Er dette godt politiarbeid?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Er dette godt politiarbeid?

Legg inn av JohnnyTh »

http://www.vgtv.no/#!/video/67426/proev ... v-politiet" onclick="window.open(this.href);return false;

Er dette godt politiarbeid? Blir liksom litt skuffet når jeg ser hvordan politimannen lar ting eskalere. Var denne demonstranten så truende at han måtte bruke våpen?

En sivil person kommer på en sykkel med blinkende blå lys og tar tak i demonstranten. Hadde sikkert vært lurt å identifisere seg først. Kunne han ikke ventet til patruljebilen ankom slik at han hadde hjelp. Er godt dette skjer i blant fredelige Nordmenn for en del andre land så hadde nok de andre demonstrantene blandet seg inn.

Klart han er provoserende og skjønner jo at politimannen lar seg provosere av å bli kalt "lille venn" men spesielt aggressiv var han jo ikke. Demonteringen sluttet jo ganske kjapt.

Merkelig kjøring inn mot bomstasjonen var det og. Hva var poenget med denne rusingen. Mistet han kontrollen over sykkelen idet han svinger inn eller skulle det være truende..

Bra han fikk stoppet demonteringen slik at ikke man får fortsatt innkrevingen av bompenger.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Er dette godt politiarbeid?

Legg inn av Snikendeugle »

Skjønner meg aldri på over-ivrige demonstranter som starter et hylekor uten like når politiet ikke lar de vandalisere-- Det er jo helt uhørt, at de ikke får fortsette med å lage bråk og faen : )

Og hæææ, er politifolk også _folk_ som har en jobb å gjøre? makan

Snakker da i generell oppfatning, ikke kun denne saken.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Er dette godt politiarbeid?

Legg inn av JohnnyTh »

At politiet har en jobb å gjøre er vel ikke noe å diskutere. Men måten det blir gjort på.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Er dette godt politiarbeid?

Legg inn av jongsanim »

Syntes politimannen gjør en helt fin jobb her. Det er helt tydelig at demonstranten motsetter seg arrestasjon ved å stritte imot, forsøke å gå vekk, o.l.

Rusingen av motor ved ankomst virker som et forsøk på å si ifra at han er der, at demonstranten skal stoppe med hærverket (må vel defineres som det?)og helt sikkert litt autoritet/skremming.

Etter hva jeg ser slutter ikke demonstranten umiddelbart med handlingene sine, som igjen gjør at politimannen tar tak i ham. Hadde det vært en pøbel som sprayet på bilen min f.eks. hadde jeg blitt ganske provosert om politiet hadde blitt stående og se på ;)

Det er også klippet i videoen, som tyder på at det har tatt lang tid før politimannen bestemmer seg for å legge ham i bakken, noe han også spør om han blir nødt til å gjøre (gir vedkommende mulighet til å la seg arrestere).

Demonstranten hadde mange muligheter, og til slutt ble det nok.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Er dette godt politiarbeid?

Legg inn av jongsanim »

Og, vi må ikke glemme at vedkommende står med en ganske massiv skiftenøkkel i hånda.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Er dette godt politiarbeid?

Legg inn av JohnnyTh »

Vel rart at ikke politimannen identifiserer seg. Og bruk av våpen burde vært unødvendig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Re: Er dette godt politiarbeid?

Legg inn av MysteryShadow »

Jeg har sett klippet noen ganger nå, og lest en del om denne aksjonsgruppa.
Hvis man virkelig vil rive eller ødelegge noe, så er det vel ikke spesielt smart å reklamere med dag, tid og selvfølgelig sted, vel? Obama henger ikke opp plakater om når han Evt hiver en kinaputt på ett eller annet land.

Men når det er sagt, så er det et helt greit politiarbeid.
Sette fingeren på ting, og "demontere" en hel hendelse og analysere "ihjel" ting er lett for hvermansen i ettertid.

Joda, han skulle kanskje vært høfflig og hyggelig denne politimannen, presentert seg og rolig bedt de slutte med dette, men når situasjonen ble som den ble så ble det jo løst relativt greit. Det beste hadde vært om han hadde ventet på litt flere politifolk til stedet, Istedet for å stå der alene med en mann med svær skiftenøkkel og mange "tøffe" venner.

Bruken av "våpen" er ikke unødvendig sånn sett. Fyren i gult står tross alt der med en relativt voksen skiftenøkkel og politimannen har behov for å få full kontroll på den.

Men igjen; det kunne vært løst noe enklere. Men gjort er gjort :-)
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Er dette godt politiarbeid?

Legg inn av jongsanim »

JohnnyTh skrev:Vel rart at ikke politimannen identifiserer seg. Og bruk av våpen burde vært unødvendig.
Er enig i at han sikkert kunne ha presentert seg, men det var vel ingen tvil om hvor han kom fra? :P

"Våpen" eller "redskap" ble sikkert tatt i bruk da han innså at vedkommende var større og potensielt sterkere enn ham. Kan ikke si det var brutalt bruk av våpen, heller en metode å få vedkommende ned på, uten vold/aggressivitet/o.l. Dette er helt klart en vurdering politiet vurderer på stedet, og de har sikkert instruks og trening i når det skal brukes.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Er dette godt politiarbeid?

Legg inn av JohnnyTh »

Er ikke rart at han ikke stopper når det kommer en motorsyklist og ber ham stoppe. For å utøve politimyndig het mener jeg bestemt man må identifisere seg som politi. Er i vært fall det første jeg lærte. (jeg er ikke politi, kun begrenset politimyndighet)

Jeg ser ikke en eneste gang at han blir bedt om å legge fra seg skiftenøkkelen eller at han oppfører seg truende med den. Denne skiftenøkkelen var nok ikke ment å demontere noe med, men var nok en del av et skuespill. er nok mer hensiktsmessig verktøy å skru med. Dessuten så står han jo først og strammer skruen.

Jeg mener fremdeles at politimann eskalerer situasjonen unødvendig. Dessuten er han alene og ikke så veldig smart å bli fysisk da. Kunne fort blitt uheldig for begge.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Er dette godt politiarbeid?

Legg inn av JohnnyTh »

jongsanim skrev:
JohnnyTh skrev:Vel rart at ikke politimannen identifiserer seg. Og bruk av våpen burde vært unødvendig.
Er enig i at han sikkert kunne ha presentert seg, men det var vel ingen tvil om hvor han kom fra? :P

"Våpen" eller "redskap" ble sikkert tatt i bruk da han innså at vedkommende var større og potensielt sterkere enn ham. Kan ikke si det var brutalt bruk av våpen, heller en metode å få vedkommende ned på, uten vold/aggressivitet/o.l. Dette er helt klart en vurdering politiet vurderer på stedet, og de har sikkert instruks og trening i når det skal brukes.
Så hvis han hadde dratt opp en pistol for å få ham ned så hadde det og vært greit siden vedkommende var større?
Batong er ikke et redskap, men et våpen.
Hadde det ikke vært nok å snakke med personen til patruljebilen kom?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Er dette godt politiarbeid?

Legg inn av jongsanim »

JohnnyTh skrev:
jongsanim skrev:
JohnnyTh skrev:Vel rart at ikke politimannen identifiserer seg. Og bruk av våpen burde vært unødvendig.
Er enig i at han sikkert kunne ha presentert seg, men det var vel ingen tvil om hvor han kom fra? :P

"Våpen" eller "redskap" ble sikkert tatt i bruk da han innså at vedkommende var større og potensielt sterkere enn ham. Kan ikke si det var brutalt bruk av våpen, heller en metode å få vedkommende ned på, uten vold/aggressivitet/o.l. Dette er helt klart en vurdering politiet vurderer på stedet, og de har sikkert instruks og trening i når det skal brukes.
Så hvis han hadde dratt opp en pistol for å få ham ned så hadde det og vært greit siden vedkommende var større?
Batong er ikke et redskap, men et våpen.
Hadde det ikke vært nok å snakke med personen til patruljebilen kom?
Det var ikke pistol. Vi kan ikek sammenligne batong og atomvåpen heller kan vi? ;)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Er dette godt politiarbeid?

Legg inn av jongsanim »

JohnnyTh skrev:Er ikke rart at han ikke stopper når det kommer en motorsyklist og ber ham stoppe. For å utøve politimyndig het mener jeg bestemt man må identifisere seg som politi. Er i vært fall det første jeg lærte. (jeg er ikke politi, kun begrenset politimyndighet)

Jeg ser ikke en eneste gang at han blir bedt om å legge fra seg skiftenøkkelen eller at han oppfører seg truende med den. Denne skiftenøkkelen var nok ikke ment å demontere noe med, men var nok en del av et skuespill. er nok mer hensiktsmessig verktøy å skru med. Dessuten så står han jo først og strammer skruen.

Jeg mener fremdeles at politimann eskalerer situasjonen unødvendig. Dessuten er han alene og ikke så veldig smart å bli fysisk da. Kunne fort blitt uheldig for begge.
Motorsyklist med blålys....

Skiftenøkkelen er der, punktum. Den kan brukes som våpen med store skademuligheter, så den må tas med i betraktnin, uavhengig om du, jeg eller politimannen oppfatter vedkommende som truende.

Han tar tak i vedkommende da han fortsetter hærverket, se tidligere punkt.

Har gråtende barn her nå, kommer tilbake til diskusjonen senere :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Er dette godt politiarbeid?

Legg inn av JohnnyTh »

Når han tar tak i vedkommende så er han fremdeles ikke politimann. at han kommer fra en sivil sykkel med blålys er ikke nok til å identifisere man mener jeg bestemt.
Hba driver du med, hva driver du med er det eneste han sier til ham før han tar tak i mannen. Ikke noe annet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Er dette godt politiarbeid?

Legg inn av jongsanim »

JohnnyTh skrev:Når han tar tak i vedkommende så er han fremdeles ikke politimann. at han kommer fra en sivil sykkel med blålys er ikke nok til å identifisere man mener jeg bestemt.
Hba driver du med, hva driver du med er det eneste han sier til ham før han tar tak i mannen. Ikke noe annet.
Så ditt eneste ankepunkt ved arrestasjonen er at han ikke identifiserer seg?

Personlig vet ikke jeg om politiet har krav til å identifisere seg eller om vi kun har det fra amerikanske TV serier.. Men du har sikkert rett i at han skal det, eller at det er normen :)

og DER løper jeg ut med vognen, diskuteres senere :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Er dette godt politiarbeid?

Legg inn av JohnnyTh »

jongsanim skrev:
JohnnyTh skrev:Når han tar tak i vedkommende så er han fremdeles ikke politimann. at han kommer fra en sivil sykkel med blålys er ikke nok til å identifisere man mener jeg bestemt.
Hba driver du med, hva driver du med er det eneste han sier til ham før han tar tak i mannen. Ikke noe annet.
Så ditt eneste ankepunkt ved arrestasjonen er at han ikke identifiserer seg?

Personlig vet ikke jeg om politiet har krav til å identifisere seg eller om vi kun har det fra amerikanske TV serier.. Men du har sikkert rett i at han skal det, eller at det er normen :)

og DER løper jeg ut med vognen, diskuteres senere :)
Største ankepunktet mitt er vel at hans handlinger gjør at det eskalerer unødvendig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar