Vinterlagring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Vinterlagring

Legg inn av Nickelilltroll »

Hei. Vad bör jag tänka på nu när vintern närmar sig? Cykeln som är en -16 modell ska stå i kallgarage. Frågar redan nu med tanke på om det är några inköp/beställningar som måste avklaras redan nu.

Är säkert inte aktuellt på dessa nya alutankar men fyller helt upp och tar ut batteriet är så långt jag kommit. Kan bli ner mot -25 i dessa trakter, :sorry

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Vinterlagring

Legg inn av SverreOlsen »

Ingen sjans for å ha den i gangen eller stua? Det er oftest det beste med jevn og varm tempratur.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterlagring

Legg inn av AJ »

Teamet er blitt diskutert tidligere her inne også .Selvfølgelig, må jeg vel kunne tillate meg å si... ;) .
Dette er jo stadig noe mange lurer på så det er ikke rart at det opprettes nye tråder med samme tema. Men det spiller ingen rolle :) .

Her er i hvert fall en tidligere tråd med mange nyttige svar, vil jeg tro:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=128940#p128940

Selv slenger jeg et stretchlaken (best til å holde støv og sænt no' unna) over sykkelen etter først å ha fylt bensintanken breddfull med 98 oktan bensin og lar batteriet stå i sykkelen. Vedlikeholdslading to ganger i løpet av vinteren. Foretar gjerne et olje- og filterbytte også før sykkelen settes bort.
Parkerer på midtstøtta og sørger også for at forhjulet enten roteres jevnlig om det berører bakken eller sørger for at det blir hengende i lufta på lik linje med bakhjulet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Vinterlagring

Legg inn av Nickelilltroll »

Tack för svar. Det var så mye surr och trådsläpp på den tråden du linkade till chef :/ Men verkar som att jag då låter batteriet stå i och underhållsladda istället. Hellre starta upp och smörja runt på dom inte så kalla dagarna.

Har köpt ett fint garagekapell så stövploblematiken är borta. Har inte plats att ställa den på bock eller centralstöd men får bara pröva nåt improviserat.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Vinterlagring

Legg inn av Dansekris »

AJ skrev: Selv slenger jeg et stretchlaken (best til å holde støv og sænt no' unna) over sykkelen etter først å ha fylt bensintanken breddfull med 98 oktan bensin og lar batteriet stå i sykkelen.
Hvorfor fyller du med 98 oktan?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Vinterlagring

Legg inn av mortenolb »

Mindre etanol eller noe? Mer holdbar? Husker ikke eksakt.

Dog da jeg parkerte sykkelen i midten av juli innså jeg hvor jævlig vanskelig det er å oppdrive 98 for tida..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterlagring

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev:
AJ skrev: Selv slenger jeg et stretchlaken (best til å holde støv og sænt no' unna) over sykkelen etter først å ha fylt bensintanken breddfull med 98 oktan bensin og lar batteriet stå i sykkelen.
Hvorfor fyller du med 98 oktan?
mortenolb skrev:Mindre etanol eller noe? Mer holdbar? Husker ikke eksakt.

Dog da jeg parkerte sykkelen i midten av juli innså jeg hvor jævlig vanskelig det er å oppdrive 98 for tida..
Helt korrekt som mortenolb påpeker.
Jo 'renere' benisn, jo bedre.
Ikke at jeg tror dette med avleiringer og bensinforringelse under lagring er noe stort problem på nye sykler, men hvorfor ikke når man har mulighet?
Men som det også nevnes, 98 oktan er blitt vanskeligere å få tak i...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Vinterlagring

Legg inn av KevinmsR6 »

Shell stasjoner fører 98 :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Vinterlagring

Legg inn av Voksen »

Oljeskift under vinterlagring er overdrevent synes jeg. På gressklipperen bytter vi jo ikke olje i det hele tatt.

Sett den tørt og IKKE på betong.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Vinterlagring

Legg inn av MGR1 »

Anbafaler VCI-pose:

http://www.mcavisa.no/#!vci-pose-b-ker/rtd9v

Bilde

Disse posene har jeg brukt i sikkert 25 år. De hindrer kondens ved hurtig temperaturøkning, og VCI-belegget hindrer korrosjon.

Det er mulig å kjøpe de rimeligere på ebay.de av og til.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: RE: Re: Vinterlagring

Legg inn av 45316 »

Voksen skrev:Oljeskift under vinterlagring er overdrevent synes jeg. På gressklipperen bytter vi jo ikke olje i det hele tatt.

Sett den tørt og IKKE på betong.
Hvorfor ikke på betong?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vinterlagring

Legg inn av FredrikE24 »

Skift olje og filter før du setter den bort, kjør den varm en liten tur etter skiftet før du setter den på plass.
Kan være greit å fylle tanken full. Kan være smart å dytte på noe strøm på batteriet et par ganger ila. vinteren.
Videre så er det BARE tull å starte sykkelen jevnlig vinteren i gjennom. Det har ingenting for seg.. overhodet.

Dekk over den, men sørg for at det er luftig.

Noe mer er det vel egentlig ikke. Alt annet blir sånn småtteri ting jeg ikke helt ser nødvendigheten av å gjøre.

Toven

Re: Vinterlagring

Legg inn av Toven »

Har selv brukt sånn VCI pose et par vinterlagringer nå, funker knall. Bare pass på å dekk til eventuelle vinduer slik at sola ikke står på posen (står i typ bruksanvisning til posen).
Ikke trenger sykkelen å stå på depotstøtte heller, mine dekk har ikke fått flatspots etter lagring. Men så veier ikke sykkelen min så alt for meget :P

Enig med andre, skift olje og evt filter om det er lenge siden. Samt ta ut batteri :)
Sist redigert av Toven den 28 aug 2016, 13:04, redigert 1 gang totalt.

Toven

Re: RE: Re: Vinterlagring

Legg inn av Toven »

45316 skrev:
Voksen skrev:Oljeskift under vinterlagring er overdrevent synes jeg. På gressklipperen bytter vi jo ikke olje i det hele tatt.

Sett den tørt og IKKE på betong.
Hvorfor ikke på betong?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Mener dette har noe med fuktighet å gjøre? Vet at når man bygger så putter man duk i mellom treverket og betongen.. Uten at jeg gjør noe mer research :P

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Vinterlagring

Legg inn av kvase »

Har hørt at batteriet taper seg fort med støtta nedpå betong jord gjennom lengre lagring/oppbevaring ? :-k :-k
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Svar