Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av kvase »

Må lese denne tråden senere da poden i huset skal ta klase 1 for 125cc
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Zettexx »

Lurer stadig på hvorfor det er så mye vektlegging av krypkjøring. Det kan ikke ha noe med trafikksikkerhet å gjøre.

Dødsulykker og alvorlige skader skjer stort sett i en god del større fart.....

Å kjøre de øvelsene med en R-sykkel, eller sportstourer kan bli ganske hårete når de ikke justerer kjeglene ut fra sykkelens effektive svingradius. Var med på et kurs en gang, der jeg måtte bevise at det faktisk ikke var mulig å svinge innenfor kravet. For å komme rundt de siste metrene måtte bakenden løftes og vris.

Vi må vel leve med disse dumme reglene, men de burde da innføre en standardisert mc slik at alle hadde samme sjanse.
:crazy:

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av SverreOlsen »

Phil skrev:Jeg starta med kjøretimer og fikk gjort alt av det obligatoriske ifjor, men besto ikke oppkjøring pga manglende erfaring på vått føre(sklei ut i en rundkjøring :( ) Hvor lang tid kan jeg vente med og ta oppkjøring på nytt? Har mest sannsynlig ikke råd i år og til neste år kan jeg ta tung istedetfor mellom tung. Og blir opplæringa jeg har gjort tatt over til tung eller må jeg isåfall ta alt på nytt?
Tror det smartest for deg og melde deg til oppkjøring og få det unnagjot. Hvis ikke kan du riskikere å måtte gå gjennom en del av det samme igjen om 2 år. Øvelsekjør en del og så fyr løs, det er vell snakk om en 3 tusen for oppkjøring?

Lyka
Innlegg: 28
Registrert: 11 jul 2023, 09:13
Motorsykkelen din: Ingen enda

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Lyka »

Jeg vil prøve meg på mclappen neste vår. Jg tenkte å se litt på teorien, men ser at en del ikke er fornøyd med teoriboka for mc, hva anbefaler dere her?
Og når jeg kommer så langt at jeg kan starte opplæring, trenger jeg alt av klær og hjelm selv eller låner de ut på skolen? :)

StianM
Innlegg: 37
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av StianM »

Lyka skrev: 13 jul 2023, 09:32 Jeg vil prøve meg på mclappen neste vår. Jg tenkte å se litt på teorien, men ser at en del ikke er fornøyd med teoriboka for mc, hva anbefaler dere her?
Og når jeg kommer så langt at jeg kan starte opplæring, trenger jeg alt av klær og hjelm selv eller låner de ut på skolen? :)
Teoritentamen.no hjalp meg veldig. Etter en drøy uke med lesing og pugging, så bestod jeg teoriprøven med tre feil.

Lyka
Innlegg: 28
Registrert: 11 jul 2023, 09:13
Motorsykkelen din: Ingen enda

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Lyka »

StianM skrev: 13 jul 2023, 10:20
Lyka skrev: 13 jul 2023, 09:32 Jeg vil prøve meg på mclappen neste vår. Jg tenkte å se litt på teorien, men ser at en del ikke er fornøyd med teoriboka for mc, hva anbefaler dere her?
Og når jeg kommer så langt at jeg kan starte opplæring, trenger jeg alt av klær og hjelm selv eller låner de ut på skolen? :)
Teoritentamen.no hjalp meg veldig. Etter en drøy uke med lesing og pugging, så bestod jeg teoriprøven med tre feil.
Takk for tips! Brukte du boken og?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av FredrikE24 »

Det er veldig forskjell på folk, noen suger til seg alt de leser, andre gjør ikke det i det heletatt.
Jeg leste teoriboka en gang, og besto teorien med glans et par dager etterpå.
Teoritentamen etc. Er en mer passiv(?) form for læring som jeg synes tar unødvendig mye tid.
Så er jeg av den typen som tar ting ganske fort.

Når det gjelder kjøreklær, så gjør man nok lurt i å troppe opp hos kjøreskolen med full utstyr ferdig prøvd og testet.
Fås i alle slags prisklasser. Om man er usikker på veien videre, om MC-kjøring vil bli en stor del av livet, så kan man jo begynne på Finn.no eller gå for noe rimelig til å begynne med.

StianM
Innlegg: 37
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av StianM »

Lyka skrev: 13 jul 2023, 11:09 Takk for tips! Brukte du boken og?
Nei, jeg brukte ikke boka i det hele tatt. Alle moduler har kontrollspørsmål underveis, så man blir hele tiden testet i det man har lest. Også er det selvsagt simulerte teoriprøver som man kan ta så mange ganger man vil, pluss en hel del annet snadder.

kaLARSnikov
Innlegg: 183
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av kaLARSnikov »

Lyka skrev: 13 jul 2023, 09:32 Jeg vil prøve meg på mclappen neste vår. Jg tenkte å se litt på teorien, men ser at en del ikke er fornøyd med teoriboka for mc, hva anbefaler dere her?
Og når jeg kommer så langt at jeg kan starte opplæring, trenger jeg alt av klær og hjelm selv eller låner de ut på skolen? :)
De kjøreskolene jeg har vært borti krever at du stiller med eget utstyr og de fleste ønsker nok at du kjører fullt opp (jakke, bukse, hansker, støvler, hjelm) med skikkelige MC-klær og ikke shorts og vernesko. De kunne låne ut hjelm, men det var primært for å få på plass kommunikasjon i tilfeller hvor man ikke fikk til å koble sammen skolens intercom med elevens. Med hensyn til både hjelmens passform/størrelse og hygiene så foretrakk de at elevene brukte egne hjelmer.

Før du får kjøretimer så må du uansett gjennom et teoretisk grunnkurs med kjørelærer, her vil du nok få info om hva læreren mener at du trenger, tips til hvor du kan handle (noen kjørelærere har rabattordninger i enkelte butikker) og ikke minst forslag til intercom som de vet at er lett å koble til skolens. Hvis ikke så er det en god anledning til å spørre om nettopp dette.

Man trenger uansett kjøreklær og hjelm etter hvert så det er like greit å bare skaffe det før kjøretimene, mener jeg. Vil anbefale noe som er vanntett, spesielt om du har planer om å komme i gang tidlig i sesongen. Jeg hadde regn på kanskje halvparten av opplæringen, inkludert tre timer banekurs. Dette var en kjølig mai-måned med kanskje rundt 13 grader i luften, det hadde blitt en veldig kjedelig kurs uten vanntett utstyr...

Jeg brukte kun Teoritentamen. Det hjalp nok mye at jeg allerede hadde kjørt bil i ganske mange år, de generelle trafikkreglene er jo like uansett hvor mange hjul man har. Det hjalp også veldig mye med det praktiske - alt det rent trafikkale (trafikkregler, lese andre trafikkanter, osv.) gikk allerede på autopilot slik at jeg kunne dedikere masse hjernekraft til å lære alt som er nytt med å kjøre MC. Forankring, kjøreteknikk, balanse, osv. Det å bla gjennom boka en gang hadde nok også fungert like greit for min del, men det var mye enklere å bare bestille tilgang på Teoritentamen.no enn å prøve å finne en fysisk bok et sted, så jeg tok den late utveien.

Lyka
Innlegg: 28
Registrert: 11 jul 2023, 09:13
Motorsykkelen din: Ingen enda

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Lyka »

Takk for mange tips og råd! Jeg kan jo lese boka og se på de testene på nettet, har jo god tid til å sette meg inn i dette fremover, så kan jo starte med det. Jeg bor på Vestlandet, så kanskje bare kjøpe regntette klær først som sist, i fjor sommer regnet det nesten hele sommeren i strekk.
Hadde vært veldig greit med noe rimelig eller brukt i første omgang ja.

Jeg ser det er kjøp og salg tråder her, kanskje det dukker opp noe underveis. Det er forskjellige klasser på klærne, har jeg sett, burde jeg bare gå for størst trygghet med en gang?

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av iris »

Brukte bare teoritentamen i 7 dager. Funker greit. Og det er forøvrig en mer aktiv, ikke passiv, måte å lære teorien på.

Lyka
Innlegg: 28
Registrert: 11 jul 2023, 09:13
Motorsykkelen din: Ingen enda

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Lyka »

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men dette med bremselengde, reaksjonstid, stopplengde, husker dere hvordan de spørsmålene var på teorien? Var det som eksempler der en går fra 20km/t til 60 og må regne ut det, eller feks "En bil kjører i 44km i timen på våt vei og hva er stopplengden?" Jeg kan regne det ut, men vet ikke om jeg er så stødig i hoderegning, man får vel ikke ta med kalkulator ☺

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Greddy »

Jeg kan ikke huske at jeg foretok noe hoderegning da jeg tok teorieksamen. Det er masse lure spørsmål som prøver å lure deg når det gjelder språkbruk og nyanser. Teoritentamen er veldig bra på å trene deg opp på slike oppgaver.

Lyka
Innlegg: 28
Registrert: 11 jul 2023, 09:13
Motorsykkelen din: Ingen enda

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Lyka »

Greddy skrev: 13 jul 2023, 15:58 Jeg kan ikke huske at jeg foretok noe hoderegning da jeg tok teorieksamen. Det er masse lure spørsmål som prøver å lure deg når det gjelder språkbruk og nyanser. Teoritentamen er veldig bra på å trene deg opp på slike oppgaver.
Hei! Ja, jeg husker det fra bilteorien, måtte lese alle svarene meget nøye nettopp pga det. Skal sjekke ut den teoritentamen ja, takk :)

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Tips, råd, erfaringer og nyheter om MC føreropplæring

Legg inn av Lauri »

Teoritentamen.no er mye brukt både til bil, mc og tyngre kjøretøy. Utfordringen for den som bare bruker nettstedet og ikke leser teoribøker på forhånd er at du etter mange nettprøver klarer å svare rett (du simpelthen pugger hva som er rett svar til akkurat dét spørsmålet) men du kan ikke teorien bak.

Å lese teori er viktig og du er mye bedre rustet når spørsmålene kommer (bare spør de som studerer…) men guuud så kjedelig; derfor er teoritentamen.no en kjappis til bestått.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar