Plassering når man får sykkel bak seg

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av MysteryShadow »

Læreren min terpet på dette med plassering. Og det er jo viktig.

"Ytre, indre, ytre", hele tiden. På banen, i intercomen, på pausene underveis. Hele tiden. Ligge i venstre hjulspor, litt til høyre. Ved høyresving, inn til høyre før svingen, innersving, så tilbake til plassen sin.

Slik har jeg gjort det siden jeg fikk ut sykkelen. Passet på plassering der det har vært mulig, holdt meg på plassen min, bortsett fra når jeg øver litt på sikksakk-kjøring når jeg da ikke forstyrrer noen, og sjekker om kontrastyringen fortsatt fungerer.

Men på siste kveldstur fikk jeg en sykkel bak meg på et svingete parti, og da begynte jeg å tenke litt på dette med plassering. "Ytre, indre, ytre", bli til hindre for kompisen bak? Blir jeg kjørende i veien for han, og bør jeg egentlig holde meg på et sted, selv i svinger?

Og hva når man får bil bak seg? Holder man fortsatt "Ytre, indre, ytre" da også? Selv om det kan se ut som man inviterer til forbikjøring når man legger seg inn til høyre før en sving?
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av SuperMorten »

Jeg ser på meg selv som en relativt forsiktig sjåfør. Av og til kommer det en guttunge opp bak meg på en plastrakett, og jeg vil ikke være til hinder for han, selv om han risikerer å bli fotgjenger rundt neste sving. Jeg legger meg godt ut og kan både blinke og hvis det passer sånn, bruke hånda og vinke han forbi. Gjerne med en tommel opp, bare for positiviteten og det gode humøret sin skyld. :thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av Carpa »

Om den bak viser tydelig tegn til at h*n vil forbi så legger jeg meg til høyre for å gjøre det lettere for dem å passere. Ellers kjører jeg som vanlig.

Lå bak en sykkel som kjørte saktere enn meg i går (jepp helt sant) og han gjorde ingen tegn til å ville slippe meg forbi selv om jeg lå til venstre og viste tegn til å ville passere. Dermed måtte jeg vente til jeg hadde helt klar bane, som om det skulle vært en bil jeg passerte.

Men om dette er fasitsvaret tviler jeg på :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av KydeX »

Jeg vet ikke om jeg misforstår, men å legge seg inn til høyre før en høyresving høres feil ut for meg. Jeg ville lagt meg til venstre før svingen, så tar jeg meg ut et svingpunkt underveis, og legger meg ikke inn i svingen før jeg når det punktet. Er det en blind sving, så venter jeg så lenge jeg kan før jeg legger meg inn i sving for å ha mest mulig oversikt over svingen.

Dersom noen kommer opp bak meg og kjører fortere enn meg, så slipper jeg dem enkelt og greit forbi.

Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av MysteryShadow »

Jeg har praktisert litt riktig da. Jeg svinger som vanlig, men legger meg til høyre når det er rettstrekker og sånt, slik at det er plass til flere i bredden.

Når det gjelder dette med å legge seg til høyre før sving , så sa læreren det, og var nøye på dette. Selv om jeg gjorde "feil" både på skolen og på oppkjøringen, så var det riktige dette:

Plassering: Litt til høyre, i venstre hjulspor.

Rettstrekke der det kommer en høyresving: Flytt sykkel over til høyre hjulspor, tett mot hvitstripa før svingen. Inn i svingen i innersving, og slipp ut igjen når man ser utgangen av svingen, og tilbake på plass.

Grunnen til dette var at biler ofte kutter svingen, og er man da i innersving, så har man god plass, samtidig som det er lettere å slippe sykkelen utover, fremfor å måtte dra den kjapt inn hvis noen er i ditt kjørefelt.

Hvis det er noen som er ute og går i innersvingen, så holder det - i følge læreren - å bremse, slippe gassen, eller bare rette seg litt opp, så vil man automatisk dra ut fra innersvingen og kan passere det som var der.

Måte jeg gjorde ting "feil" på, er å ligge i venstre hjulspor, til jeg ser utgangen av svingen, så legger jeg meg innover. Jeg tar meg ofte i det, og sier fra til meg selv før svingen, og er ofte veldig bevist og tenker høyt og tydelig, men som regel blir det til at jeg ligger litt ute, til jeg ser godt inn og kanskje igjennom svingen før jeg drar inn.
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av RuneMC »

Svinger får du nesten kjøre "etter boka" - dvs som du pleier. Fokuser på din egen oppgave og ikke tenk på den bak.

Den som tar igjen noen rett før eller i sving vil nok avvente - jeg er ihvertfall høflig sånn og vil helst ikke forstyrre andre motorsyklister, aller minst i sving.
Hvis jeg tar igjen noen som kjører veldig tregt, går jeg evt over i samme modus som når jeg skal kjøre forbi en bil, dvs sikt og forbikjøringsstrekning må være tilstede for å kunne kjøre forbi helt over i venstre kjørefelt.

På rette strekk vil jeg, hvis jeg ser noen komme bakfra i speilet, legge meg over mot høyre for å lette forbikjøringen til den som kommer bakfra.
Samtidig så forventer jeg ikke dette av andre motorsyklister jeg måtte ta igjen, men det er selvfølgelig hyggelig om de er oppmerksomme og hjelpsomme på den måten.

I begynnelsen rett etter at jeg hadde fått lappen syntes jeg selv at jeg holdt god fart igjennom noen svinger (med oversikt framover) da en R1200GS svisjet forbi meg i en langt høyere fart... :oh
Samme med enkelte R-sykler - men de kom gjerne så fort at jeg bare skvatt av lyden idet de passerte :lol
Merkelig nok er det lenge siden noen har passert meg på landeveien nå :-k

Men innover i kollektivfeltet på morgenen er det stadig MC'er bakfra som tar igjen hverandre - jeg pleier innimellom å legge meg ut for å invitere til forbikjøring når det er noen som tar igjen meg, men like ofte er folk fornøyd med å holde "formasjonen" i det som blir en liten MC-kolonne. Men noen steder er spesielle, som påkjøringen til E18 ved Blommenholm... der har trafikken en tendens til å stokke seg ekstra, så der er de mest erfarne kjappe til å kjøre forbi de mindre erfarne. Pass på å sjekk speil/se deg til siden der før du gjør noen bevegelser sideveis... det er som regel en annen MC på vei forbi deg både til venstre og høyre...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av KydeX »

Jeg kjøper den med at biler kutter svingene, men jeg mener jo heller ikke at man skal ligge i yttersving gjennom hele svingen.

Helt ærlig, så høres det kjørelæreren din sier ut som vranglære når det gjelder svingteknikk. Jeg tar selvsagt forbehold her om at jeg kan ha misforstått noe.

En stor fare ved å legge seg for tidlig inn i svingen, spesielt en blind høyresving, er jo at du ikke ser hele radiusen på svingen. Du kan ende opp med å kjøre ut eller ihvertfall havne i motsatt kjørebane fordi du startet svingen for tidlig og da får et for "vidt" spor i utgangen på svingen. Dette er spesielt farlig dersom svingens radius blir krappere midt i svingen.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av ega16 »

KydeX skrev:Jeg kjøper den med at biler kutter svingene, men jeg mener jo heller ikke at man skal ligge i yttersving gjennom hele svingen.

Helt ærlig, så høres det kjørelæreren din sier ut som vranglære når det gjelder svingteknikk. Jeg tar selvsagt forbehold her om at jeg kan ha misforstått noe.

En stor fare ved å legge seg for tidlig inn i svingen, spesielt en blind høyresving, er jo at du ikke ser hele radiusen på svingen. Du kan ende opp med å kjøre ut eller ihvertfall havne i motsatt kjørebane fordi du startet svingen for tidlig og da får et for "vidt" spor i utgangen på svingen. Dette er spesielt farlig dersom svingens radius blir krappere midt i svingen.
Ja akkurat! Det er en ganske vanlig nybegynner feil. Man kommer litt for raskt inn i høyresving, tar apexen for tidlig, kommer for bredt ut, fryser til og havner over i motsatt felt. Det har skjedd meg et par ganger når jeg har blitt litt vel ivrig i noen svinger hvor radiusen blir krappere(denne f.eks er litt guffen http://goo.gl/maps/lLpsh" onclick="window.open(this.href);return false;, hjelper heller ikke at siste delen av svingen har en fæl telehiv grop) og er en guffen følelse, har heldigvis aldri krysset midtstripen men har vært ganske nære et par ganger.


Som vist på tegningen under:

Bilde


Derfor er det bedre å ta apexen sent:

Bilde

men her spiller jo også fart en ganske så stor rolle da.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av Kawagutten »

Den beregningen til kjøreskolelæreren må være for de som kjører under fartsgrensa :prop:
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg tok lappen i gamledager og da lærte jeg til venstre i høresvinger og høyre i venstresvinger.
Når jeg tar igjen en sykkel så legger jeg meg i zikk zakk mønster så lenge hastigheten er lav. Da har man litt mer plass forran seg til oppbremsing. Men sykkelen forran meg har krav på hele bredden av feltet sitt. Det praktiserer jeg alltid selv når jeg tar igjen en moped. Kjører ikke forbi med mindre jeg blir tydlig invitert.

Blir litt anderledes i køkjøring. Da smetter jeg forbi så fort jeg kan, i den grad man kan smette med så bred sykkel som jeg har.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av simpson »

KydeX skrev:Jeg kjøper den med at biler kutter svingene, men jeg mener jo heller ikke at man skal ligge i yttersving gjennom hele svingen.

Helt ærlig, så høres det kjørelæreren din sier ut som vranglære når det gjelder svingteknikk. Jeg tar selvsagt forbehold her om at jeg kan ha misforstått noe.

En stor fare ved å legge seg for tidlig inn i svingen, spesielt en blind høyresving, er jo at du ikke ser hele radiusen på svingen. Du kan ende opp med å kjøre ut eller ihvertfall havne i motsatt kjørebane fordi du startet svingen for tidlig og da får et for "vidt" spor i utgangen på svingen. Dette er spesielt farlig dersom svingens radius blir krappere midt i svingen.
Dette er måten vi lærte å svinge på for mange år siden, de som tar lappen i dag lærer å holde til høyre i både høyre og venstresvinger sånn at de har størst mulig avstand til møtende trafikk i alle kurver.
Sjåførlæreren hans driver ikke med vranglære men derimot med den rette opplæringen ihh til dagens læreplan/pensum.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av Relax »

Jøss,,her lærte jeg noe ...igjen.
For meg har det vært opplagt å ligge til venstreføri høyresving , aldri kjøre for fort inn i svingen, se gjennom svingen , sjekke trafikk og veiforhold, og om dette tillater det, velge apex, "kline til" og i samme sekund brekke sykkelen ned...touche apex og gli ut til venstre deretter..
OM svingen er så skarp at jeg ikke ser tilstrekkelig, så velger jeg å ikke gå for langt til venstre før høyresvingen.


Jeg ser dog at å holde seg til høyre, og kjøre saktere er mer forsiktig ............ men er'e no' morro a?

Ellers, om det kommer mc eller bil bak meg som kjører fortere enn meg, kjører jeg fortsatt som vanlig men viker til side så fort jeg kan for å slippe forbi.
"Do the right thing"

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av RuneMC »

To forskjellige tema.

Forbikjøring IMO:
Rett strekning: No problem, spesielt om den som kjøres forbi er oppmerksom og gir plass ved å legge seg mer til høyre. Men det er isåfall et pluss og ikke noe krav.
I sving: Den som blir forbikjørt har full råderett på sitt kjørefelt. Den som kjører forbi må beregne å kunne kjøre forbi med fri sikt og helt over i venstre kjørefelt.

Kjøring/plassering i sving:
Fordel å ligge mot høyre også i høyresvinger pga altfor mange biler som kutter svingen.
Jeg synes det er litt gøy - i svinger jeg kjenner godt - å ta høyresvingen "tight" og raskt... men har måttet legge meg på et kompromiss på steder der det relativt ofte er joggere eller syklister på veikanten.

Akkurat hvordan man plasserer seg kommer an på veldig mange variable.
Har du kjørt der før og vet hvordan svingen er?
Er det ukjent sving og du ser at du har litt for høy fart, ja så er det bedre å utnytte bredden/få best apex enn å komme feil ut og over i motgående ved utgangen (ref eksempelet til ega16 over)
Er det et sted det vanligvis er mange syklister/fotgjengere? - det er jo blitt så populært å sykle to i bredden. (Da holder det ikke å slakke av på gassen, men det blir full nødbrems/unnamanøver).
Er det sprekker/sand/grus/olje i deler av vegbanen som gjør at du må modifisere sporvalget?
Hva er klokkeslettet? Hvilken ukedag er det? Hvilken måned er det? (Arbeidsplasser i nærheten? Barnehager og skoler i nærheten? Utesteder i nærheten? Arrangement/konserter? Fare for kø? Fare for husdyr? Fyllekjørere (fredag/lørdag kveld) ? Anleggstrafikk? Jordbruk/skogbruk? Hyttevei med utkjøring rett rundt svingen? (Søndag når de skal hjem er risikotid) Lav sol som gjør at du kan bli blendet ved utgangen av svingen og ikke se joggeren imot som har på ørepropper og ikke hører deg? ... Etc...)

Så svaret er at det "kommer an på" og det er derfor en uendelig variasjon der du etterhvert bygger erfaring.
Kjører du på helt ukjent vei, ja så ta høyde for det også - ved å dempe farten når det som er rundt svingen er ukjent, og gi deg selv litt mer margin.
Egen ferdighet og reaksjonstid spiller også inn... og flaks/uflaks... (... og Murphy's lov)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av frodef »

simpson skrev:
KydeX skrev:Jeg kjøper den med at biler kutter svingene, men jeg mener jo heller ikke at man skal ligge i yttersving gjennom hele svingen.

Helt ærlig, så høres det kjørelæreren din sier ut som vranglære når det gjelder svingteknikk. Jeg tar selvsagt forbehold her om at jeg kan ha misforstått noe.

En stor fare ved å legge seg for tidlig inn i svingen, spesielt en blind høyresving, er jo at du ikke ser hele radiusen på svingen. Du kan ende opp med å kjøre ut eller ihvertfall havne i motsatt kjørebane fordi du startet svingen for tidlig og da får et for "vidt" spor i utgangen på svingen. Dette er spesielt farlig dersom svingens radius blir krappere midt i svingen.
Dette er måten vi lærte å svinge på for mange år siden, de som tar lappen i dag lærer å holde til høyre i både høyre og venstresvinger sånn at de har størst mulig avstand til møtende trafikk i alle kurver.
Sjåførlæreren hans driver ikke med vranglære men derimot med den rette opplæringen ihh til dagens læreplan/pensum.
Jeg tok lappen for tre år siden var det vel, og jeg lærte da også å ligge til venstre ved høyresving. Men poenget er vel at dette gjelder svinger der man ikke kan se gjennom svingen. Hvis geografien er slik at man ser alt, så kan man jo godt ligge til høyre. Hvis man ser det kommer biler imot, kan man ligge til høyre. Men når man kjører "blindt" inn i en høyresving, er 1. pri å se mest mulig, så man ligger til venstre så lenge man kan før man legger over og sikter mot høyre veikant for å ha størst mulig avstand til eventuelle møtende biler man ikke har sett enda. Dette virker da mye lurere på meg enn å konsekvent legge seg til venstre, særlig med tanke på at i krappe svinger vil man ha svært liten tid til å oppdage gående etc.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Plassering når man får sykkel bak seg

Legg inn av PCP »

ega16 skrev:
KydeX skrev:Jeg kjøper den med at biler kutter svingene, men jeg mener jo heller ikke at man skal ligge i yttersving gjennom hele svingen.

Helt ærlig, så høres det kjørelæreren din sier ut som vranglære når det gjelder svingteknikk. Jeg tar selvsagt forbehold her om at jeg kan ha misforstått noe.

En stor fare ved å legge seg for tidlig inn i svingen, spesielt en blind høyresving, er jo at du ikke ser hele radiusen på svingen. Du kan ende opp med å kjøre ut eller ihvertfall havne i motsatt kjørebane fordi du startet svingen for tidlig og da får et for "vidt" spor i utgangen på svingen. Dette er spesielt farlig dersom svingens radius blir krappere midt i svingen.
Ja akkurat! Det er en ganske vanlig nybegynner feil. Man kommer litt for raskt inn i høyresving, tar apexen for tidlig, kommer for bredt ut, fryser til og havner over i motsatt felt. Det har skjedd meg et par ganger når jeg har blitt litt vel ivrig i noen svinger hvor radiusen blir krappere(denne f.eks er litt guffen http://goo.gl/maps/lLpsh" onclick="window.open(this.href);return false;, hjelper heller ikke at siste delen av svingen har en fæl telehiv grop) og er en guffen følelse, har heldigvis aldri krysset midtstripen men har vært ganske nære et par ganger.


Som vist på tegningen under:
"snip"


men her spiller jo også fart en ganske så stor rolle da.
Det er jo her snakk om to forskjellige skoler (so to speek), den gamle som handler om sving-teknikk og teori som har sitt utspring fra banekjøring, og den nye hvor fornuftig svingteknikk har måttet vike plassen for en mer defensiv holdning.

Det finnes jo brukbare argumenter for begge deler, og som Rune har beskrevet ganske godt finnes det neppe noen fasit som gjør den ene eller andre metoden riktig hver eneste gang (sving). Men personlig heller jeg soleklart mot den gamle metoden som standard, og det mener jeg faktisk at andre, kanskje spesielt de unge og/eller ferske, også bør gjøre så fort de har blitt kvitt kjørelæreren bak seg... :vs

Muligens noe kontroversiell påstand. Jeg er enig i at biler av og til kutter svingen, og jeg prøver hele tiden å ha i bakhodet at så kan skje, eller at det kommer en trailer i mot, og av og til må det også ubehagelige spor-korrigeringer til grunnet dette. Men basert på egen erfaring har jeg hatt langt flere "nære på- opplevelser" fordi jeg har gjort akkurat som KydeX og Ega16 nevner og beskriver over her. Det er jo klassisk, og spesielt på vei man ikke kjenner, gjerne i kombinasjon med at man kanskje er litt usikker på hvor mye man tør legge seg over, og litt uvant med fartsressursene i en MC, så kan det fort bli fatalt.

Kort sagt; jeg mener oddsen for at den gamle skolens teknikk redder ditt liv eller helse når du har feilbedømt fart/sving er langt større enn sjansen for at den nye gjør det, fordi du ikke rakk å trekke inn, så jeg kaller det vranglære. Men det er absolutt interessant å høre hva andre syns?

Svar