Den store Ut på tur i dag - tråden! Lyst til å bli med?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: "Ut på tur i dag!" tråden...

Legg inn av RuneMC »

@Svolp - ser ut som en knallfin tur - Vestlandet har en eminent balanse av flotte MC-veier og minst like flott natur :thumleft

Idag returnerte jeg fra Trøndelagen. Veivalget ble ikke helt som tenkt pga diverse flom-stengte veier - selv krem-knutepunktet på Dombås for diverse veivalg via fjell- og Vestland var jo stengt av jordras etter det jeg kunne lese på nyhetene. Ikke at E6 oppigjennom Gudbrandsdalen frister meg, men leser jo at denne har Vegvesenet lagt for lavt i terrenget - nok noen milliarder kroner og årevis med køer og anleggsarbeider til spille og liten nytte. Men, men, det får bli et annet tema...

Med friskt mot startet jeg nordover lørdag 11.te i halv-sju tiden hjemmefra. For å unngå alskens køer, stengninger osv, så valgte jeg å satse på øst for Østerdalen, dvs Oslo - Kongsvinger - Elverum - Trysil - Røros - Selbu - Stjørdal - Levanger. Første delen av turen fikk jeg god bruk for nyinnkjøpt Jofama "Rain Suit" - den holdt hva den lovet - tett og relativt behagelig, kvalitetsprodukt. :thumleft
Jeg har jo tekstilklær som er nogenlunde vanntette, men liker ikke tanken på "dusjingen" fra møtende lastebiler, eller som idag å ligge bak en søppelbil et stykke i regnet...

Tok det ganske rolig i regnet pga to side-kofferter og topp-boks som jeg ikke hadde kjørt noe særlig med før. Syntes også bakdekket skled litt sidelengs når jeg gasset på i sving - men som historien vil vise så kunne nok det ha sin naturlige forklaring.... :redface

Fra Kongsvinger ble det oppholdsvær og nordover bar det på snorrette veier gjennom åker og skoglandskap krydret med små kuriositeter av bygg og severdigheter. Dette må være norges svar på Route 66, helt klart en ideell vei for cruisers som HD.

Fra ca Trysil kom sola også, og det var på tide med dagens første lille rast :jada: (bortsett fra tanking etter Elverum da)
Jeg hadde lyst på en bit mat og myggen hadde lyst på en bit av meg :knegg
[album]2113[/album][album]2114[/album][album]2115[/album][album]2116[/album][album]2117[/album]

Regndressen ble pakket bort og nye Biltema støvler til 699,- ut til å klare seg sånn passelig (eller var de litt fuktige :-k )
Både Falco 967 (garantert vanntett - holdt 1/2 sesong) og TCX Air Tech (Gore-Tex, holdt 1 sesong) støvlene mine hadde jo begynt å lekke, og tenkte det kan jo ikke skade å prøve "100% vanntette" Biltema støvler - så de ble innkjøpt kvelden før. Tight passform for å si det mildt, men ga fin følelse med giret.

Ca på høyde med Drevsjø/Femunden begynte jeg å ane "ugler i mosen" ettersom bakenden på sykkelen oppførte seg særs "wobblete". Kjapp side til side bevegelse med kroppen resulterte i etter-reaksjoner. Tenkte om det kunne være fordi dekket var blitt varmt av all kjøringen - ettersom det jo ikke var et typisk gate dekk (Trailwing bakdekk) og/eller en kombinasjon av for mykt stilt forspenning og full bagasje.
Så stoppet ved et vann for å kikke nærmere på dekket...
[album]2118[/album]
...og godt var det, for dekket var super-varmt. Tegn på at gummien på deler av mønsteret var begynt å smelte - grunnet altfor lite trykk i dekket. Tenkte det kunne være kombinasjonen tørre veier (ingen kjøling fra vann/regn) og for lite trykk (høy fart = høy temp) som var årsaken og at jeg selvfølgelig burdte ha målt og fylt dekket før jeg startet... Dvs her trodde jeg det kunne være min egen sløvhet som var forklaringen og det rimte jo bra med slippene på vått i begynnelsen av turen.
Brukte en av CO2-patronene fra punkterings-settet jeg alltid har med - det kjøler jo samtidig ned litt, pluss brukte papp-beger og øste kaldt vann over felg og dekk. Dekket virket rimelig greit da, og kjørte avgårde igjen.

På bensinstasjon rett før Røros fikk jeg målt og fylt luft. 10-12 PSI, ikke mye når det skal være hhv 36 og 41 ved normal og full last :oh
Fylte det opp til 41 PSI (2,85 bar) og dro videre etter en liten sightseeing av Røros by
[album]2119[/album][album]2120[/album][album]2121[/album][album]2122[/album]

Med en gang etter at jeg la ivei fra Røros var sykkelen blitt som ny, presis i svingene etc og la ivei over fjellene.
705-en fra Røros via Selbu til Stjørdal er absolutt godkjent MC-vei, og fantastisk utsikt på endel partier.
[album]2123[/album][album]2124[/album][album]2125[/album][album]2126[/album][album]2127[/album][album]2128[/album][album]2129[/album]

Men... etterhvert kom symptomene på lite luft tilbake... mer og mer deigete igjen...
Gjorde en stopp på Selbu på en svær bensinstasjon og fylte ny porsjon trykkluft, var nesten nede på 10 PSI igjen. Bensinstasjone hadde det meste; leketøy, fiskeutstyr, kolonial, bacon-pølser, Calzone pizza, rosinboller, kafeteria, stort sett alt av mirakelmiddel og rensemiddel for motorer og hundre-og-ørten sorters polering og vask - men ikke punkteringsspray (sånn guffe som pumper opp og forhåpentligvis tetter små hull samtidig). Ettersom jeg kunne kjøre ca 10 mil før det var tappet ut igjen måtte det jo være et lite hull. Men altså ingen punkteringsspray, så tok sjansen på å kjøre videre.

Shell'n ved Værnes hadde punkteringsspray ("dekktett") så sprayet endel inni dekket og etterfylte med luft. Står jo at man bør fjerne det som har punktert dekket, men fant ikke noe hull i farten. Uansett virket dekket "fit for fight" igjen og krysset fingrene for at det ville holde, ellers fikk det bli en lengre feilsøking ved ankomst vertskap.

Det så ut som om lekkasjen var tettet - dekket virket rimelig sprekt etter flere timer parkert etter ankomst, og kunne fornøyd se solen gå ned - etter noe kraftig tordenvær som muligens strakte seg nord til Norgestreffet også ?
[album]2130[/album]

Dagen etter - long story short - konfirmasjon til nevø, fantastisk god mat, minst like gode kaker og jammen var ikke kveldsmaten også utrolig velsmakende :prf

Så i løpet av kvelden sjekker jeg innom sykkelen som svoger velvillig har latt meg stå skjermet for elementene i redskapshuset - og der står'n omtrent på felgen...

Etter selskapet er over og konfirmanten har lagt seg blir det derfor hastig feilsøking med ny dose trykkluft og såpevann. Hører jo faktisk at det lekker ut luft et eller annet sted, men ikke kar om å finne det uten å bruke såpevann. Aha! - en utfresning i mønsteret - der trekkes synderen ut med tang. Ser ut som en flattrykt barnål av metall... Bruker da det punkteringssettet jeg har med "klisne lisser". De er vel egentlig for bil, men har funnet ut at ved å splitte en lisse i to på langs så er det enklere å få inn først en del og så den andre. Fyller dekket med luft og det virker som en suksess. Hullet er jo i bakdekket og nesten midt på slitebanen, så da bør det holde (dekksidene er for myke).


Idag morges, sjekket dekk og trykk - ingenting borte. Prøvde jo å få byttet dekk hos to forskjellige MC-sjapper i uka som var, men fikk først tid til imorgen - så pluggingen behøver bare holde til da, men har forsåvidt erfaring fra tidligere MC/punktering at det holdt greit også 1 mnd (og sikkert mer).

Tilbake hjem med ferge som første etappe så er fjorden flat som et stuegulv, men får jeg beskjed om at sykkelen må stroppes (var ikke nødvendig på lørdagen...) - og fergemannskapet stroppet. Finn 1 feil med denne stroppingen (fugleperspektiv på bildet)
[album]2131[/album]
...jeg gadd ikke protestere...fjorden var som sagt helt blikkstille og den ferga er ikke noe fartsmonster (anbudet på ny ferge var nemlig at den måtte gå minst like "raskt" som den gamle - og høyere fart koster jo mer diesel, så da fikk man en som brukte nøyaktig like lang tid... istedenfor å lage anbud på ferge som bruker halve tiden... :doh ) Eneste sjans for dult er stort sett når den legger til, men innen da hadde jeg fjernet stroppen og satt meg på sykkelen - tryggere det.

Ellers var første del av dagen preget av regn, regn, kaldt, regn, regn... Jofama regndressen karakter: 9/10 - klart godkjent. Holder den i tillegg 3-4 sesonger eller mer så er jeg fornøyd. Biltema støvler karakter: MINUS 10 - tror dette må være feilmerkede støvler til våtdrakt! "100% vanntette" "Miracle-Tex" :lol Her blir det reklamasjon snarest. 699,- er ikke mye, men for mye å kaste ut av vinduet. Var så sørpe fulle av vann at innerforet klistret seg til føttene og det var et svare strev å dra de av nedi Engerdal
[album]2132[/album]
... brukte så lang tid at alle de noenogtjue (?) bilene jeg hadde passert, passerte meg igjen der :(

Nåvel nedover passerte etterhvert flatebygder med åkre så langt øyet kunne se
[album]2133[/album]
Kongsvinger ble passert og dekket var fortsatt tipp topp.

Trafikken fløt kjempefint, men så ble det plutselig bom stopp, stillestående kø halvveis til Skarnes langs "2"
Så noen lokale gjøre U-sving og kjøre litt tilbake før de tok til høyre igjen, med det som så ut som lokale stedsnavn (Sander 0,6)
Var ikke helt sikker på hvor det bar hen, så fant det strategisk lurt å ta en matpause der siden det lå et (litt anonymt) Gatekjøkken der.
Bestilte meg hamburger tallerken - og den smakte, og skikkelig sprø pommes frites :prf
Skikkelig service-minded og hyggelig han bak disken også.
[album]2134[/album]
Tittet på Google Maps via mobilen og fant at det gikk jo vei 175 på motsatt side av elva for 2-ern og den gikk også til Skarnes og Årnes, så da tok jeg den også - der fløt trafikken lett og ledig med null kø. Mye bedre MC-vei også, men morsomme svinger histen og pisten, men litt for mye biler foran som bremset før svinger og slikt - til at det ble full uttelling.
En liten stopp for å se på flom-store Glomma ble det tid til
[album]2135[/album]

Resten av veien ble ren transport via E18 - og med det var årets Pinse-tur på 2 x 72 mil ferdig.
Da smakte det også med litt eggerøre og bacon som avslutning på en lang tur :-J
[album]2136[/album]

V-Strom'en imponerer meg med hvordan den er så tolerant ift lavt lufttrykk - følte meg aldri utrygg. Littebitt grus er det også blitt i løpet av turen og det var også veldig kontrollerbart. ABS er gull. Varmehåndtak er gull.
Sist redigert av RuneMC den 14 jun 2011, 21:58, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: "Ut på tur i dag!" tråden...

Legg inn av Snikkeren »

Fantastisk turbeskrivelse og bilder som alltid.
Kan være skummelt med dekk som lekker. Og å bli våt på beina er jo aldri kjekt.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: "Ut på tur i dag!" tråden...

Legg inn av Svolp »

Finfin lesning tidlig på morgen med kaffekoppen!
Ser ut som du har hatt en kjempe flott tur, husker når jeg så etter min første store mc var vstrom også et ønske mtp den herlige mobiliteten duhar med denne biken. Tilfeldighetene gjorde at det ble en bandit650 i stedet.
Jeg tror så gjerne at vstromen føltes trygg ut tross lite luft i bakdekket!

Takk for at du delte Rune :notworthy:
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37986
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Ut på tur i dag!" tråden...

Legg inn av AJ »

Ja, denne reiseskildringen var artig å lese :thumleft
Godt skrevet om opplevelser jeg kjenner igjen, ikke minst punkteringen... Skjedde med meg i Sylling for et par år siden. En Falck-fyr fikset dekket som holdt et par tusen til før jeg byttet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: "Ut på tur i dag!" tråden...

Legg inn av Rottenikken »

http://kart.finn.no/?lng=9.82862&lat=59 ... uteplanner
En høyst alminnelig kveldstur med fine svinger langs Eiekern og over Hanekleiva.
Turen er vel gjennomført x-antall ganger.
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: "Ut på tur i dag!" tråden...

Legg inn av 2000Touring »

Rottenikken skrev:http://kart.finn.no/?lng=9.82862&lat=59 ... uteplanner
En høyst alminnelig kveldstur med fine svinger langs Eiekern og over Hanekleiva.
Turen er vel gjennomført x-antall ganger.
Får ikke opp noe kjørerute på den linken jeg :-(
Men jeg Eikern og Hanekleiva er jo uansett en fin tur å ta en kveld :D
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: "Ut på tur i dag!" tråden...

Legg inn av RuneMC »

Liten tur igår - kjørte bl.a. Sylling-Vikersund fram og tilbake
Sylling - tatt fra ca der de nye terrasseblokkene ligger på østsiden. Utbygging av mange mindre steder gjør dessverre at det ikke blir like pent etterhvert, men fortsatt noe av det gamle igjen helt nede ved fjorden
[album]2153[/album]
Fra badeplassen når man kjører et lite stykke ut av Sylling mot Vikersund. Fint sted når det er sol.
[album]2154[/album][album]2155[/album]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: "Ut på tur i dag!" tråden...

Legg inn av Svein2 »

I dag kjørte vi i Old Bikers som ikke er på Europatur, fra Hamar til Lygna via Raufoss.
Spiste middag på Lygnasæter før vi satte kursen ned mot Minnesund.
Jeg fikk virkelig slitt dekka på siden på den strekningen,
mange morsomme svinger med innlagte forstyrrelser som så ut som kvite, dumme ulldotter,
tror det var sauer. :knegg
Nesten litt nedtur å komme ned på E6 igjen.
Kjempefin tur med godt selskap. :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37986
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Ut på tur i dag!" tråden...

Legg inn av AJ »

Svein2 skrev: Kjempefin tur med godt selskap. :thumleft
Så bra!
Hadde en kjempetur selv i dag - tur retur Smia MC i Svelvik med aktiv kjøring på veier for lekne motorsyklister, spesielt fra Lier opp mot Skaret... :P :p :prop:
Kjørte aleine på tur ned, men hadde med meg en liten, men meget trivelig trøndergjeng på vei tilbake :prf
En skikkelig bra motorsykkeldag :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: "Ut på tur i dag!" tråden...

Legg inn av RuneMC »

Ble en liten tur idag [album]2214[/album] - 27 mil tilsammen iflg trip-telleren
Gamle Lierbakkene er fine som alltid - her kan man perfeksjonere svinger om det ikke er biler i sneglefart foran. Idag var det behagelig tomt - sikkert pga ferietid. Sylling - Vikersund har ganske mange svinger og lite trafikk. Eneste faren idag var noe grus som hadde rent ut i veien - sikkert fra et av skybruddene i det siste - og som lå rett etter en skarp sving ca 20km fra Vikersund, men greit nok å unngå. Ellers har jeg jo med interesse lest Globe's berettelser fra ACR med skrapet hovedstøtte og deretter fotpinner, så måtte jo prøve det også.... nei, for å være ærlig var den ikke helt planlagt men i en lang 180 grader venstresving skrapte den lenge og vel - og høyt (!) hørte det godt til tross for øreplugger - se bilde nederst.

Tenkte løselig å se om det var mulig å kjøre vestsiden av Krøderen, og det gikk greit til Noresund
[album]2215[/album][album]2216[/album] Asfalten var variert fra god til skikkelig lappeteppe og hull - m.a.o. perfekt V-Strom vei :D
Fortsatte deretter til skilt viste Ringnes og kjørte først på et enda dårligere veistykke, men så ble det tilnærmet nyasfaltert et godt stykke. Kom et stykke forbi Ringnes gård, til det var en snu-sløyfe og videre ferd framover så ut til å være merket "Privat vei" - så da snudde jeg og tenkte at jeg kunne jo kjøre opp til Norefjell istedenfor.

Det er bomveg opp fra Noresund men MC er skiltet "Gratis / Free" :thumleft (Også et alternativ for de som vil videre til Eggedal) De kunne forsåvidt gjort bommene litt kortere så det ikke er fullt så presisjonsmanøver å komme forbi, men det er kanskje med tanke på snøscootere om vinteren? :-k
Uansett lå skydekket lavt og det ble etterhvert yr i lufta, så da stoppet jeg heller og tok et par bilder før jeg snudde. Ikke mye vits å dra opp på toppen når den ligger innhyllet i skyer.... men fine svinger er det oppover til Norefjell... Her har jeg stoppet rett under skydekket.
[album]2217[/album][album]2220[/album][album]2218[/album]
Tilbake var det Rv7 et stykke før jeg tok av til Vestbygveien som kom ut igjen ved Sokna og fulgte Rv7 til Norderhov der jeg tok av til Jevnaker og deretter Åsta for å ta østsiden av Steinsfjorden. Videre omkjøringsveien til E16 mot Sollihøgda som nå har fått et par fartsbokser i 50-sonen. (Fartsbokser spretter opp fortere enn paddehatter, men å få fikset tunnelen på E16 så man ikke får stein i hodet tar år...)
Skaret - Sylling - Tranby fornøyelig som alltid, men pass på hvis du har bil foran for den kan plutselig bråbremse pga syklister rundt neste sving. Jeg så en god del syklister på dette strekket idag - også flere i bredden, så vær obs selv om du ikke har bil foran...

Siste biten ser jeg at jeg tegnet feil på kartet - kjørte om Hyggen og opp Hyggenveien til Røyken. Fortsatt en kvart vegbane av Hyggenveien i retning nedover mot Hyggen som er farget av oljesølet fra en drøy uke siden, så tror jeg venter litt med å kjøre den retningen.

Vel hjemme tok jeg bilde av fotpinneskrapen (forhjulet som er i bakgrunnen)
[album]2219[/album]
Ble jo faktisk litt - og tror ikke den var nevneverdig slitt fra før... Rimelig imponert over at den høyreiste V-Strom'en klarer å lene seg så langt uten å "kælve" - her jobber tydeligvis fysikkens lover under høytrykk! :-) Jeg har jo ikke noen supre gatedekk heller (on/off-road dekk Anakee2). Har kjent på dem etter at jeg har kjørt lenge og vel, og de er jo knapt lunkne i sammenligning med Z6 interact som var godt varme selv etter korte kjøreturer.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: "Ut på tur i dag!" tråden...

Legg inn av RuneMC »

Ny tur idag - man har ikke allverdens tid tilgjengelig som familiefar, men 6 timer ga grunnlag for å titte på Google maps.
Veggli så ut som et mulig mål for dagen - spesielt Fv64/Nyseterveien fra litt etter Hokksund og over til Lampeland.

Første delen av turen var ren transport via motorveiene gjennom og forbi Drammen til Hokksund. Det regnet en skvett i Drammen, men veldig lokalt så etter tunnelen mot Mjøndalen var det igjen opphold. Sånn ble også resten av turen, for det meste tørr, men noen veldig lokale byger som gjorde at tanken var der på om jeg skulle ta på meg regndressen, men det ble med tanken.
Etter å ha kjørt litt for langt inn i sentrum av Hokksund snudde jeg tilbake til første rundkjøring og kjørte riktig vei mot Skotselv - heldigvis nok av rundkjøringer man kan ta en 180 i :D
Fin asfalt og varierte kurver etter Hokksund, dvs etter å ha forsert en ganske lang 40-sone i starten. Det er 3 avkjøringer etterhverandre og alle ender opp i Fv63 over til Lyngdal som er asfaltert hele veien. MEN jeg var mest interessert i Fv64/Nyseterveien som jeg så var grusvei - og det viste seg å være en meget fin grusvei, helt passende til en fersking på grus som meg. Hardpakket, kompakt og bare litt fingrus på toppen. Litt mer mellom hjulsporene og ellers litt mer noen steder. Her rett etter starten
[album]2252[/album][album]2253[/album]
Veien gikk etterhvert oppover og bølget seg etterhvert opp, ned og rundt, ganske variert :thumleft ...forbi et par vann og midt på toppen var det speider-camp ved siden av en litt større innsjø - tydeligvis en samling (tok ikke noe bilde akkurat av den) - før det gikk nedover igjen
[album]2254[/album][album]2255[/album][album]2256[/album][album]2257[/album]
Kom etterhvert ned til asfaltert vei igjen og Lampeland og planen var løselig å kjøre til Veggli, men fant ut at tiden ikke helt strakk til, og veiene nordover var ikke de mest spennede, så tok heller av ved Blefjell N. avkjøringen.
[album]2258[/album][album]2259[/album]
Kjørte litt langs den, men pga tilgjengelig tid ble det til at jeg snudde og kjørte tilbake samme veien. Knipset et bilde av Flesberg stavkirke (modernisert i 1735 iflg Wikipedia, så da er det ikke mye igjen av den opprinnelige 1100-talls kirken)
[album]2260[/album]
Tilbake samme grusveien - litt raskere på noen partier nå som jeg kjente den litt. Et par små strekk bølget veien seg som berg-og-dal-bane for barn - gratis morro :D
[album]2261[/album][album]2262[/album][album]2263[/album]
Tilbake i Hokksund satte jeg kursen mot Vikersund og Sylling - her fra rett etter Vikersund retning Sylling. Oppdaget forresten at jeg kunne jo skjært rett over fra Skotselv og spart en god del tid :doh Sånn er det når man kjører uten å kikke på kart/GPS... :moi:
[album]2264[/album][album]2265[/album][album]2266[/album]
Tilbake litt før skjema og klar for vask... hmm, kanskje imorgen... (skruen som mangler på skjermen er forøvrig i bestilling...)
[album]2267[/album]
Mer grusvei frister - er jo lite annen trafikk, nærmere naturen og nok spenning i bare 40 noen steder :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Ut på tur i dag!" tråden...

Legg inn av Globe »

Igjen...flott turreferat, flotte bilder og inspirerende lesning. Takk for at du deler :notworthy: :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: "Ut på tur i dag!" tråden...

Legg inn av RuneMC »

Jo takk, hyggelig å høre.
Liker å jobbe litt med bildene som er endel "tammere" rett ut av kameraet og det er jo mange muligheter etterhvert med både korrigering for linsefeil, dynamisk "range" og virtuelle filmruller (dvs litt avanserte filtre som etterligner forskjellige filmtyper). Har etterhvert havnet på DxO Labs produktene (kan vel kalles en programvare "Gadget" :D )
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: "Ut på tur i dag!" tråden...

Legg inn av Dexter »

I dag har jeg håp om å få kommet meg ut på en liten tur. Smia MC er et naturlig stoppested, men jeg får antakeligvis ikke starta så tidlig som jeg håper på.

Er det noen flere her som vil være med ut en tur? Jeg kan ta "picup" ned til Mjøndalen og Hokksund.

Tid: Være klar fra ca. kl. 12 og utover? NB! regner det så blir det ingen tur.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: "Ut på tur i dag!" tråden...

Legg inn av Dexter »

Til deg RuneMC så må jeg bare si :notworthy:

Du lager altså noen flotte referater og med så masse fine bilder! Jeg klarer ikke å stoppe når jeg kjører... det blir det ikke mye bilder av. Ikke klarer jeg å skrive så mye om turene heller. Jeg må skjerpe meg! Jeg skrev mere før.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Svar