Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37887
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av AJ »

Lager en ny tråd hvor de av oss som er ute og prøvekjører nye MC'er, enten med tanke på å kjøpe seg en ny, bytte ut den man har eller fordi vi rett og slett er nysgjerrige på andre sykler.

Prøvde en Aprilia selv her om dagen...
Prøvekjøre Aprilia_2.jpg
...og her er noen av inntrykkene + bilder fra den prøvekjøringen:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 694#p47694" onclick="window.open(this.href);return false;

Lar testen bli i tråden hvor jeg postet den, men vil legge andre prøvekjøringer og prøvesittinger og øvrig saumfaring for den saks skyld (når prøvekjøring ikke er aktuelt...), her i denne tråden.

Nesten sykkel ut for mitt vedkommende er Moto Guzzi 1200 Sport. Var og prøvde den i dag, nemlig :janikk
Gjorde til og med et lite filmopptak der sykker'n riktig så ut til å kose seg i sola :P
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37887
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av AJ »

Den sto klar på utkjøringsrampen da jeg kom. En 1200 kubikker fra Moto Guzzi, som skiller seg ganske markert ut fra mengden.

Jeg prøvesatt den samme sykkelen på den store MC-Messa i Lillestrøm i 2009, men der den nå sto utenfor Motorport på Jessheim, så den mindre ut. Ja, denne sykkelen er faktisk ikke så stor rent ergonomisk, for å si det slik.
Det virker faktisk som at TDM'en er både er lengre og høyere, noe den antakelig også er selv om jeg ikke kan slå fast dette med sikkerhet.

Etter en kjapp innføring i startprosedyre og litt annet om Moto Guzzie'en fra Motorports Joakim - en imøtekommende og blid ung mann - var det klar for testing.
Så bar det ut på veien mot Vormsund og der 80 km/t sonen begynte var det ikke lenger noen grunn til å vente for å se hva sykkelen var god for. En kjapp forbikjøring av et par biler og gliset satt klistret i hjelmen! Jada! Dette gikk det an å like!! Bra drag og god lyd. Nok en gang overbeviser italienerne med sin totalestetikk, dvs. at at lyden fra eksos og motor skal stå i stil og betyr like mye som utseendet ellers på sykkelen.

I svingene jeg møtte oppførte 1200'en seg også bra; la seg fint ned på kontrastyringsmanøver. Forholdsvis lettstyrt og føltes absolutt trygg i nedleggene.

Setet på Guzzi'en er bredt og har god stopping i tillegg til en noe ru overflate som gjøre sitteflaten sklisikker.
Sykkelen leveres med passasjersetedeksel, som enkelt skrus av med to umbrakoskruer. Og med dette dekselet av ser det ut til at passasjeren har en meget god plass å tilbringe turen på.

Kjørestillingen på 1200'en er noe uvant når en kommer fra den opprette kjørestillingen på TDM'en. Det er større avstand mellom sal og styre på Moto Guzzi'en og dette gjør at kjørestillingen blir mer sporstlig enn turpreget. Veldig uvant til å bgegynne med, men etter noen få kilometer begynte jeg faktisk å like kjørestillingen.
1200'en er også lavere enn TDM'en, dvs. lavere setehøyde og detinnebærer skarpere knevinkel for meg. Såpass skarp at knærne syntes å være faretruende nær de svære luftkjølte sylindrene, som gir Moto Guzzi den særegne karakteren den har.

Det ble en kort tur i finværet, men jeg trivdes godt på denne sykkelen, tross en noe uvant kjørestilling.
Det overrasket meg, slik også Aprilia'en gjorde, at Moto Guzzi 1200 Sport har såpass god vindbeskyttelse som den har. Vindskjermen, om den kan kalles det, er mer effektiv enn man tror. Og det flotte med den er at den ikke bidrar til turbulens.
Sammenlignet med TDM er Moto Guzzi 1200 merkbart bedre i så måte.

Vel, hadde ikke tenkt å skrive en lang artikkel om denne prøvekjøringen. Jeg bare slår fast at jeg liker denne 1200'en. Den er god å kjøre, litt uvant kjørestilling - mer sportslig enn hva jeg hadde forventet - og den har en utrolig fin finish i mange detaljer. Og instrumentpanelet er en historie i seg selv :=D>

Kunne jeg tenke meg en slik?
Tror det, ja!

Men hvordan følte jeg meg når jeg satte meg på TDM'en og dra fra Motorport igjen?
Jo, da tenkte jeg faktisk at: du verden hvor bra denne sykkelen er :D Her har jeg godt med jevnt og kraftig drag fra bunn av, flott lyd fra motor og eksos, optimal kjørestilling (for meg) og hælstøtte for føttene (noe heller ikke Guzzi'en har og som jeg merket at jeg savnet...).

Så alt tyder nok på at jeg holder meg til TDM'en fortsatt. Den er for god til å kvitte seg med. Eller...?
Vel, det får bli den løse tråden i denne reportasjen. Her noen bilder av en flott Moto Guzzi \:D/
MG1200_1.jpg
MG1200_2.jpg
MG1200_6.jpg
MG1200_4.jpg
MG1200_5.jpg
Og her en liten videosnutt... :P

[video]http://www.youtube.com/watch?v=AjceD-GVBfE[/video]
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av Intruder »

Omskrevet Vidar Sandbeck : Den beste MCn i verda er den som je har nå... :mc5

Og Moto Guzzi :yeahright :love :rose :grt
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37887
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av AJ »

Var hos MC-Partner på Skedsmokorset i dag og prøvde en demo-sykkel.
Planen var egentlig å prøvekjøre en Benelli hos Rune Berg på Strømmen, men den demo-sykkelen var ikke inne akkurat da...

Dermed ble det en artig tur med Kawasaki ER6N i stedet :-)
Jada! det ble en riktig morsom tur, som fikk fram det brede smilet i hjelmen!

Stoppet underveis og lot sykkelen gå på tomgang mens jeg filmet den med dette billige Hong Kong kameraet, mens jeg nøt motorlyden.
Men da jeg kom hjem viste det seg at det ikke ble noe opptak... Ergelig! ](*,)
Vel, samma det. Andre har gjort det mye bedre uansett, som f.eks. MotorTV.com:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=Iu5lr1HsO7w[/video]

Min opplelvelse av ER6N er god, for å si det slik.
Dette er liten sykkel rent fysisk og da jeg satte meg på den fikk jeg en slags lettvekterfølelse.
Den er nesten ekstremt letthåndterlig med oppreist kjørestilling og perfekt vinkel mellom sal og styret, slik jeg opplevde den. Litt skarp knevinkel mellom sal og de forholdsvis høytsittende fotpinnene. Men dette venner man seg til i løpet av få minutter og jeg fant meg godt til rette i den oprette, men samtidig lett sportslige kjørestillingen.

ER6N er er nakensykkel og det eneste som kan minne litt om vindskjerm er det lett trekantformede instrumenthuset, som faktisk synes å fungere som en liten vindskjerm.
Nå prøvde ikke jeg sykkelen i hastigheter noe særlig over 100 km/t og i dette hastighetsområdet oppleves vindpresset som helt uproblematisk og turbulensfritt.

ER6N er utrolig lettkjørt og reagerer kjapt på førerens kommandoer. Dette er en sykkel som elsker svinger og nedleggsvinkelen er svært god.
Sykkelens kraftkilde er en to-sylindret rekkemotor, som avgir en fin og karakterfast lyd fra buk-eksosanlegget. Kanskje en smule for innestengt på lave turtall, men tar seg opp når man gir på.
Da merker man også kraften i den kompakte motoren på 650 kubikk. ER6N reagerer kjapt og kontakt på gassen og nøler ikke med å hente fram fart- og aksellerasjonsressursene, som gir en følelse av mer krefter enn hva spesifikasjonene tilsier. Gearkassen er tettsteget og god og selv i sjettegir har sykkelen godt drag over et relativt bredt turtallsområde. Men er man ikke påpasselig nok med å gire ned når turtallet kommer under sykkelens komfortnivå, oppleves den som ubehagelig hakkende i motorgangen.

Jeg satt veldig godt i salen på denne sykkelen og passasjersetet ser heller ikke så verst ut. Jeg vil tro at denne meget sjarmerende Kawasakien også egner seg for to på tur. Kanskje ikke nakenmodellen, men samme modell med kåpe og vindskjerm vil egne seg godt som langtursykkel.

Instrumentene på ER6N er moderne. Kanskje for moderne for mange? Speedomtertallene er små og svært utsatt for reflekser, som gjør tallene 'usynlige'. Computerdelen med turtallsmåler, trip-tellere, km.teller og bensinmåler er også mindre enn ønskelig. Men dette er detaljer man fort venner seg til, vil jeg tro.

Totalinntrykket av denne sykkelen er: Den er overraskende god og sprekere enn jeg trodde! Den er også komfortabel og har en finish og utseende som gjør at jeg slett ikke synes vel 110.000,- er noen upris. Da uten ABS. Med ABS må man ut med fem lapper til.
For øvrig opplevde jeg at forbremsene hadde et jevnt og bra bitt, som ga en trygg følelse. Bakbremsen var mer på det jevne og krevde litt mer fot for å ta tak.

Må si jeg synes det er rart at ikke denne sykkelen selger mer enn det den faktisk gjør her i landet. En sprek og morsom sak som får deg til å glise godt i hjelmen - garantert!
Avslutningsvis må jeg bare få nevnt at jeg synes ER6N faktisk var hakket morsommere (og sprekere...?) å kjøre enn Aprilia Shiver!

Her mer faktaopplysninger om Kawasaki ER6N:
http://www.kawasaki.no/product.asp?Id=3 ... &S=6548BBC" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av mekkern »

åsså 65 kubikk a gitt... liten leif AJ? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37887
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av AJ »

mekkern skrev:åsså 65 kubikk a gitt... liten leif AJ? :scratch
Ja, det var jammen lite, gitt... :8-[

:knegg

Får vel rette om den leifen, ja... :skriver
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av Snikkeren »

Jeg vurderte faktisk ER 6F når jeg skulle kjøpe sykkel. Virker som en grei allrounder. Men jeg kom meg aldri så langt som å prøvekjøre. Etter å ha prøvekjørt GSX 650F'en var jeg solgt, og så ikke noe grunn til å prøve den. :lol
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av Globe »

Flott med slike "hvordan-opplevde-jeg-denne-sykkelen" AJ :thumleft :notworthy:

Sikkert andre som også kan bidra med noen prøvekjørte modeller i denne tråden??

Fyll på!! :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37887
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av AJ »

Stakk som snarest bortom GMS i Hunndalen ved Gjøvik i dag og prøvekjørte en Triumph Tiger SE.

Dette er en sykkel som har fått mye skryt i MC-pressen, spesielt for den kraftige og dynamiske motoren med sitt brede og jevne effektregister.
Det kan jeg uforbeholdent skrive under på! Det er skikkelig drag i Triumph rekketreeren \:D/ og det gjør den helt klart morsom å kjøre og helt sikkert også veldig anvendelig på tur med to og full oppakning.
Sykkelen jeg prøvde leveres med sidekofferter i sykkelens farger og det var også montert midtstøtte (greid når man skal smøre kjede...) og håndtaksbeskyttelse på den.

Triumph Tiger låter heller ikke så verst, men med originaleksosanlegg blir mye av lyden holdt tilbake... Sånn sett var det en fryd å hoppe opp på TDM'en igjen da jeg fór hjem igjen etter prøvekjøringen.
Da slo meg også at disse to syklene - Tiger og TDM - har mye felles. Noen fellestrekk når det gjelder utseendet og med en sittestilling som er tilnærmet den samme. Styret på Tiger er litt bredere og førersalen gir større rom for føreren til å endre kjørestilling. Dette går nok litt på bekostning av passasjersetet, som virker å være kortere enn tilsvarende sete på TDM. En annen ting Tiger og TDM har felles er tendensen til turbulens mot føreren. En åpenbar svakhet som mange Tiger og TDM eiere sliter litt med, for å sid et slik.
Men morofaktoren oppveier mye og morsom å kjøre er Tiger'n!

Passasjeren vil også sitte høyere på Tiger enn TDM og muligens vil også knevinkelen være en anelse skarpere.
Salen som helhet, derimot, virker solid - fast men behagelig å sitte på.
Jeg tror jeg skulle greie å kjøre rimelig langt i slaenh på en Tiger ;-);)

Triumpmotoren er interessant. Den er en usedvanlig vellykket konstruksjon med flott lyd (blir helt sikkert mye bedre mer et mer "luftig" anlegg... :P ). Lyd er nå en ting; motor som drivkilde en annen selv det ene utfyller det andre slik vi MC-folk jeg liker det.
Draget i den brit9i8ske rekketreeren er overbevisende allerede fra under 2000 omdreininger, men ved krypkjøring kan mange oppleve Tiger som litt nervøs med hakkete gange. Dette skyldes trolig ikke motorkonfigurasjonen, men heller lyd og avgasskrav (Triumph-folket vet å gjøre et par modifikasjoner som avhjelper dette 'problemet' på en meget god måte...).

Girpedalen var litt uvant til å begynne med. Den sitter tett inntil motoren og jeg (og sikkert flere enn meg...) bommet på pedalen. Men dette venner man seg fort til.
Forbremsen med ABS har et solid og kjapt bitt, mens bakbremsen er tregere og krever et mer bestemt trykk.

Instrumentene på Tiger er ikke overveldende, men de viktigste funksjonene er på plass. Men jeg ble overrasket over mye gjenskinn i spesielt den runde analoge turtelleren.

Vel, det var i korthet mitt inntrykk av Triumph Tiger - en sykkel jeg seriøst kommer til å vurdere om det blir bytte til noe annet enn TDM en gang i framtida...
Tiger_1.JPG
Tiger_2.JPG
Mer om Triumph Tiger her:

http://snakk.klikk.no/Motor/Mc/Default. ... ort=rating" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.triumphmotorcycles.co.uk/mot ... ture/tiger" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Mysil
Innlegg: 81
Registrert: 27 feb 2010, 18:04
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Icon 2016

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av Mysil »

Tenkte eg kunne slenge inn en liten kommentar om ER-6n saken din.

Eg prøvekjørte den på Kawasaki Roadshow her i midten av mai rundt Haugesund, og må si meg veldig enig i din karakteristikk av sykkelen. Lite vindstøy og knuffing, lettkjørt og bra drag.
Til tross for at eg er 190cm høy, så fant eg en overraskende god sittestilling på sykkelen, og følte ikkje at eg blei stiv og støl under kjøreturen.

Den store overraskelsen kom når eg like etter prøvde Kawa Versys som i utgangspunktet har samme motor, dog med en litt annen tuning og karakteristikk.
Dette er vel en sykkel som kanskje kan sammenlignes med TDM og Tiger som du nevner i forbindelse med en annen prøvekjøring. På Versysen har man en form for vindskjerm som absolutt ikkje gjør jobben sin. Eg opplevde mye mer vindstøy og knuffing på Versys (med skjerm) enn på ER-6n (uten skjerm). Det positive med Versysen var at eg fikk en mer avslappet og rett opp og ned sittestilling i forhold til ER, men siden salen var i 2 etasjer (en for fører og en for passasjer), så fikk eg ikkje kommet langt nok bak på sykkelen til å få den optimale sittestillingen.

Når eg en gang i tiden får fingeren ut for å shoppe mc, så er det en stor sjanse for at det faktisk kommer til å bli en ER-6n. Rett og slett fordi det er en veldig lettkjørt og leken sykkel som man føler seg trygg på.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37887
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av AJ »

Mysil skrev: Når eg en gang i tiden får fingeren ut for å shoppe mc, så er det en stor sjanse for at det faktisk kommer til å bli en ER-6n. Rett og slett fordi det er en veldig lettkjørt og leken sykkel som man føler seg trygg på.
Helt enig! Kunne tenke meg en slik selv, jeg. Holdt faktisk på å kjøpe'n etter prøvekjøringa... :8-[
Smilet gikk helt rundt flere ganger da jeg kjørte den!
Rett og slett en herlig sykkel!!! v
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av Intruder »

Skal til GMS på Gjøvik torsdag og prøvekjøre en Yamaha Drag Star 1100 2000 mod. :mc7

Men kan vel egentlig bare kjøre en tur med den som med Intruder,så... :prop:

Husker jeg stoppet utenfor en butikk på Gjøvik første dagen jeg var på Gjøvik med Intruder,en gubbe bråbremset med bilen,rygget og spurte:" er den til salgs hell ?" :mk :-J
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av Globe »

Spennende Intruder....vurderer du å bytte ell? :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37887
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av AJ »

Fikk en tlf. fra Rune Berg innehaveren her om dagen.
Når var Benelli Streetfighter'n klar til prøvekjøring \:D/
Rakk det ikke i dag, men kanskje i morra?

Vi får se... Kan egentlig ikke la en slik mulighet gå fra meg :prop:
Naken 'lekesykkel' på 1130 kubikk og massevis av HK og moment...
Jo'a :jada:
Kan fort bli mye artigheter ut av denslags... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: Prøvekjøring av nye og brukte MC'er

Legg inn av Togmannen »

Var og prøvekjørte en Kawa Z750 i dag. Heldigvis var det noenlunde tørt, og sola kom til og med fram litt.

Var og hentet den på Trafikksenter AB, som er Kawa forhandler. Sykkelen er en del høyere og bredere enn Er-6n min, men den veier ikke så mye mer og er god og sitte på. Fothvilerne sitter relativt høyt, så en får en litt mer sportslig kjørestilling. Det var greit på en kort tur,(2 timer) men ser for meg at det kan bli litt mer krampeaktig ved lange turer. Girvelgeren sitter langt ned i forhold til fotpinnene, så en får en relativt bratt vinkel på ankelen, ganske så ukomfortabelt spør du meg. Du sitter rett opp og ned og ikke foroverlent, så en må strekke vrista ganske bra. Litt irriterende faktisk.

Setet er fast men ikke for hardt, men du sitter litt "klemt" inn mot tanken, og den lille forhøyningen i setet(mot baksetet) er ikke høy nok til at den gir dek nok støtte mot å gli bakover, særlig ved harde pådrag i lave gir. Da må en knipe seg fast med bena for å ikke skli bakover. Sitteposisjonen er ganske avslappet og rett opp og ned. Kan nok kjøre relativt langt uten å bli sliten i skuldrene.

Startet opp og begynte å kjøre, og motoren har en myk gange mer eller mindre fullstendig uten vibrasjoner. For bykjøring er den grei nok fra ca 3000 omdreininger. Skal du guffe på litt er girvelgeren nødvendig, selv om det er en 750 kjennes den lat ut i mellomregisteret, du kommer til 6000 før det begynner å skje noe, og ved 8500 hører du motorlyden skifter karakter, og det er bare å holde seg fast. 106 hester skal det være, og tviler ikke så mye på det. Men som sagt, for å utnytte dette bør du nok holde deg over 9500 omdreininger som iallefall ikke jeg gidder. Men sprut er det for de som ligger og filer på lave gir eller trives rundt 200.. Lyden fra enkelpotta er grei, men kan ha en litt irriterende overtone på høye turtall. Høres ikke så mye ut som en ortli 750.

Girkassa var virkelig positiv. Glatt og konsis, absolutt ikke noe å utsette på den. + i boka Kawa.

På veien er sykkelen meget fin, føles tight og godt sammenskrudd. Ligger godt på veien og gir en inspirerende følelse. Måtte ta meg i å gi på for mye gjennom svingene, denne sykkelen liker å bli kjørt litt hardt. Bremsene er meget gode og kanskje litt følsomme for min smak, blir vanskelig å finjustere bremsetrykket når du ligger helt på grensa. Men det er nok mer enn tilvenningssak. Fjæringen er absolutt ikke myk fra fabrikken, og selv om den tar humper på en kontant og avdempet måte er det nok føling med underlaget. Fjæringa føltes faktisk en del bedre når farten bikket over det lovlige på E6en. Men det er justerbart både foran og bak, og siden dette var skolesykkelen til AB kan det nok hende at den er satt opp litt hardere enn fra fabrikken.

Styringen var meget presis og fanger opp slag og støt fra underlaget på en bra måte. En får føling hva som skjer under deg men ikke for mye heller. På dette området føles den faktisk bedre enn den Honda Cb1000R jeg prøvekjørte tidligere. Kawan føltes mer snerten og ikke så tung i svansen.

Dette er jo en naken sykkel så vind er det jo nok av, men den blir først merkbar når det går orntli fort, så det må en bare akseptere som med alle nakensykler.

Instrumentene er enkle men gode, analog turteller(bra at det ikke er den driten som er digital) og digitalt speedometer. Tankmåler og temperatur på motoren er greit, lett og lese de og.

Som oppsummering. Bra sykkel, litt på den sportslige siden uten å være ukomfortabel å sitte på. Gode veiegenskaper men litt slapp motor på lave turtall. Må opp i 8000 før det virkelig tar av. Eneste klare minus er stillingen på girvelgeren, den er nok beregnet på en mer fremoverlent kjørestil. 140 store med ABS, 5 mindre uten. 5 års garanti. Liker du bånndrag er motoren en tanke for liten til en firesylinder, vil du ha guffe er den litt for liten der og.

Skal ut og prøve Z1000 for å se om den er bedre enn Cb1000r(Som hadde 125 hester og masse bunndrag), for dette var litt vassent på lave turtall.(Under 8000) Men den koster jo 60 lapper mer.. Og da snakker vi en grei bil. Skeptisk til italiensk, men skal se om jeg får prøvd en Sv1000 eller noe sånt. Der er det iallefall bånndrag. Hadde egentlig avtale om å prøve en Yamaha Xj600, men det utgår nok. 86 hester og ikkeno dreiemoment er meningsløst. Da er sykkelen min et mye bedre alternativ. Men den er jo 3 år og har 30 000 på baken så får se.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Svar