Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Lite å rapportere, ingen is-spising og ingen mc-kjøring. Været og jobben har like stor del av skylda.
Nå er det bare to uker igjen, så blir det ei ferieuke med langtur nedover og oppover Nordnorge.
Må vel snart begynne å tenke på hva som skal pakkes.

I det siste har jeg fått en ganske vill ide om å bygge en motorsykkel med snescootermotor.
Har en Polaris 700 trippelmotor komplett med variator.
Så hvis jeg kjøper et "rullende chassis", dvs komplett sykkel med havarert motor ? :-k
Har sjekket litt på reglene om amatørbygde kjøretøyer, og det ser gjennomførbart ut.
I forhold ti regelen om vekt/effekt burde jeg havne innenfor med 100 hk og sånn ca 240 kg.

Og selvsagt snoka litt på nettet.
Det er mange mer eller mindre rare kreasjoner å se, denne er en av de bedre:
th2N5752H3.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Årets langtur nærmer seg med stormskritt, ser æ.
Fredag morgen bærer det ivei på første etappe ned til litt sør for Narvik.
Æ får reisefølge med en kar fra Skarsvåg, overnatting hos Arctic Tiger og videre til Rognan lørdag for en tur innom Norgestreffet.
Og søndag starter "ARctic Race", nordnorgesturen i lag med en hel gjeng fra hele landet.
Vi treffes langs veien eller i Bodø, må være på fergekaia før to sånn at vi kommer oss over til Lofoten i lag.
Siden er det Lofoten, Vesterålen og videre nordover til jeg hopper av hjemme i Alta.
Nå begynner det å krible.........

Fikk meg årets første lkangturtrening i går kveld, selvfølgelig skulle det ha vært langt flere treningsturer før langturen,
men av forskjellige årsaker har det ikke blitt noe av. Jobb og tusen andre ting som skal gjøres.
Det blei 16 mil i går kveld, og formen er usansynlig fin i dag, null ryggverk, bare litt mør i armene, så det lover godt.

I kveld skal det meste pakkes, sykkeln skal få en rask sjekk, kjede skal strammes og smøres.
Må starte opp motoren også, og høre etter hva slags ulyd som var der i går kveld da æ kom hjem.
Det er ikke sikkert det var noe i det hele tatt, 16 mil uten ørepropper får frem det værste ørene kan komme opp med av
innbilte lyder..... :-k
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Kjellrf »

Jompa skrev: Må starte opp motoren også, og høre etter hva slags ulyd som var der i går kveld da æ kom hjem.
Det er ikke sikkert det var noe i det hele tatt, 16 mil uten ørepropper får frem det værste ørene kan komme opp med av
innbilte lyder..... :-k
Det er alltid en lyd som høres best :)
Samme hvor stille det går (kanskje derfor det er greit med et litt mer bråkete eksosanlegg som undertrykker de andre lydene på en gammel sykkel....).

Høres ut som en flott ferietur, kos deg på turen! :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Sprint »

Ha en flott tur Jompa,høres bra ut dette :twothumbs:
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Geiroe »

Jompa skrev: Fikk meg årets første lkangturtrening i går kveld, selvfølgelig skulle det ha vært langt flere treningsturer før langturen,
men av forskjellige årsaker har det ikke blitt noe av. Jobb og tusen andre ting som skal gjøres.
Det blei 16 mil i går kveld, og formen er usansynlig fin i dag, null ryggverk, bare litt mør i armene, så det lover godt.
Kan vel bli litt trått i starten, siden du ikke har fått "kjøreræv" enda. :-k :lol
God tur. :twothumbs:
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Da har æ etterhvert fått kjøreræv
Sitter på Ørnes sør for Bodø og venter på søringan.
Kom til Rognan og norgestreff et i går kveld etter å ha overnattet hos Arctic Tiger rett sør for Narvik.
Regn mye av dagen I dag, de to første dagene av turen hadde jeg uutholdelig varme , sikkert over 25 grader det meste av veien.
Nå ser det ut som himmelen lysner igjen, så når resten av gjengen dukker opp starter turen for alvor.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av AJ »

Fortsatt god tur :mc2
:vs

Regner med at det kommer noen bilder etter hvert. Også fra Norgestreffet...?
Ble ingen treff tur på oss i år, men satser på å komme sterkere tilbake neste år.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av bikerdude73 »

Ser frem til litt bilder og tur-referat :D

Du får kose deg og hilse til resten av gjengen :thumleft
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Hjemme igjen etter seks dagers Nordnorgetur med en flott gjeng i fra naboforumet.
Lange dager på sykkelen, masse flotte opplevelser, både hva angår kjøring og naturopplevelser, og selvsagt kameratskapet og den gode tonen mellom alle i følget.
Har fått meg middag, pakket ut det meste og begynner å bli klar for senga.....litt tidlig, vel?
Skal komme tilbake i morra med litt mere fra turen, og noen bilder.
Det ble ikke så mange bilder, i Lofoten er det jo fjell i veien for utsikten uansett hvor man snur seg :P
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Da var årets langtur over, og det kjennes litt tomt og rart ut "dagen derpå".
Seks til dels hektiske dager på veien med både gamle og nye venner, og så plutselig tilbake i hjemmets lune rede.
Jeg skal innrømme at jeg var litt spent på hvordan det skulle gå å kjøre i lag med opptil 11 andre på en gang.
Jeg er vant til å kjøre stort sett alene, og lurte på om det ville bli stressende å henge med de andres tempo,
forbikjøringer av biler, pissepauser, fotopauser osv.osv.

Vel, det viste seg å være helt ubegrunnede bekymringer.
Vi kjørte heller ikke i samlet flokk hele gjengen. 2-3 grupper og det passet i hvert fall meg utmerket.
Hva da med 3-4 forskjellige og til dels ukjente mennesker på ei 12 kvm hytte med køyesenger uten innlagt vann ?
DEt gikk helt utmerket, det også, tror nok alle var 100 % innstilt på at dette skulle gå knirkefritt, som det også gjorde.
Det var forresten 3 -4 mennesker pluss en hund, og hunden var den som gjorde minst vesen utav seg.

Jeg kjørte hjemmefra sist freda og etter vel 50 mil ble jeg tatt imot med stekt røye til kvelds hos Arctic Tiger og fruen.
Det drøyde lenge ut på lørdags formiddag før turen gikk videre til Rognan og Norgestreffet.
Enkelte folk vil man bare være på besøk hos så lenge som mulig.

jeg ble anbefalt å kjøre til Kjøpsvik og ta ferga derifra over Tysfjorden.
Veien ned til Kjøpsvik var flott, lite trafikk og mange svinger.
Jeg var så vidt nede i asfalten med ene foten i en sving, trur nesten det var første gangen.
Herlig kribling under skosålen og en ikke så lite stolt Jompa.

Turmaten min er som oftest av det enkle slaget.
DSCF3547.JPG
Kom frem til Rognan tidlig på kvelden, en del senere enn jeg hadde trodd, og sjekka inn som nr 1163.
Det kom nok ikke mange flere etter meg.
Fikk opp teltet akkurat før det begynte å regne, middag, treffe kjente og etpar pils før det var tid for soveposen.
Morran etter stod jeg tidlig opp og kom meg ivei mot Ørnes, der jeg skulle treffe de som kom sørfra.
Nå var jeg så smart at jeg lot være å ringe og spørre om når de regna med å være på Ørnes, så det blei 5 timers venting......

Jeg tok ikke mange bilder på Norgestreffet, faktisk bare 2.

Nordover:
DSCF3548.JPG
Og sørover:
DSCF3549.JPG
Treffet ble arrangert på Rognan flyplass, teltene står på flystripa.
Mange hadde kjørt fra treffet allerede lørdag, pga at det var meldt regn søndag.
Og regnet kom, men ikke før langt utpå dagen. Fikk meg etpar skikkelige skyllinger før Ørnes, og temperaturen var omtrent i fritt fall.
Og så kom søringan....... med finværet.
DSCF3550.JPG
Æ trur ikke helt på at dem hadde finværet med seg, utifra antrekket :sk?
Bildet er tatt et stykke sør for Bodø.

fortsettelse følger.................
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av bikerdude73 »

Høres og ser ut som en helt topp tur dette :D :thumleft
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Æ satt altså 5 timer på Ørnes og venta på resten av reisefølge.
Uendelig lange timer, særlig når æ så på klokka hvert 2. minutt. Var ikke så lite spent heller, er som sagt ikke så vant til å kjøre med hardbarkede touringfolk, så æ rengna med at det kunne bli timevis på veien uten så mye som en liten røykepause.
I tillegg blir æ veldig fort pissatrengt når æ har drukket kaffe, og på Ørnes ble det mange kopper.
Trengte overhodet ikke å bekymre meg, det blei mye tettere mellom pausene enn om æ skulle kjørt alene.
Etter en kort kaffepause med hilsing på gamle kjente og nye kjente bar det ivei mot første overnatting i Bodø.

På vei nordover mot Bodø ble været bare bedre og bedre.
DSCF3551.JPG
For første gang i mitt liv fikk æ se en 2-etages motorsykkel.
En av deltakerne på turen hadde med seg sin Gordon-setter. Han hadde vært på Norgestreffet også, sykkeln med buret var nok den som ble mest fotografert på hele treffet.
DSCF3554.JPG
DSCF3603.JPG

Dagen etter, mandag, bar det tidlig ivei til Bodø sentrum og ferga over Vestfjorden til Moskenes.
Fjord og fjord, som den skogsmatrosen æ e syntes æ det var mere åpent hav enn fjord.
Ferga bruker omtrent 3 timer over, og etter hvert var det mange som fikk en noget ukledelig grå-grønn farge i fjeset.
Ingen i våres følge, bare så det er sagt.
Her nærmer vi oss land, utsikten til Lofotveggen er ............ ikke helt som ventet.
Veggen var tett, potte tett av tåke.
DSCF3562.JPG
Vel over i Lofoten forsvant tåka og turen innover var i gang.
Vi delte oss i grupper alt etter som hvor de forskjellige hadde tenkt å ta avstikkere.
Noen kjørte til Å, andre til f eks Uttakleiv, der æ var med.

Her diskuteres det om GPSen eller NAFs veibok har riktig kart.
Vi er på Uttakleiv og kommet frem til en grusvei som vistnok skulle gå rundt nesset og tilbake dit vi kom fra.
Veien hadde en "bomstasjon", DVs ei sparebøsse og en plakat der det stod at passering kosta 20 kroner med mc.
Mens de to andre stod å diskuterte om veeien gikk vvidere eller ikke, kjørte æ forbi sparebøssa, etter å ha betalt, og videre
300 meter til æ kom til en bom som var stengt med hengelås. Så langt gikk altså den veien......

GPS eller Veibok ??
DSCF3563.JPG
Ved veis ende på Uttakleiv.
DSCF3566.JPG

Etter Uttakleiv bar det ivei til Svolvær for litt bunkring av livsnødvendigheter.
Plutseli dukket denne karen opp. En italiener på en 83 GPZ.
Fyren var helt i hundre da han parkerte ved siden av min, og mente at vi hadde tvillingsykler.
Æ måtte rett litt på han, hans sykkel var nemlig ikke noen tvillingbror, men lillebror til GPz,en min.
En 750 som han hadde fått av faren sin som igjen hadde fått den av faren sin som igjen hadde kjøpt sykkeln ny i 83.
Vel, sykkeln bar litt preg av manglende vedlikehold, men fungerte iflg eieren utmerket.
Artig å treffe fyren.
DSCF3570.JPG
Etter Svolvær stod Andøya for tur, følg med i neste episode......
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Sprint »

Høres ut som en flott tur :thumleft :mk ,så da venter vi på neste episode.......
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Jeg skal komme med en inrømmelse, det finnes en ulempe med 4-cylindrede luftkjølte motorer.
Det er et jævli styr å få dem rene etter en langtur med en og annen regnværsdag. :oh
I kveld gikk det to timer til å få sykkeln ren, halvparten av tida brukte æ på motoren. Særlig mellom kjøleribbene.

Lofoten gikk fort, en dag. vi kunne sikkert brukt ei uke der, enormt mye å se og fantastisk natur.
Æ prøvde meg med å si at
"jo, det kunne vært bra, hadde det ikke vært for de der fjellan som stenge for utsikten uansett kor du snur deg".
Trur nesten de andre så på meg som mindre begavet, i hvert fall akkurat der og da.
Mandags kveld kom vi til Andøya, skinnflat med høye fjell langs yttersida, og det var langs yttersida vi kjørte.
Skikkelige mc-veier, akkurat som i Lofoten, men velsigna fritt for bobiler, turistbusser, campingvogner og glade turister som
vimser rundt på veien med speilreflekskamera og noen fallossymboler av soomlinser.
Perfekt vær og utsikt så langt øyet rakk.

Lofotveggen fra "baksida".
DSCF3576.JPG
Andøya.
DSCF3578.JPG
Vest er den veien, eller den ?
DSCF3581.JPG
Tirsdag bar det over til Senja, der vi også kjørte yttersida.
DSCF3596.JPG
Den siste fergekøen, fra Senja til fastlandet.
DSCF3599.JPG
Vi hadde akkurat stilt oss i køen da de første regndråpene kom.
Da vi kjørte på land på andre sida sprutregna det, og så ble det verre.
Turen gikk langs noen bygdeveier med elendig asfalt helt til Storsteinnes, Æ va søkkvåt og frøssen, og traff vel de aller fleste
hullene i veien. Så et par timer va æ i dårlig humør.
Det gikk over da vi stoppa på Vollan Gjestehus og spiste kjøttkaker.
Vel over i Storfjorden ga regnet seg, så det blei noen mil med god klestørk.

Og plutselig dukka The Stig opp:
DSCF3602.JPG
Siste overnatting for min del var på Fosselv camping rett nord for Storslett.
4 mann og en hund på 12 kvm hytte, æ hadde vært en tur ute om kvelden, kom inn i hytta og fikk
et skikkelig backflash til repøvelser for ikke så mange år siden.
Ingen grønnkledde, men lukta........

Klar for siste etappe, 16 mil hjem til Alta.
Det ble 2100 km på 6 dager for min del, mye artig kjøring, mye fint å se på og en kjempeflott gjeng å kjøre i lag med.
Tusen takk for turen, alle sammen, spesielt Dr Greve som planla det meste av ruta og laga mat til alle mann to av dagene.
DSCF3604.JPG




Og da var det bare å ta fatt på "etterarbeidet"
DSCF3607.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar