: Honda Varadero XL 125 2016 mod
Sted: Tomter
Kontakt:

Rette / avbalansering av et bakhjul?

Legg inn av Taggen »

Har en Yamaha Virago 125cc som jeg tror har litt kast i bakhjulet.
Merker ikke noe når jeg kjører, men når jeg løfter opp sykkelen og snurrer hjulet, da vugger sykkelen litt.
Så det jeg lurer på er noen vet om hvor jeg kan få rettet dette helst et sted i nærheten av Spydberg :roll
Taggen :thumleft
Hjemmeside

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Rette / avbalansering av et bakhjul?

Legg inn av Canutus »

Flukter streken på dekket med felgkanten på begge sider?

Brukeravatar
Taggen
Innlegg: 51
Registrert: 18 aug 2016, 19:57
Motorsykkelen din: Honda Varadero XL 125 2016 mod
Sted: Tomter
Kontakt:

Re: Rette / avbalansering av et bakhjul?

Legg inn av Taggen »

Jepp, har sjekka det.
Taggen :thumleft
Hjemmeside

Brukeravatar
Taggen
Innlegg: 51
Registrert: 18 aug 2016, 19:57
Motorsykkelen din: Honda Varadero XL 125 2016 mod
Sted: Tomter
Kontakt:

Re: Rette / avbalansering av et bakhjul?

Legg inn av Taggen »

Har bytta kjede og begge dreva, og da blei det bra..
Så det var ikke hjulet som var skjeivt..
Taggen :thumleft
Hjemmeside

Namasuke
Innlegg: 2
Registrert: 24 okt 2016, 10:49
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Rette / avbalansering av et bakhjul?

Legg inn av Namasuke »

Jeg har det samme problemet

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Rette / avbalansering av et bakhjul?

Legg inn av gorbys »

Står hjulet beint i svingarmen? Det er det første du må sjekke, fort gjort å dra det skeivt når en strammer kjedet.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Rette / avbalansering av et bakhjul?

Legg inn av kjellv »

Få løfta opp bakhjulet og spinn det rundt mens du holder et langt skrujern mot eikene. Lytt på lyden om den har samme frekvens på alle eikene. Ujevn frekvens (lydforskjell) tilsier at noen av eikene er slakke. Gjør det samme på begge sider. Det er kanskje nødvendig å få hjelp til å spinne rundt hjulet i noenlunde konstant hastighet.
Mens det er oppløftet prøver du også å vri og bende i alle retninger for å kjenne på evt slakke i hjullager og svingarmsforinger. Du skal ikke kunne kjenne noen bevegelse.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Rette / avbalansering av et bakhjul?

Legg inn av Elruts84 »

Yamaha har ofte egne merker på begge siden av svingarmen. Det har min. Og de må jo da være like. Noen strammer kjedet. og bare strammer mutrene på begge sider. Uten å se at hjulet står likt

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: RE: Re: Rette / avbalansering av et bakhjul?

Legg inn av gorbys »

Elruts84 skrev:Yamaha har ofte egne merker på begge siden av svingarmen. Det har min. Og de må jo da være like. Noen strammer kjedet. og bare strammer mutrene på begge sider. Uten å se at hjulet står likt

Elruts
Det har Suzuki og, men så lenge eg strammer kjedet i garasjen så måler eg med meterstokk eller skyvelær da dei ikkje er så voldsomt nøyaktige synes eg....

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: RE: Re: Rette / avbalansering av et bakhjul?

Legg inn av E-strom »

gorbys skrev:
Elruts84 skrev:Yamaha har ofte egne merker på begge siden av svingarmen. Det har min. Og de må jo da være like. Noen strammer kjedet. og bare strammer mutrene på begge sider. Uten å se at hjulet står likt

Elruts
Det har Suzuki og, men så lenge eg strammer kjedet i garasjen så måler eg med meterstokk eller skyvelær da dei ikkje er så voldsomt nøyaktige synes eg....
Samme her - de merkene som fabrikken sender med er litt "grove" - bruker linjal og justerer hjulet "på millimeteren" (bokstavelig talt ned på halv-millimeteren hvis det blir nødvendig).

Men det funker bare hvis svingarmen (eller gaffelen, ref Åååå-posten) er helt rett, men trilleturer i sand og bruk av rettholt kan vi jo ta i en annen post...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Rette / avbalansering av et bakhjul?

Legg inn av Kjellrf »

Elruts84 skrev:Yamaha har ofte egne merker på begge siden av svingarmen. Det har min. Og de må jo da være like. Noen strammer kjedet. og bare strammer mutrene på begge sider. Uten å se at hjulet står likt

Elruts
Har hatt en sykkel hvor jeg måtte stille ett merke forskjellig på bakramma, for at bakhjulet skulle stå rett i forhold til forhjulet.
Så jeg setter sykkelen rett, legger meg ned bak sykkelen og sikter mot forhjulet for å se om det ser likt ut. Alternativet er en lekt/planke som legges mot bakhjulet, og er lang nok til at den når forhjulet. Da finner man også ut om det stemmer.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar