Hjelp til billigst eierskap

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
BunnyBunBun
Innlegg: 11
Registrert: 17 apr 2016, 18:20
Motorsykkelen din: Skal kjøpe

Hjelp til billigst eierskap

Legg inn av BunnyBunBun »

Hei,
Jeg skal kjøpe meg en Honda CBR125. Jeg har bestått teorien A2, men ønsker å kjøre litt for meg selv (på husområdet vårt) en stund før jeg starter med det praktiske (har kjørt min venns MC før, så vet hvordan).

Spørsmålet er om at etter å ha kjøpt motorsykkelen om jeg skal avregistrere den (vet ikke hvor mye det koster da) og øvelseskjøre, eller bare betale årsavgifta på den (vet ikke hvor mye dette blir på, men om jeg velger å gjøre det så må jeg vel jo også skaffe forsikring og betale for den også..?). Jeg ønsker ikke å betale for eller ha noen forsikring. Går det i det hele tatt at jeg har en motorsykkel registrert på meg selv selvom jeg ikke har MC-lappen (hvis så, så må den stå på far da)? Når et kjøretøy er avregistrert, betyr det også at den ikke står på noen/har ingen eier? Jeg aner ikke på hvordan det her fungerer (ikke akkurat noe vi lærer på skolen, dessverre..) :scratch
Jeg ønsker bare å ha en sykkel å kjøre rundt med for gøy og øving (bor utti skauven) på billigst mulig måte. (ja, jeg vet at det er ulovlig å kjøre uten lapp [har billappen da], selv på eget område, men tar den sjansen)

Takk for svar! :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelp til billigst eierskap

Legg inn av AJ »

Ja, det var litt av noen spørsmål... ;) .

For det første: å ha en sykkel registrert på seg uten å ha førerkort er fullt mulig, så vidt jeg vet.
Men for å ha en sykkel registrert er minstekravet at den har ansvarsforsikring. Dette for at kjøretøyet skal dekke skader det forårsaker, også såkalt objektivt skadeerstatningsansvar.

Å kjøre rundt på et uregeistrert kjøretøy, selv langt fra folk, innebærer kanskje ikke store risikoen. Men jeg ville likevel tenkt meg nøye om før jeg ville gjøre dette.
Ansvarsforsikring koster uansett ikke veldig mye.
Men skulle du som fører av et slikt registrert kjøretøy - uten førerrett - komme i skade for nettopp å skade person eller eiendom, kan følgende bli lite ønskelige med tanke på erstatningskrav om skadetilfellet meldes til politi og forsikringsselskap...

Å øvelseskjøre med uregistrert MC på lukket privat område er vel strengt tatt ikke lovlig. Men risken for å bli "tatt" av lovens lange arm er antakelig liten. Og er området godt egnet til kjøring er sannsynligvis risken for å skade seg selv, andre eller annens eiendom også liten.
Så har du tilgang til slikt lavrisikoområde - i skauen ;) - så er del vel muligens "tut & kjør" som gjelder... :P
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Hjelp til billigst eierskap

Legg inn av Dansekris »

AJ skrev:
Å øvelseskjøre med uregistrert MC på lukket privat område er vel strengt tatt ikke lovlig. Men risken for å bli "tatt" av lovens lange arm er antakelig liten. Og er området godt egnet til kjøring er sannsynligvis risken for å skade seg selv, andre eller annens eiendom også liten.
Så har du tilgang til slikt lavrisikoområde - i skauen ;) - så er del vel muligens "tut & kjør" som gjelder... :P
Vegtrafikkloven gjelder all trafikk med motorvogn, uansett om motorvognen brukes på offentlig veg, på privat veg, på offentlig eiendom, på privat eiendom, i terrenget, på lukket bane eller på annet avsperret område. Så etter mitt skjønn er dette ulovlig.

Men, vi har vel alle gitt beng i dette et par ganger i livet. Det absolutt billigste er vel å avregistere sykkelen.

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Hjelp til billigst eierskap

Legg inn av KiMedic »

Du som har førerett for bil (klasse B) skal ferdes aktpågivende å varsomt. Uansett hvilket kjøretøy. Dropp sykkelkjøp til du har lappen. Hvis du kan å kjøre sykkel fikser du dette fortere om du har cash til kjøretimer. Teorien har du jo bestått :thumleft

Ring en kjøreskole å si du har bestått teori og ønsker lappen raskt. Utrolig hva kjørelærerene klarer bare du har penger å betale med :P

Kjedelig å miste lappen på bil bare fordi du skulle øvelseskjøre i grenseland.

Det er mitt tips..
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: Hjelp til billigst eierskap

Legg inn av Clockwork »

Jeg ville nok ikke gjort det der :sk?
Straffereaksjoner på ulovlig kjøring av denne sorten står blant annet på vegvesenets hjemmesider, og er en del av teoriundervisningen du nettopp har hatt prøve i. Avhengig av hvilken politimann du måtte møte på vel å merke, for treffer du "den rette", baller det nok fort på seg. Ivrige tjenestemenn som skal "hjelpe deg å forstå" ( les ta deg for det de kan) klatter nok på både tilstand på kjøretøy, reg og forsikring og det som måtte være.

Årsavgiften er vel halvparten av kostnaden til en bil, og ikke egentlig en stor utgift :
http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller- ... arsavgift/

Pris på forsikring avhenger litt av selskap, men loven krever at du skal ha minimum ansvarsforsikring, du kan ikke velge å la det være.
anbefaler å ta en titt på priser. Det koster nok ikke så mye.

Ser det ble nevnt at du kan avregistrere den, og det tror jeg er en grei løsning om du ikke har penger til pålagte greier ovenfor.

Vet det er vanskelig å ha den stående, jeg kjøpte selv sykkel som jeg måtte ha under presenningen i 2 mnd til lappen var min.
Å bare _eie_ en sykkel uten lappen gikk helt fint.

Svar