[Jongsanims blogg] Service is Sverige - LocaToWeb ;)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims liksomblogg] Forhåndsbestilt sykkel!

Legg inn av jongsanim »

Sitter og surfer etter litt utstyr (har gjort dette hele sommeren og, men kan jo knote ned litt her)...

Tidligere har jeg kjørt med 2-delt skinndress uansett lengde, vær, temperatur, osv, men nå har jeg sett for meg at jeg "klarer meg" med en kevlar jeans, lavere kjøresko, halvhjelm og syntetisk jakke... Mitt bruk av MC er 90% til/fra jobb (20km hver vei), med fartsgrenser på 50-80.. Jeg er helt inneforstått at utstyret jeg ser etter gir meg mindre beskyttelse enn dagens, men det er en risiko jeg tar ;)

Hvis noen har erfaring med det jeg er ute etter, eller kanskje tilsvarende, setter jeg pris på kommentarer!

Hjelm:
Shark Raw Orange (http://tinyurl.com/m8n3ggw" onclick="window.open(this.href);return false;)
- Ansiktsmasken er kun gimmick og beskytter vel litt for vind og regn.. Men som ansiktsbeskyttelse er den verdiløs :) Finnes i mange farger men ser for meg at den orange synes lettere enn en matt sort/grønn.

Jakke: (http://www.revzilla.com/motorcycle/spee ... pes-jacket" onclick="window.open(this.href);return false;)
Syntes denne står litt i stil med Bolten... Finishen ser visstnok ut som matt sort jeans/denim-ish. Har CE-godkjente albue og skulderbeskyttere og noe skum i ryggen som kan byttes ut.

Hansker: (http://www.revzilla.com/motorcycle/spee ... ine-gloves" onclick="window.open(this.href);return false;)
Samme produsent som jakken. Har "spesial-lær" i fingrene så man kan bruke mobil/GPS med hanskene på (har tenkt til å bruke Waze app som GPS, evt. annen app for kjøreplanlegning). Liker godt det bruke skinnet i håndflata :)

Bukse: (http://www.motardinn.com/motorcycle-equ ... d./39208/p" onclick="window.open(this.href);return false;)
Etter hva jeg skjønner må disse være av de bedre kevlar jeansene ettersom den har både kevlar forsterkede felt OG kevlar-tråd innvevd i denim stoffet. Det er her jeg er mest usikker så kom gjerne med innspill om du kjenner til dette :D Jeg liker personlig stilen på disse jeansene fremfor andre jeg har funnet.

Sko: (http://www.motardinn.com/motorcycle-equ ... ck/96683/p" onclick="window.open(this.href);return false;)
Også litt usikker, men vil ha noen som er relativt lave men med god beskyttelse. Disse passer kanskje ikke helt med jakka/sykkelen så ser litt mer rundt på dette.

Jakke og hansker tror jeg må bestilles fra USA siden jeg ikke finner noen europeiske forhandlere på merket.. Litt kjipt med frakten og MVA, men det ser ikek ut til at det er noen utvei :P De andre tingene bestiller jeg fra Spania (motardinn) til Sverige og henter der, så slipper jeg MVA :P

Får se om jeg klarer å vente med bestillingen til nettsidene evt. har vinter/juletilbud, men er ikek sikker jeg klarer!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: [Jongsanims liksomblogg] Forhåndsbestilt sykkel!

Legg inn av Snikendeugle »

Syns Shark Raw ser utrolig kul ut :)
Hadde det ikke vært for store funksjonsmangler mot Schuberth c3 pro'en min så hadde jeg sterkt vurdert den ( lyddempende, innebygd src, solvisir, OG modulær).
Men kanskje det blir noe ala Shark Raw eller crosshjelm for litt kortere turer neste år.

Sent from my Galaxy Nexus
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims forsøksblogg] Lille vintersykkelen hentes!

Legg inn av jongsanim »

Skal hente en Honda MSX 125 i dag på Høiden, og gleder meg som et barn :P

Har fått installert håndbeskyttere og varmeholker og venter på vinterdekk!

Kommer noen bilder av den i helgen tenker jeg.

Har ikke store planer for den sett bort fra rustbeskyttelse og plasti-dip av enkelte deler (den er sort, vil ha noen deler oransje for synlighetens skyld)

:D

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: [Jongsanims forsøksblogg] Lille vintersykkelen hentes!

Legg inn av Snikendeugle »

Tøft!
Skulle gjerne hatt en sånn selv for all-year kjøring :)

Gleder meg til bilder 8)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims forsøksblogg] Lille vintersykkelen hentes!

Legg inn av jongsanim »

Da er den hentet! :)

De fikk kun tak i gule håndbeskyttere, men de kan jeg evt lakke/plastidippe til en annen farge om jeg vil. Varmeholkene fungerte bra, testet dem på alle styrker, og på 100% ble de for varme for dagens temperatur :P

Vinterdekkene er ikke montert, men jeg fikk med bakdekket (de venter fordekket inn til uka), dette var av type Heidenau Snowtex.. Ifølge noen fora er disse gode, men har egentlig ikke funnet solid info om dem.

Så var det bilder da! Ble ikke mange i dag, men kan jo laste opp noen: (ps. hvordan får man thumbnails?)

BildeBildeBildeBilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: [Jongsanims forsøksblogg] Lille vintersykkelen hentes!

Legg inn av Snikendeugle »

Herlig. Hva syns du om sykkelen mtp på kraft og fart?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims forsøksblogg] Lille vintersykkelen hentes!

Legg inn av jongsanim »

Snikendeugle skrev:Herlig. Hva syns du om sykkelen mtp på kraft og fart?
Vel, jeg er jo vant til en CBF1000S, så det blir litt vanskelig å sammenligne :) Men.. Den drar veldig kjapt opp til 70-80 men etter det trengs litt godvilje for å akselerere noe særlig.. Kanskje ikke annet å forvente dog, er jo ingen tung sykkel ;)

Tar vel litt tid til å bli vant til den og, blir jo litt annerledes når den er såpass liten i forhold til annet man har kjørt før. Blir spennende å se hva som skjer når første snøen faller og vinterdekkene forhåpentligvis (!) er montert!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: [Jongsanims forsøksblogg] Lille vintersykkelen hentes!

Legg inn av SuperMorten »

Etter å ha kjørt 20 mil i dag, ha jeg bare fått bekreftet at det absolutt ikke blir noen vintersykkel på meg. Uansett hva slags sykkel man måtte ha, blir det for KALDT :prop: :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims forsøksblogg] Lille vintersykkelen hentes!

Legg inn av jongsanim »

SuperMorten skrev:Etter å ha kjørt 20 mil i dag, ha jeg bare fått bekreftet at det absolutt ikke blir noen vintersykkel på meg. Uansett hva slags sykkel man måtte ha, blir det for KALDT :prop: :knegg
Vi får se om jeg lærer det samme eller forblir lykkelig uvitende *ignorance is bliss* ;)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims forsøksblogg] Lille vintersykkelen hentes!

Legg inn av jongsanim »

Da ble det tur på meg til jobb i dag tidlig.. Termometeret viste 6º når jeg kjørte ni om morgenen. Håndsbeskytterne må jeg nok justere opp da de sitter ganske lavt og blokkerer ikke vinden skikkelig, det ser ut som at jeg må snu festet til dem slik at de kommer ovenfra og ikke under (bremse/clutch-hendel kommer i konflikt).

Var ikke særlig ille å kjøre i dag tidlig, kan sikkert bruke en fleece hals fremfor den tynne jeg fikk av Honda, og burde få noe mer vindtett utenpå hanskene for å hindre luftavkjøling, skal se om regnvottene/overtrekksvottene fra Biltema (haha) funker eller ikke til dette. Hodet var godt varmet av vindtett balaklava fra Biltema, og bena/kroppen klarte seg helt fint med vanlig mc skinnbukse og tekstiljakke. Trengte ikke ullundertøy i dag, men blir sikkert behov for det lengre utpå.

Speilene frøs/dugget seg til når jeg passerte 90 km/t, skal ta en skikkelig vask og behandling av sykkelen (forhåpentligvis denne helgen) så løser det seg sikkert litt.

Kona likte forresten at håndbeskytterne var gule, hun gjenkjente sykkelen lett da jeg passerte under broen hun gikk på i morges. Så da blir det foreløpig gule håndbeskyttere, oransje plastikk-dipp på deler av sykkelen og sort på resten :)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: [Jongsanims forsøksblogg] Lille vintersykkelen hentes!

Legg inn av SuperMorten »

Jeg ser en stor forskjell på å ta seg en lokal tur passe hastighet (50-80), og å legge seg ut på motorveien i 100+ og ligge der en time. Kjørte et par timer i dag, og møtte mange på to hjul rundt Tønsberg. Temperaturen var ikke noe problem i dag, selv om det ikke var varmt.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims forsøksblogg] Lille vintersykkelen hentes!

Legg inn av jongsanim »

SuperMorten skrev:Jeg ser en stor forskjell på å ta seg en lokal tur passe hastighet (50-80), og å legge seg ut på motorveien i 100+ og ligge der en time. Kjørte et par timer i dag, og møtte mange på to hjul rundt Tønsberg. Temperaturen var ikke noe problem i dag, selv om det ikke var varmt.
Helt klart en stor forskjell :) for min del blir det mest 50-80km/t tenker jeg. Eneste stedet jeg kommer lett opp i 100+ er ned i operatunnellen, og der er det som regel varmere enn ute om vinteren.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims forsøksblogg] Lille vintersykkelen hentes!

Legg inn av jongsanim »

Tja... Hva skal man si... Hadde kjøpt 1 boks Plastidip og skulle spraye en del plastdeksler på sykkelen. Fikk demontert dem lett med hjelp fra youtube, ang fikk lagt alt på avispapir på verandean. Fikk sprayet 2-3 tynne lag og innså at boksen var nesten tom....

Så i dag kjøpte jeg 2 bokser til og satte i gang... Resultatet var så dårlig at jeg dro av plastikken og monterte delene på sykkelen igjen, nesten like sorte som da de kom av (brukte ikke mye tid på å fjerne plastidippen fra skjulte steder).. Resultatet kom nok av flere faktorer: Jeg har aldri brukt sprayboks før så teknikken var nok fraværende, delene var på bakkenivå så boksen ble holdt skjevt som resulterte i drypping, og så innser jeg nå i retroperspektiv at 4-6ºC sikkert ikke er optimal temperatur for å bruke noe som helst av spraymaling/plast.

En gladsak imidlertid var at original-stickersene ble værende etter at jeg tok av plastidippen, var litt nervøs for at de skulle bli dratt med...

Så... Da forblir den sort frem til jeg enten finner bedre lokaler å spraye i, eller at våren kommer med god temperatur. Jeg har ihvertfall lært en del :P

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: [Jongsanims forsøksblogg] Plastidip failure :-/

Legg inn av jongsanim »

Dagens monteringer: Vindskjerm og engineguards:

Bilde

Bilde

Så får vi se da, om det er noe futt i vindskjermen

Brukeravatar
tordfo
Innlegg: 80
Registrert: 13 jun 2012, 21:53
Motorsykkelen din: KTM 390 Adv
Sted: Skedsmo

Re: [Jongsanims forsøksblogg] Et par monteringer

Legg inn av tordfo »

Dette blir bra! Er spent på hva du gjør deg av erfaringer. Erfaringene med moped vinterstid som ung er gode, men det er forskjell på trafikk og trafikanter her i Oslo kontra Bardufoss :)
Mvh.
Tord F

- KTM 390 Adventure
x Triumph Street Twin
x Yamaha FZ6S
x BMW F650GS
x Yamaha Fazer

Svar